Daiwa Saltiga VS Shimano Talica II VS BFT Black Thunder - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Saltiga VS Shimano Talica II VS BFT Black Thunder

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Daiwa Saltiga VS Shimano Talica II VS BFT Black Thunder

Efter några resor till Nordnorge, har jag kommit till insikten att min Shimano Tekota 600LC inte duger till större och mycket fisk. Rättare sagt rullen är fin MEN:

1. blir rusning för snabb är det stor risk att linupplägaren inte hinner med eller blir någon förskutning på linan och upplägaren = linan klipps av uppläggaren.
    2. låg utväxling. framförallt till skrej är det rätt obekvämt när man skall ta upp jiggen från 60-80m 20 ggr/dag snabbare än snabbt för att hitta nästa bula.
    3. det viktigaste. bromsen är klen. den insikten kom efter flundra på 60+ då rullen började hacka när fisken rusade med bromsen på max/nästan max.
    4. efter varje dags fiske, spolar man av rullen och då kommer det lite vatten in i räkneverket, dagen efter kan det strula med räkneverket om inte vattnet hann bort under natten (vattnet fryser=räkneverk stannar/börjar hacka).

Annars är rullen perfa!

Därefter sitter jag och läser om andra rullar med kraftigare broms, utan räkneverk, helst med 2 hastigheter. Hittils har jag kommit fram till följande skönheter:

+ Daiwa Saltiga (2 hastigheter, max bromsmoment 40 lbs på modell 35)
    + Shimano Talica II (2 hastigheter, max bromsmoment 40 lbs på 12 och 16 modellerna)
    +/- Bft Black Thunder (1 hastighet, okänd max bromsmoment)
    - Några Penn International har jag kikat på men inget som tilltalar mig
    - Accurate har jag kännt på men (dock inte 2 hastighets version), den äldre boss extreme. Den kändes halvfärdig gällande finishen på vissa ställe.

Alla 3 rullar är med spakbroms vilket jag förvisso är ovan med men någon gång måste man ju prova rediga grejer

Vad jag undrar över nu är (efter den långa inledningen):

1. Finns det andra rediga rullar på samma nivå? Broms, pris, vikt osv?
    2. Av de 3 ovanstående, har någon något negativt att säga/skriva?

Stort tack på förhand för era åsikter/reflektioner.

Själv har jag en tld 15/30 star. Fast maxbromsen är väl bars på 6-7kg. Så riktar man fisket efter flundra ska man nog ha en rulle som pallar det dubbla. Shimano tycker jag är riktigt fina o finns i alla prisklasser. Ett billigt men bra alt är ju en tld 15. Alla rullar du nämner ovan fixar jobbet alla dar i veckan. Mest en fråga hur mycket pengar man vill lägga.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Hej,

Köpte denna till förra årets Norgeresa, funkar hur bra som helst, billigare en Saltigan och Talican.
      Rekomenderar denna starkt.

http://www.seaisletackle.com/browse.cfm/4,4736.html

Kommentera

Kännde på TLD15 idag, rätt klumpig och låter vid invävning. Det är nog inte jag som blir galen på ljudet först, de andra i båten kommer att slänga ut mig före det

Saltisten kan vara ett alternativ. Måste hitta ngn butik som har den inne för att känna på den.

Kommentera

tjeenare! provat många rullar och varit med om flera rullar som inte har klarat större fiskar, men en rulle som jag verkligen litar på är Accurate vi kör med dom som guide rullar uppe på nordicsafari mehamn och vi har aldrig haft problem med dom rullarna!

Kommentera

Det finns saltist med räkneverk. Köper du en saltist får du en rulle som garanterat håller!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
            Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
            41 svar
            32 332 visningar
            18 gillar
            Senaste inlägg Micki.S