Nya gäddprylar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nya gäddprylar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Nya gäddprylar

    Tjenare! Har nu enorm beslutsångest, vet inte om jag ska köpa mig ett jerkspö eller om jag ska köpa Savage Gear MP Pro Predator 8 spö't 150- rek kastvikt.
    Om vi börjar så här, om jag infaller mig i att vilja jerka någon fisketur ibland, hur funkar MP Pro Predator spöt till det? Är det krångligt att jerka med ett spö som är ca 1 fot längre än vanliga jerkspön?
    Och om det är så att jag köper ett jerkspö nu då, hur funkar det att fiska t.ex. Alien eel's och andra gigantiska jiggar/wobblers med det?

    Vad tror ni är roligast och skönast att drilla med? Ett jerk spö eller JUST sg mp pro redator spinn spöt?

    Väldigt tacksam för svar.. Tack på förhand!

  • #2
    Hej!
    Jag tycker att du ska ta ett jerkspö i fall du får för dig att jerka. Tar du ett jerkspö som är runt 7 fot så går det bra att fiska mjukbeten och vanliga wobblers också. Jag kör själv med ett 7 fots 100 g spö som funkar bra att kasta andra beten med också. Drillningen är skön i styvare spön eftersom alla gäddans knyck känns rakt in i armen istället för att spöt dämpar stötarna.

    Just my 2 cents

    Kommentera


    • #3
      Du kommer vilja ha två spön i framtiden, det spelar inte direkt nån roll vilket du börjar med.

      Jag hade börjat med MP Pro, det går att jerka med 8 fotare (men det är inte optimalt) och det är perfekt till alla beten utom jerks.
      Märker du att du får väldigt mycket mer fisk på jerk än andra beten så kan du ju köpa ett jerkspö, för det är inte kul att kasta stora gummibeten o fladdriga spinnerbaits med jerkspö...

      Kommentera


      • #4
        Själv kör jag med ett 6oz 8' st croix till allt eftersom jag har en sån liten båt. Inte optimalt, men har funkat bra för mig. Man behöver ju inte rycka neråt. Sen är det ganska mycket trevligare att kasta gummibeten med ett lite rejälare spö. Hade Rippern innan, men tyckte att den blev för klen.

        Sen har jag ett 6,3' 3oz (ca 90 gr) till vårfisket då jag inte fiskar med så tunga beten då.

        Min rekommendation är att köra på det långa spöt till du har råd med det korta.

        Kommentera


        • #5
          Skulle säga som andra köp 2 spön, 8' är drygt att jerka med såvida du inte är van. medans ett 6'6, eller kortare spö inte är roligt att kasta mjukbeten med.

          Jag kör med någon kompromiss egentligen BFT Bandit 7,3'

          Skulle säga kastar du mjukbeten är ett spö mellan 8-9 ft att rekommendera mest för att det är svår kastat med kortare spön.
          medans jerk spön är bäst mellan 6-7 ft.

          Vilket jerk spö är det du tittar på då?, har för mig att även fast MP trigger -150g är märkt så är det lite vekare i spöbyggnaden än t.ex. PRO JERK 150g och lämpar sig inte direkt för jerk? Tror holken inte heller är gjord för Jerk. Annar så är det väl ett riktigt bra spinnspö som verkar fungera bättre än SG andra grejer.
          Senast ändrad av SimpZeN; 2012-01-03, 11:13.

          Kommentera


          • #6
            Själv skulle jag nog göra tvärtom. Alltså börja med jerkspöet. Men det är väl för att jag personligen inte riktigt fattat poängen med "tungspinn" med Bulldawgs och liknande. Med ett tyngre jerkkit och ett lättare haspelkit (spö typ 20-50 gram) täcker man väl egentligen rätt bra in alla miljöer och situationer där man träffar på gäddor?

            Kommentera


            • #7
              Du kommer snart att vilja ha båda spöna så vilket du väljer nu kvittar...........
              Man kommer aldrig ifrån att att rejält spinnspö är det bästa att fiske stora wobblers, stora jiggar, stora gummibeten, tail-beten. Där kan inget jerkspö ersätta spinnspöet!
              I näst kast så .....

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av CaptainArnold Visa inlägg
                Tjenare! Har nu enorm beslutsångest, vet inte om jag ska köpa mig ett jerkspö eller om jag ska köpa Savage Gear MP Pro Predator 8 spö't 150- rek kastvikt.
                Om vi börjar så här, om jag infaller mig i att vilja jerka någon fisketur ibland, hur funkar MP Pro Predator spöt till det? Är det krångligt att jerka med ett spö som är ca 1 fot längre än vanliga jerkspön?
                Och om det är så att jag köper ett jerkspö nu då, hur funkar det att fiska t.ex. Alien eel's och andra gigantiska jiggar/wobblers med det?

                Vad tror ni är roligast och skönast att drilla med? Ett jerk spö eller JUST sg mp pro redator spinn spöt?

                Väldigt tacksam för svar.. Tack på förhand!
                Hej Sam Gerland;

                Jag har tränat jerkfiske sedan hösten 1982 då jag tävlingsfiskade efter Gädda och Muskie mot legendaren Babe Winkelman i Leech Lake, Minnesota. Fiskeguiderna Don Purch och Steve Lundh lärde med att ett perfekt jerkspö är exakt lika långt som du själv. Ett för långt jerkspö blir svårhanterligt vid jerkrycken men kastar å andra sidan betydligt längre än ett kort...

                Go for the Big Ones!

                http://www.trumman.com/fisketips.htm
                Old Firehand

                Kommentera


                • #9
                  Oj vilken bra respons, tack för alla svar! Jag är medveten om att jag inom en viss period av tid kommer att äga både jerk och spinn. Jag provade SG spöt och det var så sjukt skönt att fiska med. Men det är ju faktiskt ett jerk jag lutar mer åt, så jag bestämmer mig för ett jerk till en början så får spinnspöt vänta en liten stund till.

                  Så skulle ni kunna rekommendera lite sköna jerkspön med bra drillningskänsla och någon rulle till och med? Dock så blir det nog Ambassadeur 5601C JB, eller Ambassadeur 5501 Jerk rullen.

                  Återigen tacksam för alla fina svar! //Sam.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ska du inte spendera så mycket så finns det ingen bättre rulle än JB...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 500 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 834 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 666 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 670 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 558 svar
                    230 281 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Kolnej
                    av Kolnej
                     
                    Arbetar...
                    X