Du ska alltid ha en lagom ställd broms när du spinnfiskar, inte för hård så inte fisken kan ta lina och inte för lös så att mothugget inte sitter...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Nya gäddprylar
Collapse
X
-
SimpZeN
Beror väl ofta på hur du själv vill ha bromsen? Vid grövre fisk är ju en hårdare ställd broms ett måste. vilket resulterar i att mindre gädda inte kan dra lina och antingen så tappar du fisken eller så tröttnar den väldigt snabbt/kan får eventuella skador i gommen eller så...
Det du säger är inte fel om att man ska ha något mitt emellan, men brukar köra hård broms för att slippa göra mothugg allt för ofta med tummen, sedan får man justera där efter.
Stor fisk å lite broms är inte så jätte kul tycker jag, det mesta av fighten försvinner ju då gäddan drar mer lina än vad du känner av i spöt.
Om en gädda på 1-2kg hugger så kan den inte dra lina för mig medans en gädda på 3-4kg kan dra lina i en viss mån iaf vid rusningar inne vid båten. Gädda runt 5 och uppåt kan dra lina vid fighten gissar på att det är ganska okej?
Sen är det ju ganska priceless om du glömt att du ställt ner bromsen å fisken drar lina som fan å du tror att monstret sitter för att sen vara en liten rackare på 2kg...
Kommentera
-
Oj tack så väldigt allihopa för alla extremt bra och seriösa svar! Jo BFT Bandit 6,6 spöt har man ju sneglat på en viss tid nu så jag har nu beslutat mig för att inkassera mig JB rullen och Bandit 6,6 spöt.
Men ännu är inte beställningen här.. Någon som vet någon sida med rimliga pris där dom har både rullen och spöt jag är ute efter? Tack så mycket återigen // Sam.
Kommentera
-
http://www.dogger.se/ambassadeur-560...688-c-593.aspx billigare än så kommer du inte hitta rullenUrsprungligen postat av CaptainArnold Visa inläggOj tack så väldigt allihopa för alla extremt bra och seriösa svar! Jo BFT Bandit 6,6 spöt har man ju sneglat på en viss tid nu så jag har nu beslutat mig för att inkassera mig JB rullen och Bandit 6,6 spöt.
Men ännu är inte beställningen här.. Någon som vet någon sida med rimliga pris där dom har både rullen och spöt jag är ute efter? Tack så mycket återigen // Sam.
kan verkligen rekomendera UT reels bronsbussningar i rullen. kostar runt 200 kr för ett par inkl en flaska rocket oil
Kommentera
-
Var hittar man dom nu?Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg[url]kan verkligen rekomendera UT reels bronsbussningar i rullen. kostar runt 200 kr för ett par inkl en flaska rocket oil
Kommentera
-
jag köpte mina av lundgrens. men han har inga i webshopen. maila www.sportfiskeboden.com dom har tagit över ut reel kontakten.Ursprungligen postat av Cannonball Visa inläggVar hittar man dom nu?
Kommentera
-
SimpZeN
OOH hade ingen aning :P hehe klart att man kan det, men det gör man ju automatiskt om man tycker att det behövs men gärna precis efter mothuggetUrsprungligen postat av Cannonball Visa inläggHmm...
Klart jag ställer bromsen uppskattat efter en medelfisk...
Om du inte visste det så går det att reglera bromsen med tummen, den sitter innanför veven...
Tar bara en sekund...
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Cobbar,cobbar på väggen där.
Säg mig vem som största ger.1 Foto-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2026-01-30, 13:55 -
-
av LordDanDå jag fick så bra hjälp med min rulle tidigare så tänkte jag chansen och se om de är någon som har...1 Foto
-
2026-01-03, 13:37 -
-
Svar till Visa upp era ambassadeurerav DonosoLägger upp en bild på min 6500 Pro Rocket. Använde den tidigare till torskfiske i Öresund, men när det...1 Foto
-
2025-07-14, 15:30 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
|
24 svar
2 358 visningar