Ytterligare ett tips åt mojoman... Här är en som kanske kan passa, 599 USD och 10% rabatt fram till jul med kampanjkod "XMAS". Peter Helson som ligger bakom märket är en riktigt trevlig lirare som tillverkar kvalitetsklockor. Just denna har lånat designen från en klassisk Seiko 6105-8000 från 60/70-talet.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fiskeklocka???
Collapse
X
-
Jag har en Casio PAW2000T-7 och tycker att alla funktioner den här är bra att ha, framför allt om man är en friluftsmänniska: solpanel (10 år) , temperatur , kompass, höjdmätare, lufttrycksmätare, vattentät 100M , osv. Jag gillade inte LCD klockor förut, men jag har ändrat mig. Nu använder jag den till vardags oxå. Min Longines används bara vid speciella tillfällen nuförtiden.
En klocka som skulle passa mina rull-preferenser är en Longines Conquest såklart. En annan klocka som jag har tittat på och som jag tycker möter mina behov är en Tissot T-Touch Expert Solar, men den är inte gratis heller.
//TSenast ändrad av tonyex; 2013-12-17, 10:30.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Leon Visa inläggFörut va det Ekoloden som förstörde vatten, nu blir klockorna som visar lufttryck, temp och höjd över havsigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Magnus (Sthlm) Visa inläggVill du ha en robust klocka med automatiskt urverk för en rimlig peng finns det bara ett självklart val. Seiko SKX007! Har hängt på klockforum ett antal år innan fiskeintresset tog över och det är en klocka som blivit något av en modern klassiker.
http://mywatcheshub.com//seiko-men-s...007k2-p-47036/
Finns fler handlare på ebay och i asien som säljer den. Vill du vara lite coolare beställer du den som heter SKX007J istället för SKX007K, J är tillverkad i deras fabrik i Japan medan K är tillverkad utanför japan, minns inte exakt var, annars är det exakt samma klocka. Du har även SKX009 med blå/röd vridring och SKX173 som har lite annan look på tavlan och bara säljs på nordamerikanska marknaden.
Citizen ProMaster-serien kan vara värt att ta en titt på också. T.ex. NY0040, NY2300 eller klassikern JP2004 (batteri).
Berätta annars gärna vad du har för budget och vilka specifikationer du vill ha så kan jag säkert hitta något som passar!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Magnus (Sthlm) Visa inläggYtterligare ett tips åt mojoman... Här är en som kanske kan passa, 599 USD och 10% rabatt fram till jul med kampanjkod "XMAS". Peter Helson som ligger bakom märket är en riktigt trevlig lirare som tillverkar kvalitetsklockor. Just denna har lånat designen från en klassisk Seiko 6105-8000 från 60/70-talet.......såg att de va nån klocka som hade 3500m som gräns
Gillade även sharkdiver klockanSenast ändrad av mojoman; 2013-12-17, 18:23.FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös
Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggFiskarna ger upp och hoppar direkt upp i båten!FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
Kommentera
-
Ursprungligen postat av The Pell Visa inläggVad härligt med en klocknörd! Är själv ny på fisket men har många år på Timetotalk och senare Klocksnack i bagaget. Här är helt andra referensramar vad som är "dyrt" och "billigt" i klockväg :-)
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Magnus (Sthlm) Visa inläggVill du ha en robust klocka med automatiskt urverk för en rimlig peng finns det bara ett självklart val. Seiko SKX007! Har hängt på klockforum ett antal år innan fiskeintresset tog över och det är en klocka som blivit något av en modern klassiker.
http://mywatcheshub.com//seiko-men-s...007k2-p-47036/
Finns fler handlare på ebay och i asien som säljer den. Vill du vara lite coolare beställer du den som heter SKX007J istället för SKX007K, J är tillverkad i deras fabrik i Japan medan K är tillverkad utanför japan, minns inte exakt var, annars är det exakt samma klocka. Du har även SKX009 med blå/röd vridring och SKX173 som har lite annan look på tavlan och bara säljs på nordamerikanska marknaden.
Citizen ProMaster-serien kan vara värt att ta en titt på också. T.ex. NY0040, NY2300 eller klassikern JP2004 (batteri).
Berätta annars gärna vad du har för budget och vilka specifikationer du vill ha så kan jag säkert hitta något som passar!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av The Pell Visa inläggVad härligt med en klocknörd! Är själv ny på fisket men har många år på Timetotalk och senare Klocksnack i bagaget. Här är helt andra referensramar vad som är "dyrt" och "billigt" i klockväg :-)
Seikos automatiska klockor är grymma! Har själv en seiko military snk809.
Kommentera
-
Efter en hel del sökande får man ta o bita i det sura äpplet och inse att 5000 inte räcker långt när man vill ha en manuell eller själv uppdragande klocka :-(
Man får helt enkelt ta upp det några snäpp
2 klockor som man fastnat för men är helt olika i utförande. Certina DS podium chronograph och en longines hydroconquest
kronograf, hur ofta har man nytta av den funktionen, visst kul att bara trycka på en knapp och få tiden mätt med sekunds noggrannhet, men den klockan saknar hjulet runt urtavlan som jag helst skulle vilja ha. Hjulet går att använda som tidtagare eller nedräknare med minut eller timmes nogranhet (sekunder med men känns överflödigt), går att ta ut nord och syd så länge man kan se stjärnorna eller solen.
Båda dessa ligger i ungefär samma prisklass men det känns som att longines klockan är mer robust än certina klockan som verkar vara mer "for show"
6895kr går denna lös på
6433kr
Det lutar mer åt robust än show, båda klockorna kan dras upp manuellt eller dras upp genom armens rörelse, Så inga batterier eftersom båda klockorna är helt mekaniskaFLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Fråga om gammalt träspö.av Jimmbalaiah3 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2025-05-16, 01:01 -
-
av Lars AndrénJag har köpt sjökort Lakemaster VX premium till Humminbird som sitter i en Solix 12 SI.
...5 Foton-
2025-04-05, 23:43 -
-
Svar till Visa upp era ambassadeurerav Kristofer_aplockade upp denna i Tokyo nyligen: En återlansering av Striper från 1979 i 4500-size, en liten skönhet...1 Foto
-
2025-03-14, 18:09 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
|
14 svar
1 980 visningar
0 gillar