Fiskeklocka??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskeklocka???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ytterligare ett tips åt mojoman... Här är en som kanske kan passa, 599 USD och 10% rabatt fram till jul med kampanjkod "XMAS". Peter Helson som ligger bakom märket är en riktigt trevlig lirare som tillverkar kvalitetsklockor. Just denna har lånat designen från en klassisk Seiko 6105-8000 från 60/70-talet.

Kommentera

Jag har en Casio PAW2000T-7 och tycker att alla funktioner den här är bra att ha, framför allt om man är en friluftsmänniska: solpanel (10 år) , temperatur , kompass, höjdmätare, lufttrycksmätare, vattentät 100M , osv. Jag gillade inte LCD klockor förut, men jag har ändrat mig. Nu använder jag den till vardags oxå. Min Longines används bara vid speciella tillfällen nuförtiden.

En klocka som skulle passa mina rull-preferenser är en Longines Conquest såklart. En annan klocka som jag har tittat på och som jag tycker möter mina behov är en Tissot T-Touch Expert Solar, men den är inte gratis heller.

//T
      Senast ändrad av tonyex; 2013-12-17, 10:30.

Kommentera

Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
        Förut va det Ekoloden som förstörde vatten, nu blir klockorna som visar lufttryck, temp och höjd över hav
        Fiskarna ger upp och hoppar direkt upp i båten!
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Magnus (Sthlm) Visa inlägg
          Vill du ha en robust klocka med automatiskt urverk för en rimlig peng finns det bara ett självklart val. Seiko SKX007! Har hängt på klockforum ett antal år innan fiskeintresset tog över och det är en klocka som blivit något av en modern klassiker.

http://mywatcheshub.com//seiko-men-s...007k2-p-47036/

Finns fler handlare på ebay och i asien som säljer den. Vill du vara lite coolare beställer du den som heter SKX007J istället för SKX007K, J är tillverkad i deras fabrik i Japan medan K är tillverkad utanför japan, minns inte exakt var, annars är det exakt samma klocka. Du har även SKX009 med blå/röd vridring och SKX173 som har lite annan look på tavlan och bara säljs på nordamerikanska marknaden.

Citizen ProMaster-serien kan vara värt att ta en titt på också. T.ex. NY0040, NY2300 eller klassikern JP2004 (batteri).

Berätta annars gärna vad du har för budget och vilka specifikationer du vill ha så kan jag säkert hitta något som passar!
          Vad härligt med en klocknörd! Är själv ny på fisket men har många år på Timetotalk och senare Klocksnack i bagaget. Här är helt andra referensramar vad som är "dyrt" och "billigt" i klockväg :-)

Kommentera

Ytterligare ett tips åt mojoman... Här är en som kanske kan passa, 599 USD och 10% rabatt fram till jul med kampanjkod "XMAS". Peter Helson som ligger bakom märket är en riktigt trevlig lirare som tillverkar kvalitetsklockor. Just denna har lånat designen från en klassisk Seiko 6105-8000 från 60/70-talet.
            Inte helt tokigt, enkel och robust. Vad mer behöver man ......såg att de va nån klocka som hade 3500m som gräns

Gillade även sharkdiver klockan
            Senast ändrad av mojoman; 2013-12-17, 18:23.
            FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
            SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
              Fiskarna ger upp och hoppar direkt upp i båten!
              Förmodligen om man har en fin klocka de vill kika på
              FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

Ursprungligen postat av The Pell Visa inlägg
                Vad härligt med en klocknörd! Är själv ny på fisket men har många år på Timetotalk och senare Klocksnack i bagaget. Här är helt andra referensramar vad som är "dyrt" och "billigt" i klockväg :-)
                Då har säkert våra vägar korsats tidigare. Har själv varit väldigt aktiv på gamla TTT och sen svalnade intresset lite i samband med forumflytten och klocksnacks skapande. Man blir lite immun mot priser efter ett tag i vilken hobby man än är insnöad på känns det som.

Kommentera

Vill du ha en robust klocka med automatiskt urverk för en rimlig peng finns det bara ett självklart val. Seiko SKX007! Har hängt på klockforum ett antal år innan fiskeintresset tog över och det är en klocka som blivit något av en modern klassiker.

http://mywatcheshub.com//seiko-men-s...007k2-p-47036/

Finns fler handlare på ebay och i asien som säljer den. Vill du vara lite coolare beställer du den som heter SKX007J istället för SKX007K, J är tillverkad i deras fabrik i Japan medan K är tillverkad utanför japan, minns inte exakt var, annars är det exakt samma klocka. Du har även SKX009 med blå/röd vridring och SKX173 som har lite annan look på tavlan och bara säljs på nordamerikanska marknaden.

Citizen ProMaster-serien kan vara värt att ta en titt på också. T.ex. NY0040, NY2300 eller klassikern JP2004 (batteri).

Berätta annars gärna vad du har för budget och vilka specifikationer du vill ha så kan jag säkert hitta något som passar!
                  Köpte "Japan-modellen" av SKX007 med super oyster-länk för nåt halvår sedan från denna säljare http://www.yorkshirewatches.co.uk/se...07j3-488-p.asp. Kan rekommendera både klockan och säljaren. Enda nackdelen som fiskeklocka jag kan komma på är att den är ganska tjock/hög. Kan vara bökigt med vissa handskar.

Kommentera

Ursprungligen postat av The Pell Visa inlägg
                    Ännu en klocknörd här! Dock har jag inte reggat mig på nåt av Forumen. Av självbevarelsedrift tror jag

Seikos automatiska klockor är grymma! Har själv en seiko military snk809.

Kommentera

Efter en hel del sökande får man ta o bita i det sura äpplet och inse att 5000 inte räcker långt när man vill ha en manuell eller själv uppdragande klocka :-(

Man får helt enkelt ta upp det några snäpp

2 klockor som man fastnat för men är helt olika i utförande. Certina DS podium chronograph och en longines hydroconquest

kronograf, hur ofta har man nytta av den funktionen, visst kul att bara trycka på en knapp och få tiden mätt med sekunds noggrannhet, men den klockan saknar hjulet runt urtavlan som jag helst skulle vilja ha. Hjulet går att använda som tidtagare eller nedräknare med minut eller timmes nogranhet (sekunder med men känns överflödigt), går att ta ut nord och syd så länge man kan se stjärnorna eller solen.

Båda dessa ligger i ungefär samma prisklass men det känns som att longines klockan är mer robust än certina klockan som verkar vara mer "for show"

Click image for larger version

Name:	longines-hydroconquest-L3.641.4.56.6.jpg
Views:	1
Size:	10,1 KB
ID:	1771286
                      6895kr går denna lös på

Click image for larger version

Name:	0_0_productGfx_9c661c99c8ab052f3571133770d995df.jpg
Views:	1
Size:	89,3 KB
ID:	1771287
                      6433kr

Det lutar mer åt robust än show, båda klockorna kan dras upp manuellt eller dras upp genom armens rörelse, Så inga batterier eftersom båda klockorna är helt mekaniska

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                      14 svar
                      1 980 visningar
                      0 gillar