Nya gäddprylar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nya gäddprylar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Skulle säga att Vendettan inte är nå vidare till Jerkbait, om du funderade på doggers set så njaah. Vendettan är framtungt och passar bättre som spinnspö( dom längre modellerna), Har du chans att känna på ett så gör det, men skulle inte rekommendera det spöt.

Edit: Om du inte jerkat så mycket förut så skulle jag föreslå ett kortare spö än 7,3 att börja med, men är du lite van så skall det inte vara något problem

Kommentera

Före du köper något tycker jag att du borde dra in till Lundgrens, och känna på Rippern. Ett ruskigt skönt spö som kan kasta det mesta mellan 25 och 175 gram. Kul också när det blir lite kamp med lite mindre gäddor. Visst, det är lite dyrare( har för mig någonstans runt 1900), men spöet är absolut värda pengarna.

Kommentera

Jaha okej, då stryker jag vendettan.
        Jag har jerkat en hel den innan, så tekniken osv har man redan.

Ja jo rippern har man ju faktiskt sneglat på ett tag också, verkar jäkla bra det! Ska in nu imöra och kolla på Gävle fiskredskap, får se om dom har rippern där så förhoppningsvis får jag känna på den då.
        Återkommer med hur inköpet blir, om det blir till att inkassera grejerna imorgon. Tack så mycket för alla rekommendationer!

Kommentera

Det är bara lundgrens som har rippern (heter ju LF som i lundgrens fiske) och enligt mitt tycke så kastar den beten upp till max 120 gram. Riktigt skönt att köra allt från zalt 14 och jiggar till liiiite tyngre jerkar, men kör du lite träbeten eller stora eels eller bullar blir det för klent! Därav har jag ett 3-6 oz st croix OCH ett 1-3 oz.

Jag säger fortfarande att om du bara ska ha ett spö så tycker jag att du ska överklassa. Annars står du där. Jag fiskar normalt bara med mitt kralliga spö eftersom jag har en så fjantligt liten båt. Så länge jag inte ska hålla på och kasta en massa minidrag så fungerar spöt utmärkt. Kan till och med fiska abborre med det, även om det känns lite osportsligt att veva upp en abborre som väger lika mycket som kastvikten på spö. På våren så följer bara lillspöt med ut i båten =)

Ne, ta i i överkant och lägg krut på rullen också! Oftast där man begränsar sig när det gäller lätta beten. Själv tycker jag att JBn inte är önskvärt bra i originalutförande utan rekommenderar ett ut-trim eller så kör du bara på toron.

Kommentera

Jaja okej, det förklarar en del..
            Nåja, nog med spinnspön nu. Har bestämt mig för att börja med att köpa ett jerkspö och tittat lite på Savage Gear big lure & jerk, någon som vet hur det spöt är?

Edit:: http://www.dogger.se/ambassadeur-550...954-c-593.aspx :: Någon som vet hur den rullen är?

Fortsätt mata på med förslag på jerkspön som ni prövat och gillar!

Tack //Sam

Kommentera

Spöet vet jag inget om men det låter som lite kompromiss. Jag skulle inte använda ett så kort spö som spinnspö men som jerkspö däremot, då känns det lika bra att välja ett renodlat jerkspö istället. Det kan ju dock vara så att det där spöet är kanonskönt som jerkspö, svårt att veta innan man har känt på ett.

Jag skulle avråda från att köpa ett för styvt jerkspö om du nu inte har planer på att kasta stora dyra träbitar. Mycket roligare med ett lätt spö för fightens skull.

Den där rullen är väl bara en budgetmodell av 5601C JB? Och eftersom C JB:n säljs billigare (på dogger iaf) så är det väl väldigt onödigt att köpa den "sämre"? Men jag kan ha fel, den har kanske något spännande som inte 5601C JB:n har.
              Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Varför inte ett 7.6 fots spö finns olika leverantörer efter plånboken

typ Cwc St croix med mera

Själv så kör jag med 7.4 fot Lf Shaddow

Fungerar till det mesta ..
                Titta gärna in på min fiskeblogg
                www.teamvallius.blogspot.se

Mvh Max Vallius

Kommentera

Hej igen!

Rullen var den första Jerk rullen jag införskaffade och den gav PB på 8,1 så den funkar bra, dock så är stativet i ALU men det funkar i några år utan problem säkert, skulle det motförmodan bli snett eller glappt så köp dig ett kromat mässing stativ för runt 300-400k. Ska du ändå veva vänster så förespråkar jag JB rullen istället.

Spö så har jag haft (finns fortfarande som reserv) ett SG Pro jerk 6'6 150g. Spöt är ganska likt Big Lure & Jerk spöt det som skiljer är väl att Big L&J är 7 ft istället för 6'6 ft och att det är delbart. Skulle tro att spöt funkar bra om du inte är för kräsen. Delade spön har inte samma problem med att dom smäller av lika lätt så. Vet inte hur holken är på SG spöna men deras andra spön som är delade har fått bra kritik.

Tycker dock att du borde lägga lite mer krut på spöt än 900kr för ofta så kommer du känna dig lite halv nöjd efter ett tag.

Vet inte vilken budget du har men om du tycker om att jerka så köp på dig ett bra spö direkt, kanske ett av dessa?

BFT bandit 6'6, Strike pro 6'8, St. Croix 6'9.

Vill du ha längre spön finns Bandit 7'3 och Daiwa Luna runt samma längd, dock är lunan längre än Banditen från rullfästet mätt.

Alternativ till lättare grejer är väl SG Butch Light 6'9 XLNT -100g

Jag personligen tycker tvärt emot föregående talare om styva spön, ett styvt spö är att föredra med hög broms för att spöt inte ska fånga upp kraften i fighterna, visst så känns inte mindre fisk så mycket men köper du däremot ett vekare spö å får på en 5-6kg gädda så tar spöt mycket av kraften istället, det är iaf vad jag tycker

EDIT:

http://attitudebaits.com/item.php?pid=5364 BFT BANDIT 6'6 odelat.

http://attitudebaits.com/item.php?pid=5363 BFT BANDIT 7'3 2-delat.

http://attitudebaits.com/item.php?pid=3393 Daiwa LUNA 6'10

http://attitudebaits.com/item.php?pid=3395 Daiwa LUNA Versatile 7'6

http://attitudebaits.com/item.php?pid=6080 ST.CROIX 6'9 (Styvaste spöt med kast vikt 224g)

http://attitudebaits.com/item.php?pid=3386 Strike pro contact 6'8

http://shop.lundgrensfiske.com/product.asp?product=8830 LF Ripper dyrast kostar 2000kr men har fått bra kritik av jätte många.
                  Senast ändrad av Guest; 2012-01-10, 16:44.

Kommentera

Styvt eller mindre styvt handlar enligt min mening om fiskesätt. Ett jerkspö ska vara rejält styvt, med bara viss svikt, för att ge bra gång åt betena. För att sedan undvika tappade fiskar vid mothugget kompenserar man med något mjukare ställd broms.

Vid vanligt spinnfiske (wobblers, jiggar etc) kan spöet ha mer svikt eftersom det här inte på samma sätt har till uppgift att styra betet. Men det är mer en smaksak, och förstås beroende av hur lätta/tunga beten man vill använda. Ett mjukare spö ger mer spöböj vid drillning om man tycker det är ballt, medans ett styvt spö ger en häftigare direktkontakt, inte minst vid hugg av det brutala slaget. Det är vad man gillar bäst helt enkelt.

PS. Kan själv rekommendera Big Bandit 6,6 till jerk. Tycker det är riktigt najs och funderar på att även införskaffa haspelvarianten till lite lättare fiske.

Kommentera

Bra sagt Barramundi, jag avsåg spön ca 150-180g som tillräckligt styvt. medans ett spö runt 100g oftast är mjukare. Däremot spön klassade 220-230g är tokstyva och bör kompenseras med lösare broms och att bromsa med tummen vid mothugg sedan låta fisken rusa lite.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                      24 svar
                      2 358 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13