record c61 vs 6501 inshore - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

record c61 vs 6501 inshore

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

någon som vet både dom praktiska och tekniska skillnaderna mellan record 61 och 6501 inshore?
    funderar på en ny tunggädd rulle
    Har aldrig skruvat med en Inshore men Recorden 61 är en stabil rackare som sorgligt nog har för dålig linkapacitet med sina 100 meter 0:40 nylon.

Vill man få bort tröghetsmomentet som uppenbarar sig vid kast kan man byta ut lagret i icke vevgavel mot ett vanligt och sedan montera en vanlig spole och spolaxel så har man en rulle som kastar bra och är tålig med ok linkapacitet.

Veven bör man fundera på att byta, den är enligt mig för mjuk och kröks lätt om man slår emot något.

Liten varning för kvalitetsmissar på dom, själv fick jag 3 nya rullar innan det blev en felfri rulle (51) men den som var felfri har varit riktigt trevlig att fiska med...

Kanske ni skall överväga HC varianten om ni inte är sugna på att byta ut spole och spolaxel, det är en riktigt tålig och stabil sak, min använder jag till fiske från turbåtar i Öresund och tycker den är betydligt trevligare en Pro-Rocket till det fisket.

Kommentera

Både Recorden och Inshore har en spolupphängning som skiljer sig från vanliga Ambor av klassiskt snitt (ex. Rocket, C3, C4 mfl). Recorden har en speciell upphängning som gör att du vid kast nyttjar de lager som sitter ute i gavlarna, medan vid invevning så jobbar lager i spolen. Detta gör att du kan spänna mekbromsen utan att det blir trögt att veva in. Inshoren och Predatorn har en spolupphängning där man placerat ett lager ute i "icke vevgaveln" och ett lager på spolens sida. Detta för att få en stabilare upphängning. Vad som är bäst kan säkert käbblas om, personligen tror jag att Inshoren/Predatorn tål mer bonnstryk..

Kommentera

jörgen. ja det med linkapaciteten känner jag till. men om det blir recorden så är det endast 61hc som är av intresse
        och angående veven så oavsett amba så blir det ett power handle. mycke skönare när man ska veva tungt.

hippo: okey. ja stryktåligheten är ett viktigt kapitel iochmed den ska kasta i första hand bulldwag och liknande bete. så inget smäkert skit. de håller inte men inshoren är liksom prediatorn inte kompletibla med UTs produkter?

vad har shimano för alternativ? hur är calcutta 301 respektive curado 301e7?

rullen kommer sitta på ett LF/RST chopper trigger 9fot 40-120 gram. och kasta allt tungt till gäddan som inte är jerkbait

vad vet expertisen om denne rullen? http://shop.lundgrensfiske.com/produ...?product=13175
        någon av rullarna som har knarr signal? spöet är ett av två spö jag kör med på trollingen med.
        Senast ändrad av Krokodiljägaren; 2012-08-19, 09:01.

Kommentera

Tror att alla de rullar nu nämner kommer funka rätt ok. En Rocket 6501 ( om du hittar en sådan ) med lager i spolen utbytta till glidlager låter som ett alternativ. Toro funkar väl oxå.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
            Tror att alla de rullar nu nämner kommer funka rätt ok. En Rocket 6501 ( om du hittar en sådan ) med lager i spolen utbytta till glidlager låter som ett alternativ. Toro funkar väl oxå.
            jag har i daxläget en 5501 raket. och är väldigt nöjd med den. men det är alltid kul och prova nytt.
            vet du om det finns en cromad 6000 raket i vänster vev eller gavlar att köpa så det blir vänster vev?

Kommentera

Skillnaden är väll att recorden går sönder och Inshoren håller . Min Record 50 pajar hela tiden ska laga upp den nu å inte kasta tyngre beten än 40 gram .

Men inshoren har väll utgått synd att predator inte finns i flera storlekar .

/Fredrik

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
                Skillnaden är väll att recorden går sönder och Inshoren håller . Min Record 50 pajar hela tiden ska laga upp den nu å inte kasta tyngre beten än 40 gram .

Men inshoren har väll utgått synd att predator inte finns i flera storlekar .

/Fredrik
                vad är det som går sönder på den?

Kommentera

Tryckknappen har pajat 2-3 gånger . Nu har jag ett konstigt ljud när jag ska veva in . Låter som nåt tar i spolen typ som när man kör runt en bil utan bromsar .Polarn trodde jag skulle behöva byta huvuddrevet rullen är 4 år gammal .

Se om jag hittar garantisedeln har som vanligt fått fötter .

/Fredrik

Kommentera

men om det blir recorden så är det endast 61hc som är av intresse
                    Då får du en rulle som är ett par snäpp tuffare en Pro-Rocket, bara tillverkningsmissar som kan ställa till det och då går garantin in.

Kommentera

Jag har kört med record 60 hc i 5 år. Har aldrig haft något strul.
                      Kör bara tunga grejer med den,, mest bulldawg magnum och super magnum.
                      Har bytt till UT´ spolaxellagringar i oljebrons som funkar mkt bättre än hpcr lagrena.

Så jag jag tycker du ska satsa på en record hc

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 815 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden