record c61 vs 6501 inshore - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

record c61 vs 6501 inshore

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag är emot inshoren och predatorn just för deras spol upphängning. De funkar helt enkelt inte lika bra. Visst är den stabil och kastar okej, men tycker att kraften som krävs fmr att kasta ökar med deb speciella upphängningen.

Kör 2 kast vikter på predatorn och inshoren och kan ta i och snärta kast ändå. Kör fyra vikter på min C3a och måste vara försiktigare i utkasten. Inshoren och predatorn har ett visst tröghets moment i början av spol accelerationen.

Inshoren har ju utgått av en anledning och predatorn kanske försvinner snart också

Visst äödet är en fin rulle men den .r inte top of the line.

6600/6601 predator finns i england under ett annat namn. ( Vortex eller tormentor) menjag personligen skulle välja en Record 60 HC före predaor/inshore.

Kommentera

hur tror ni curado 301 e7 gör jobbet? är den i storlek med en 6000 rulle?

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
        hur tror ni curado 301 e7 gör jobbet? är den i storlek med en 6000 rulle?
        Curado 300 är som en 5000!

Kommentera

Jag har en Curado 300E7 och den är en otroligt fin rulle med jag skulle då inte våga kasta nått över 100g med min även om det kanske går bra, då tar jag hellre en 5000 eller 6000 Amba. Shimano Curadon är lite för plastig för att jag ska lita på att den håller i längden med riktigt tunga beten. Fast plast är skönt nu när det börjar bli lite kallare ute

Kommentera

Ursprungligen postat av Evo6 Visa inlägg
            Jag har en Curado 300E7 och den är en otroligt fin rulle med jag skulle då inte våga kasta nått över 100g med min även om det kanske går bra, då tar jag hellre en 5000 eller 6000 Amba. Shimano Curadon är lite för plastig för att jag ska lita på att den håller i längden med riktigt tunga beten. Fast plast är skönt nu när det börjar bli lite kallare ute
            Du få en hemläxa nu och den går för att räkna antal plastbitar i en curado 300 och i en amba 5000. Återkom med resultatet.

Sen FYI , det finns 4 rullar som är mkt populära när man fiskar muskie i USA. En av dom är curado 300 och då kastar man beten upp till 8 oz och det har gått hur bra som helst sedan curado 300 introducerades 2006, så ut och testa, du blir förvånad hu mkt en sådan tvålkopp klarar.

Häls /T

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
              jörgen. ja det med linkapaciteten känner jag till. men om det blir recorden så är det endast 61hc som är av intresse
              och angående veven så oavsett amba så blir det ett power handle. mycke skönare när man ska veva tungt.

hippo: okey. ja stryktåligheten är ett viktigt kapitel iochmed den ska kasta i första hand bulldwag och liknande bete. så inget smäkert skit. de håller inte men inshoren är liksom prediatorn inte kompletibla med UTs produkter?

vad har shimano för alternativ? hur är calcutta 301 respektive curado 301e7?

rullen kommer sitta på ett LF/RST chopper trigger 9fot 40-120 gram. och kasta allt tungt till gäddan som inte är jerkbait

vad vet expertisen om denne rullen? http://shop.lundgrensfiske.com/produ...?product=13175
              någon av rullarna som har knarr signal? spöet är ett av två spö jag kör med på trollingen med.
              Hej Mikael !

Jag har en Predator på just det spöt du nämner LF Chopper. Läs här vad jag tycker.

SimpZen: Det du säger ang. tröghetsmoment stämmer inte. I alla fall inte i teorin. Visst är Predatorn ruskigt stabil i kasten, OCH kanske den är det på bekostnad av några meters kastlängd. Men att anta att den har större tröghetsmoment stämmer inte, för då borde den vara mindre stabil om du inte motverkar detta med mycket broms. Jag kastar 100 gr med 2 vikter och noll axelbroms. och rullen är grymt stabil. Detta kan vara en viss tröghet i rotationen, men rimligen INTE större tröghetsmoment som borde ge helt annat utslag.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Jag erkänner mig besegrad och tar tillbaka min teori i väntan på en klargörelse för om det är något som skiljer

Kommentera

Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
                  Jag erkänner mig besegrad och tar tillbaka min teori i väntan på en klargörelse för om det är något som skiljer
                  Nja Soory SimpZen: de va inte så jag menade, du har rätt till att en viss tröghet kan upplevas men att förklara det med tröghetsmoment är nog inte helt korrekt.

Läs här vad UT sagt i frågan:

naturlagarnas påverkan. Många talar om friktionen som
                  det enda fenomen som påverkar rullens kastegenskaper, men friktionen
                  är vida underordnad spolens tröghet. Tröghetsmomentet,
                  eller »svänghjulsverkan«, dvs. den ackumulerade rörelseenergin
                  hos den roterande spolen, är en för oss multirullefiskare mycket
                  mer intressant naturlag. Den gör dels att spolen inte vill accelerera,
                  men värre är att när spolen väl roterar, så vill den fortsätta i
                  samma hastighet oavsett om betet förmår dra ut linan eller inte.
                  För att visualisera fenomenet kan man tänka på ett fritt
                  hängande cykelhjul, hur mycket kraft som behövs för att få fart
                  på hjulet, hur länge det snurrar av sig självt och att det inte låter
                  sig stoppas hur som helst.
                  Friktionen skall inte negligeras när man är ute efter maximal
                  räckvidd, men spolaxellagringar med friktion är i praktiken bara
                  en variant av mekanisk kastbroms. Värre är det med vibrationer,
                  dvs. harmoniska svängningar i spole och spolaxellagringar. Utan
                  att gräva ner sig i komplicerad matematik kan man säga att vibrationerna
                  stjäl kraft från betet under accelerationen och sedan på
                  ett okontrollerbart sätt vid vissa varvtal då spolen bromsas i varierande
                  grad. Dessa två fenomen minskar tillsammans räckvidden.
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

naturlagarnas påverkan.
                    Angående naturlagarnas påverkan, har någon studerat hur killarna på ABU´s reklamfilmer håller rullen vid kast ??
                    Detta är också något som har med naturlagar att göra..... (titta på veven så förstår ni)

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                      Angående naturlagarnas påverkan, har någon studerat hur killarna på ABU´s reklamfilmer håller rullen vid kast ??
                      Detta är också något som har med naturlagar att göra..... (titta på veven så förstår ni)
                      Länka gärna en som visar ett bra exempel

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      231 svar
                      32 086 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gösalf