Byta spollager på Amb 5500C - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Byta spollager på Amb 5500C

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Byta spollager på Amb 5500C

Har en 90-tals 5500C Pro Shop som jag nyligen har totaldemonterat och rengjort. Det var en lärorik upplevelse!

Nu skulle jag vilja byta ut spollagren mot nya för att se vad det kan göra för kastlängder o dyl.

Idag sitter där ett kullager och en bussing i på spolen. Ska man behålla den konfigurationen eller kan man byta ut båda mot nya kullager? På vad sätt kan det påverka rullens temperament? Läste i något inlägg att bussing+kullager var stabilare än kullager+kullager.
    A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Gamla Pro Shopen är väl föregångaren till dagens Pro Rocket har jag för mig.
    Du har samma konfig i en 5001TGC, dvs 1 lager + 1 bussning.
    Jag kan inte förutse några problem med att uppgradera till lager i båda ändarna, du kanske inte märker några enorma skillnader men det bör iaf inte bli sämre.

Kullagergrossisten har ju nån form av keramikhybrider som är rätt prisvärda.
    Annars finns förstås även ABU original eller Boca Bearings.
    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

bara att rengöra lagrena och sätta i tex Rocket oil gör mer än man tror ofta

Kommentera

Jo jag har rengjort dem och olja upp dem, dock inte med Rocket Fuel då inte affären hade det hemma, de prackade på mig en Super Lube olja som jag testade istället. Ska dock beställa hem ett par flaskor Rocket Fuel också.

Jag tycker inte att jag får så bra snurr på spolen, även helt utan någon mekanisk broms. Har dock svårt att avgöra om det är oljan, lagren eller en kombo som är boven i dramat. Så jag får experimentera lite och se vad som händer helt enkelt. Det är fullt möjligt att jag har råkat släppa i för mycket olja helt enkelt. Det var en jävla snurr på lagret efter acetonbadet men oljan tyckte jag bromsade upp det en del (el rätt mycket..) Sedan tror jag inte att det är ett sintrat bronslager utan bara en mässingsbussning så den delen känns det som att jag borde byta ut. Så antingen två kullager eller två sintrade bronslager lutar det åt.
        A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

ska själv prova med sintrade bromlager idag bara för att jämföra.
          oljan är skitviktig, är den för tjock blir det en broms, och det räcker med en liten droppe för all olja som inte hamnar mellan lagerbanorna är bortkastat och gör ingen nytta alls.

Kommentera

Om man spanar utanför Svea rikes gränser är faktiskt Super Lube hyfsat populärt, Raketoljan som så saligen prisas har inte riktigt samma goda renommé utomlands som här hemma - inte att den är dålig men den är inte så fantastiskt mycket bättre än allt annat som man lätt kan förledas att tro. Finns gott om oljor som är lika bra och alla har sin egen uppfattning om vilken olja som är bäst.

Nu kanske du var sjukt noggrann när du gjorde rent lagret, men min högst privata uppfattning är att man ska rengöra betydligt mer än man tror
            Är lagren lite äldre kan man med fördel pilla bort skyddsplåtarna så brukar det bli bättre resultat, sen när man rengjort och smort pillar man tillbaks dem.
            Att lagret snurrar långsammare med olja är som det ska. Blir tyst och fint men långsamt - och tur är väl det om man vill slippa skatbon

Jag tycker du ska testa att byta bussningen mot ett lager, bussningar är jättebra i vissa fall och framförallt de av sintrat oljebrons - men den typen är också hyfsat dyr. Lager är ganska prisvärt, du får helt OK lager för en rimlig peng, och då kan man ju lättare motivera att köpa bara för att testa lite.
            Sen är förstås frågan om det är där begränsningen ligger...?
            Finns ju en hel del delar som rör på sig och ska man ha full valute ska man försöka minimera allas hämmande verkan - och tänk så mycket roligt pill man får sen med att reda ut trasslen när man har fått en rulle som "freebase:ar"
            Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):

Kommentera

nu har jag inte doktorerat i multirullens mekanik och beteenden, men det jag tycker verkar vara det första och största problemet om man nu vill komma åt felkällor så är det spollagrena som inte pallar med i initialskedet på kastet.

Kommentera

så är det spollagrena som inte pallar med i initialskedet på kastet.
                Linspridaren är också en sabla bromskloss man måste se över med jämna mellanrum

Kommentera

Ursprungligen postat av Nito Visa inlägg
                  nu har jag inte doktorerat i multirullens mekanik och beteenden, men det jag tycker verkar vara det första och största problemet om man nu vill komma åt felkällor så är det spollagrena som inte pallar med i initialskedet på kastet.
                  Inte jag också...

Man kan se det så här, om man står och dänger beten som väger 100g+ är jag tveksam till att man överhuvudtaget kommer märka nånting efter att ha bytt bussningen mot ett lager.
                  En av mina skönaste rullar har 2 bussningar, en hemmabyggd JB-liknande rulle.
                  Trots bussningarna kommer jag lika långt som med en CS-raket med betesvikter 100-150g, och varje kast känns lugnt och städat - med raketen får jag passa lite mer mot slutet av kastet.
                  Kastar jag däremot lättare beten blir det en annan femma, då kommer lagren mer till sin rätt.
                  Störst påverkan får ju (föga förvånande) lager när man kastar lättare beten.
                  Eftersom han har ett lager och en bussning är det väl en ganska rimlig rekommendation att ersätta bussningen med ett lager (framförallt om det är en modernare bussning)...? Det är ju s.a.s steg ett.
                  Eftersom vi inte vet kastvikterna är det inte helt självklart om det blir nån förbättring eller inte, men att det skulle blir en försämring är osannolikt.
                  När/om man skaffar (bättre) lager kommer den bromsverkan övriga delar utövar att bli proportionerligt större (om man antar lättare beten), att bara byta lager betyder inte att man per automatik kommer 30% längre även om de nya lagren skulle vara precis så mycket bättre.

Precis som Jörgen säger utövar linspridaren en inte försumbar bromsverkan, man kan anta att det finns en anledning att man kör CT när man kör Casting (mig veterligen iaf, har inte hört någon argumentera för att använda linspridare vid den sporten).
                  Sen har man ju också frågan om kombinationen rulle+spö, kastteknik, lina, etc...
                  Finns så jäkla många parametrar som påverkar hur bra det går att kasta - även om lagerbyte är ett billigt och enkelt nöje så tycker jag inte att man ska förvänta sig några underverk.

I TS fall, om han upplever rullen som lite loj tycker jag definitivt lagerbyte är på tapeten, men om han redan nu måste vara på helspänn för att undvika skatbon lär det inte bli nån positiv förändring av att stoppa dit ett extra lager.

Men det är förstås bara mina små funderingar, var och en är fri att tänka som man vill och ju fler som skruvar och experimenterar desto mer kan vi alla lära oss (om man nu delar med sig av sina upplevelser förstås).
                  Senast ändrad av Mooki; 2012-08-24, 16:10.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mooki Visa inlägg
                    ...och ju fler som skruvar och experimenterar desto mer kan vi alla lära oss (om man nu delar med sig av sina upplevelser förstås).
                    Ja, man ska inte glömma bort att jag gör det här ganska mycket av rent intresse också, det är ju beroendeframkallande att öppna och meka med rullarna. Man blir nästan lite ledsen när sista skruven är på plats och rullen ligger där skinande ren och nysmord, man vill ju ha en orsak till att meka mera! Och det är mycket tack vare dina mektrådar!

Apropå linspridaren, rent spontant känns det som att den kan bromsa mycket om den inte löper som den ska osv, men om man läser lite vad UT och andra har skrivit i ämnet så vinner man inga hästlängder av att byta ut det till lättviktsvarianter. Eller har jag uppfattat det fel?

Är lite nyfiken på att ta bort linspridaren helt temporärt bara för att se hur rullen kastar helt utan linspridare. Kan man göra det utan att man riskerar något i konstruktionen? Den är väl typ helt autonom så att säga?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    231 svar
                    31 981 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gösalf
                    av Gösalf