Ursprungligen postat av Silverbågen
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
fc, nylon till bass?
Collapse
X
-
jo det är ju en viss skillnad mellan 4000 års nedbrytning för FC och 600 år för nylonlina...men köper man lina endast med den aspekten i åtanke är det ju bäst att köpa Bioline som bryts ned bara efter 5 ynka år...Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
-
Nu blev jag nyfiken... Vilken kör du med? :3Ursprungligen postat av byggarn Visa inläggdet finns stummare nylon också....den jag köpte sist har mindre töjning än en FC-lina....Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.
Kommentera
-
Jo de har i alla fall enligt mina "tester" brukar köra nylon (ren) till torrflugor för kör man FC så sjunker tafsen... å drar tillslut med flugan, i alla fall dem gångerna jag testat.
Dessutom glömde jag kanske skriva att anledningen till att jiggen dalar "slöare" med Fc/nylon är självklart för man får gå upp i tjockare storlek för å klara samma vikt som flätlina osv...Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.
Kommentera
-
Ett litet inlägg i miljöfrågan som dykt upp i tråden.
Fluorocarbon bryts ner i naturen i den betydelsen att själva linan löses upp. Men molekylerna, som är extremt stabila, gör det inte. Och molekylerna påverkar bland annat fortplantningsförmågan hos både fisk och däggdjur negativt. Problemet är alltså inte att det ligger en linstump i vattnet och stör i ett par tusen år. Problemet är att dina barnbarn och dina barnbarns abborrar och gäddor mycket väl kan bli sterila.
Kommentera
-
testar den här i år få se vad det är... http://www.tackletour.com/reviewtoraypoly.htmlUrsprungligen postat av Snöhäst Visa inläggNu blev jag nyfiken... Vilken kör du med? :3Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Köpte en rulle FC 8lbToray Bawo från japan & det är säkert som alla andra linor endel skillnader i egenskaper , den här funkar klockrent . Betydligt stummare än nylon så det är ingen fel på känslan , man känner det mesta , bra kast egenskaper .
Kommer använda den till texas & carolina riggar när man vill ha betet att gå mer längs botten .
Funderade länge på miljöaspekten innan jag köpte , min erfarenhet är att oftast är det vid knuten det går sönder & då är det inte mkt som hamnar i vattnet av linan , skulle jag börja tappa massa lina då får man tänka om .
Andra linor jag har provat till multi förutom flät
Har provat dragon hybrid lina , det var en riktig skitlina till multi , reste på sig hela tiden , konstant med trassel
Nylon , Sufix 21 funkar klockrent till både haspel & multi , stummaste linan jag har provat i nylon .
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Spola av linaEller så köper man en sån här till skruvdragaren...1 Foto
-
Kanal: Linor
2025-08-14, 21:21 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av fiior, 2024-12-28, 17:59
|
24 svar
1 330 visningar