Fireline X9 trippelt så tjock än angiven diameter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fireline X9 trippelt så tjock än angiven diameter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
    Var själv ute för hur dimensionen skiljer på olika fabrikat.
    Brukar lägga fireline ultra 8 0.15 på min 2500 rulle. Brukar landa på 155 + - 5m. Nu fanns inte 0.15 av mitt märke så jag valde o testa spiderwire samma tjocklek och då var det fullt på 130m - känns inte ok. Linan med all säkerhet betydligt tjockare än vad som anges . Inte svårt o redovisa väldigt hög draghållfasthet.
    Nä du skulle ha läst lite mer på FS innan köp och fiskat lite mindre... ;-)
    Då hade du vetat att fler gjort din upptäckt och kompenserat. Jag ville t ex ha ca 0,13 på en haspel och valde då SW SS8 0,10 för att hamna "åt det hållet". Linans egenskaper är det inga direkta fel på, nöjd alltså fast då har jag inte prövat B F Ultra 8.

    Kommentera


    • #52
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

      För en riktig storkonsument kanske men, nä det där funkar inte för mig. Har väl drygt 10 rullar som jag mest går runt på givet fiskart och metod och jag har fortfarande lite 4-trådig lina (+Tracer braid 6-t?) kvar från en USA resa 2011!

      Varför? Tja ibland fel dimension men främst att jag velat pröva nya linor, numera 8-trådiga och jag vänder på linan så de håller ofta utmärkt i många år, fiskar vatten mest från båt så linslitage, förlusten är låg, en 120-150m spole är perfekt för det.

      Nya linor, varianter från kända märken kommer dessutom så ofta att man kan köpa det nyss "utgångna" till kampanj- eller rea-pris som t ex S832, S X8, SW SS 8, Daiwa mfl så min linkostnad är låg.

      Då vill jag inte sitta med flera bulkspolar köpta för för 5 år sen även om det blir än billigare. Men smaken e som baken och det finns inga fel sätt här!

      Men havreboll, Classe 69, för de som vill bulka, vad heter de "bra kinalinorna" och vad gör dem bra? Upplevs de lika tight flätade, lika tunna (?!) och vattenavstötande som de kända?
      Saratoga braid är den lina som gäller enligt mig. Tätvävd, knutstark, färgsäker, hållbar, följsam, slät struktur och pålitlig. Har bara fiskat med saratoga senaste tre säsongerna på alla rullar. 0,14 till borre och 0,36 till gädda. Fiskar väl minst 30 heldagspass per år om inte mer så linorna får ta emot en del stryk. Och visst, mitt senaste köp på 6000 meter räcker flera år men jag bjuder på lina till polare mm så nog går det åt.

      Visst, folk här pratar om ojämn kvalitet. Har inte märkt det på dessa. Fick fel dimension en gång men då fick jag pengarna tillbaka. Dock har jag haft massa problem med sufix-linor, fireline, tracer braid, j braid 8 och 4 trådig, rapalalinor mm. Tröttnade helt enkelt på att betala premium för skräp. Trodde det var fel på mig men lustigt nog slutade alla linbrott och glidande knutar när jag bytte lina.

      Kommentera


      • #53
        Skitkul anteman får försöka tjudra mig och göra min nätläxa.
        PS väldigt nöjd med linan so far.

        Kommentera


        • #54
          Vilken lina ligger närmast sanningen när det kommer till tjocklek?
          När jag läser vad ni skriver känner jag mej lite lurad
          Men har trots det haft stor glädje av flätlinan sen den kom.
          Kastar längre och bättre kontakt med betet. Är väl två saker jag tycker är bra.
          Har alltid använt fireline nästan uteslutande och är nöjd.

          Kommentera


          • #55
            Ursprungligen postat av Olalindberg Visa inlägg
            Vilken lina ligger närmast sanningen när det kommer till tjocklek?
            När jag läser vad ni skriver känner jag mej lite lurad
            Men har trots det haft stor glädje av flätlinan sen den kom.
            Kastar längre och bättre kontakt med betet. Är väl två saker jag tycker är bra.
            Har alltid använt fireline nästan uteslutande och är nöjd.
            Daiwa samurai braid. Otroligt nära verkligheten. Dyr och finns bara i USA. Men den bästa lina jag provat.

            Kommentera


            • #56
              Sunline Siglon PE ADV. Grym lina...

              Kommentera


              • #57
                Olalindberg Överlag är nog (dyra) japanska linor de som bäst stämmer vad gäller angiven och reell diameter. Jag har begränsade erfarenheter av dem då jag än så länge är så pass nöjd med de normaldyra 8-trådiga jag kör.

                Gäller bara att ha i åtanke att köpa 1-3 dimensioner under det man tänker sig så funkar det ok. Alla linor är väl av samma grundmaterial UHMWPE (Spectra eller Dymeema är väl de mest kända) så frågan är om det skiljer så mycket i styrka mellan PE-linor om man tar den faktiska diametern i beräkning.

                Kvaliteten på flätningen kan dock skilja en hel del samt t ex ytbehandling där Sunline ADV ovan ska vara ett av det senaste på den fronten. Håller bort bla väta ovanligt bra men den är inte tunnare än vanlig Siglon PE vad jag förstår.

                Linor med en kraftigare ytbeläggning blir ju rimligen också ngt grövre, mer nötningståliga och styvare vilket både kan vara en fördel eller nackdel givet fisket, de egenskaper man helst önskar. Att få "allt" i en lina torde vara omöjligt även om tillverkarna sällan formulerar det på det sättet.

                Så är du nöjd med vettig Volvo köp typ vanlig Spiderwire, Sufix, Daiwa och Berkley och gillar du Aston Martin, Tesla, köp, importera Gosen, D Morethan, S ADV, YGKs finare eller liknande. Men förvänta dig inte att de håller längre enbart för att de är dyra, beror på vad man prioriterat för egenskaper.

                Kommentera


                • #58
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Olalindberg Överlag är nog (dyra) japanska linor de som bäst stämmer vad gäller angiven och reell diameter. Jag har begränsade erfarenheter av dem då jag än så länge är så pass nöjd med de normaldyra 8-trådiga jag kör.

                  Gäller bara att ha i åtanke att köpa 1-3 dimensioner under det man tänker sig så funkar det ok. Alla linor är väl av samma grundmaterial UHMWPE (Spectra eller Dymeema är väl de mest kända) så frågan är om det skiljer så mycket i styrka mellan PE-linor om man tar den faktiska diametern i beräkning.

                  Kvaliteten på flätningen kan dock skilja en hel del samt t ex ytbehandling där Sunline ADV ovan ska vara ett av det senaste på den fronten. Håller bort bla väta ovanligt bra men den är inte tunnare än vanlig Siglon PE vad jag förstår.

                  Linor med en kraftigare ytbeläggning blir ju rimligen också ngt grövre, mer nötningståliga och styvare vilket både kan vara en fördel eller nackdel givet fisket, de egenskaper man helst önskar. Att få "allt" i en lina torde vara omöjligt även om tillverkarna sällan formulerar det på det sättet.

                  Så är du nöjd med vettig Volvo köp typ vanlig Spiderwire, Sufix, Daiwa och Berkley och gillar du Aston Martin, Tesla, köp, importera Gosen, D Morethan, S ADV, YGKs finare eller liknande. Men förvänta dig inte att de håller längre enbart för att de är dyra, beror på vad man prioriterat för egenskaper.
                  Dyrare linor håller generellt nyskick bättre än vad billigare linor gör. Gosen 16x står ut och känns nästan ny efter 40-50 pass vilket är absurt bra. Dock kostar en 125 m spole 900 kr minus frakt, moms och eventuell tull. Power Pro är den lina som är rimligt prissatt som jag tycker håller allra längst.

                  Vill också lägga till att Strike Wire Flash håller diametern bra.

                  Kommentera


                  • #59
                    Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

                    Dyrare linor håller generellt nyskick bättre än vad billigare linor gör. Gosen 16x står ut och känns nästan ny efter 40-50 pass vilket är absurt bra. Dock kostar en 125 m spole 900 kr minus frakt, moms och eventuell tull. Power Pro är den lina som är rimligt prissatt som jag tycker håller allra längst.

                    Vill också lägga till att Strike Wire Flash håller diametern bra.
                    Nu ifrågasätter inte jag er men kan inte de dyrare linorna överskattas, just för att de är dyra.
                    som jag skrev innan har jag nästan alltid använt Fireline och jag fiskar väldigt mycket men inte haft problem med linan förutom att de tidiga linorna när dom nu kom, fransaden sej.
                    Det upplever jag inte idag fast jag har börjat jigga mycket mer.
                    Tack för tipset om striktare, Benjamin

                    Kommentera


                    • #60
                      Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

                      Dyrare linor håller generellt nyskick bättre än vad billigare linor gör. Gosen 16x står ut och känns nästan ny efter 40-50 pass vilket är absurt bra. Dock kostar en 125 m spole 900 kr minus frakt, moms och eventuell tull. Power Pro är den lina som är rimligt prissatt som jag tycker håller allra längst.

                      Vill också lägga till att Strike Wire Flash håller diametern bra.
                      Fy fan (ursäkta) 900 kr.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19
                      • Terraplane
                        Vad är detta för lina
                        av Terraplane
                        Hej
                        Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                        2023-08-20, 09:27

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                      8 svar
                      1 829 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg richtermo  
                      Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                      7 svar
                      2 360 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sikkfisk  
                      Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                      4 svar
                      274 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mr Morgan  
                      Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                      8 svar
                      412 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Brappa
                      av Brappa
                       
                      Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
                      13 svar
                      532 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg senzitivity  
                      Arbetar...
                      X