Min Savage gear lina stod pall för en gädda på ca 6kg igår men byter ändå för att vara säker ifall en större gädda kliver på :P
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
0.40 till jerk?
Collapse
X
-
Vore konstigt om den inte gjorde det. Sen handlar det inte bara om att man ska ha den tjockaste linan, starkaste krokarna och en toro winch när man tar hem fisken. Man får anpassa drillningen efter utrustning och så att fisken inte blir skadad. Finns flera exempel på folk som har dragit upp stort på ul-utrustning.
Kommentera
-
Klokaste svaret hitillsUrsprungligen postat av Henkelort Visa inläggVore konstigt om den inte gjorde det. Sen handlar det inte bara om att man ska ha den tjockaste linan, starkaste krokarna och en toro winch när man tar hem fisken. Man får anpassa drillningen efter utrustning och så att fisken inte blir skadad. Finns flera exempel på folk som har dragit upp stort på ul-utrustning.
http://rostfishing.com/archives/402
Kommentera
-
Och Du Leif är bra på att avsluta trådar har jag sett när jag surfat runt här på fiskesnack.Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej Dennis Lehto;
Du är riktigt duktig på att starta nya trådar här på FiskeSnack! Själv känner jag mig som den som är bäst på att glida från ursprungsämnet och svamla vidare om allt möjligt annat i närområdet....
Nobody & Nothing is forever!
Old Firehand
www.trumman.com - http://www.trumman.com/bomber/bomber_hj6.htm
Det brukar ofta bli kompletta svar, som inte lämnar mycket mer att önska.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggFörvånar mig inte alls, dom tjocka linorna har inte med fisken att göra, dom är till för att dra loss botten-napp och ev. bogsera en och annan bil.
Jo men jag tänkte mer på att linan har fransat sig.. Räknade inte med att den skulle hålla men det gjorde den..
Kommentera
-
Låter lite som ett måndags ex. Hade själv just en spole med strike wire extreme i samma dimension som dig. Den linan fick av lite var stans. Blev grymt lack och köpte en ny spole med lina från annan butik. Likförbannat så gick linan av vid lättare påfrestning. Sen på det så tappade linan färgen direkt. Från att ha varit mossgrön till någon variant av koppar/brunt. Detta efter enbart någon timmes fiske. Nä, strike wire blir det inte hör igen... Tacka vet jag fireline tracer braid!Ursprungligen postat av Henkelort Visa inläggTack För erbjudandet Old firehand men jag tror enbart att en dykutrustning sinkar mig då det är ca 40 cm djupt där draget ligger. Som du själv sa, får se det som en offergåva till gudarna och inse att detta enbart va ett tecken på att jag måste besöka Lundgrens den 25
Va gör övrigt en strikewire extreem 0.36 med mindre än en säsong på rullen. Har aldrig tidigt haft problem med linan som är på rullen eller med tidigare extreem linor. Den största anledningen till att jag brukar vara dåligt omdöme. Förra gången tänkte jag lägga om linan då jag läste att det är en fördel om linan är blöt. Kastade iväg draget, drog av 130m lina och blev förvånad när den gjorde knutar runt sig själv när jag skulle veva upp den. Tänkte göra ett bytt försök idag, kastade iväg draget, drog iväg 100 m med båten och vevade upp alt igen. Såg riktigt fint ut. Första kastet = overrun och 30 m lina mindre. Gjorde om samma sak men höll emot med fingrarna den här gången så att linan va riktigt spänd.
Nog med biktningar för idag, siktar in mig på en heldag nästa fredag!
Edit. Linan gick av, inget fel på knuten och det va inte i en overrun och spolen va frikopplad. Kände inte att det va något konstigt i kastet utan måste snarare varit någon skada på linan som jag inte såg.Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?
Kommentera
-
Jag skojade bara med dig, men självklart håller en lina för mycket mer en vad många tror, det har blivit någon hysteri om tjocka linor, du har en slirbroms som ger sig vid 7 kg (max åtdragen) efter det drar fisken ut linan oavsett vilken lina man har så du får nog ha några meter extra på spolen vid ett ordentligt napp.Jo men jag tänkte mer på att linan har fransat sig
Gratulerar till en fin fisk, jag har inte vad jag kommer ihåg råkat få en Gädda på 6 kg.
Kommentera
-
Jag har precis börjat med jerkbait. Har bara jerkat i en månad men jag kör långa pass med många kast och mycket fisk
Jag var själv väldigt förvirrad när jag skulle bestämma mig för en jerklina, och alla trådar här om ämnet gör inte saken bättre. Så jag tänkte köra min egen väg eller vad man ska säga, och testade nya Power Pro S8S som första jerklina.
Jag har inte läst något om linan på nätet på någon svensk sida, men som jag förstår det nu i efterhand efter ett femtiotal timmars jerkande så är linan ypperligt bra. Den har inte svikit mig en enda gång! Har inte snärtat av ett enda bete än, och linan kastar långt.
När det gäller styrkan så var det bara förra veckan jag drog upp en halv telestolpe (!) utan att linan ens tog skada (har dragit en femkilos efter det utan att linan gick av).
Tyvärr finns den bara i max 0,32 med 24kg brottstyrka. Jag kör mest med Buster Jerk, så jag kan tänka mig att vissa vill ha en starkare lina till tyngre beten, men vill ni ha en bra lina för medium-heavy jerk så prova S8S vet ja!
Senast ändrad av joakim_glantz; 2012-04-24, 10:14.
Kommentera
-
Vem fa.... fiskar med så tunga beten, 24 kg ? ?Tyvärr finns den bara i max 0,32 med 24kg brottstyrka. Jag kör mest med Buster Jerk, så jag kan tänka mig att vissa vill ha en starkare lina till tyngre beten,
Annars går det bra att drilla hem 8,5 kg gädda på 0,25 nylon
Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Spola av linaEller så köper man en sån här till skruvdragaren...1 Foto
-
Kanal: Linor
2025-08-14, 21:21 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av fiior, 2024-12-28, 17:59
|
24 svar
1 335 visningar