Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

[Rullmek] Mysterierulle...

Collapse
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • [Rullmek] Mysterierulle...

    En av mina kollegor som nyligen konverterat till den rätta vägen och införskaffat sin första Ambassadeur gjorde detta via en svensk auktionssajt.
    Resultatet blev en rulle i den tidlösa färgen röd, och av någon helt obegriplig anledning ville han ha högervevat - men det torde bero på att han är vänsterhänt

    Trots frenetiskt gnuggande av geniknölar och ett kompulsivt googlande har jag inte helt säkert fastställt vilken rulle det egentligen är - därav titeln.
    Det jag tror mig ha kommit fram till är att det är en 5600AL, det finns en liten chans att det istället är en 5600A men det håller jag som mindre troligt.

    Nåja, eftersom det är en för mig obekant rulle (finns en uppsjö sådana har jag upptäckt, inte bra för privatekonomin...) tänkte jag att det var lika bra att dokumentera isärtagning och ihoplockning.
    Tråden kan därmed även tjäna som info-bank åt min kollega för den skull han så småningom ser ljuset och skruvar sönder rullen.

    Å som vanligt en länk till min rullterminologitråd med länkar till mina rullmekartrådar.
    http://www.fiskesnack.com/forum/show...ll-terminologi


    Rullen är (troligtvis) en 5600 AL, rullfotsnummer 81 03 00
    Att finna rullschema för denna rulle med det rullfotsnumret har visat sig rätt knepigt, tyvärr.

    Först några bilder på utsidan, notera särskilt den totala avsaknaden av klisterlappar och annan märkning som skulle kunna hjälpa till att fastställa modellen.
    image_larger_version_name_size_id image_larger_version_name_size_id


    Lossa veven och småpysslet som tillhör den (tror detta moment varit med i de flesta andra av mina trådar så kika i dem om osäkerhet uppstår).
    Eftersom rullen är högervevad är vevmuttern och stjärnhjulet gängade som en helt vanlig bult/mutter.
    Lite roligt (för rullnördar iaf) är vevmuttern som är märkt "OIL" - fast om man lossar den och droppar olja är det enda positiva man uppnår att vevaxeln inte korroderar.
    Syns inte helt tydligt men vevmutterns låsbricka är sprucken och ska bytas, blev inte så i den här tråden men jag har för mig att jag har några dylika liggande så när jag grävt fram dem så...
    image_larger_version_name_size_id


    Tumskruvarna lossas.
    image_larger_version_name_size_id


    Vevgaveln lyfts av och spolen tittar fram.
    image_larger_version_name_size_id


    Spolen plockas ur.
    image_larger_version_name_size_id


    Ser lite smågrisigt ut, men efter 30 år må det vara förlåtet.
    image_larger_version_name_size_id


    Lossa motstående gavel (palminggavel) från stativet, så bör man ha det här i handen (eller på bordet snarare).
    image_larger_version_name_size_id


    Det frilagda stativet.
    image_larger_version_name_size_id
    Senast ändrad av Mooki; 2012-08-28, 22:45.
    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

    Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

  • #2
    Lossa de två skruvarna på vevgaveln och lyft av själva gaveln, mycket fjädrar och mojänger var det här.
    Den spretande fjädern uppe till höger i bild är återföringsfjädern för kopplingen.
    image_larger_version_name_size_id


    Vy från andra hållet, snäppet värre än min 5001C som jag avhandlade i en tidigare tråd.
    Lite kul är att man redan nu kan se att huvuddrevet skiljer sig lite från normalt...
    image_larger_version_name_size_id


    Tittar man på vevgavelns insida ser man ena gavelbussningen.
    image_larger_version_name_size_id


    Gavelbussningen sitter låst från utsidan med en låsring - bekvämt om man råkar ha en låsringstång tillgänglig när det är läge att få bort bussningen.
    image_larger_version_name_size_id


    Tillbaks till drevplattan, rullen saknar förstås IAR och har heller inget lager - istället sitter en plastbussning i vevgavelgenomföringen.
    På bilden ligger (nästan) alla brickor som sitter ovanpå bromsstacken i den ordning de är borttagna.
    image_larger_version_name_size_id


    Den brickan som ej var borttagen i ovanstående bild sitter som visas.
    image_larger_version_name_size_id


    Åsså den kompletta samlingen.
    image_larger_version_name_size_id


    Lyft av vevaxeln med bromsstacken, en massa svart gojs är resterna av vad som en gång i tiden lämnade Svängsta som prima fett.
    image_larger_version_name_size_id


    Lyfter man av bromsstacken från vevaxeln ser man följande, första gången jag sett ett alu-drev i en rulle av 5-storlek...
    Fantastiskt välbevarat, och med "Click Spring" dessutom!
    image_larger_version_name_size_id
    Senast ändrad av Mooki; 2012-08-28, 22:18.
    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

    Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

    Kommentera


    • #3
      Brukar vara en bra idé att dokumentera fjädrarnas placering innan man river ner allt, iaf om man vill få ihop rullen igen.
      image_larger_version_name_size_id


      Ännu en fjäderbild, lite lättare att identifiera fjädrarna när de inte är utdragna.
      image_larger_version_name_size_id


      Å den sista fjäderbilden, nu är även kopplingsreturen bortplockad.
      image_larger_version_name_size_id


      För att få loss pinjongen får man frikoppla och lirka lite, ganska lätt att få loss - betydligt pilligare att få dit igen.
      image_larger_version_name_size_id


      Pinjondrevet har en liten plastkrage som går att lossa.
      image_larger_version_name_size_id


      Så här (o-)fint ser mellandrevet ut innan rengöring - men en synnerligen trevlig låsning som väl blev för dyr.
      image_larger_version_name_size_id


      Linspridaren lossas, precis likadant som för moderna rullar så vill man ha fler ord om den saken kan man botanisera i äldre trådar.
      image_larger_version_name_size_id image_larger_version_name_size_id
      Senast ändrad av Mooki; 2012-08-28, 22:23.
      Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
      En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

      Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

      Kommentera


      • #4
        Båda gavellagren sitter på samma sätt, så fram med låsringstången.
        Notera spårningen i gavlarna, finns en liten styrklack på bussningarna som låser i spåret.
        image_larger_version_name_size_id


        Vevgavelns lagerkopp, 3 shims och en filpackning/oljereservoar.
        image_larger_version_name_size_id


        Kul detaljstudie över bussningarna, notera den konvexa utsidan.
        Dessa borde kvala in i kategorin SG som man ibland ser omnämnas i samband med äldre ambor (SG = Självcentrerande Glidlager).
        Utformningen tillåter bussningen att vrida sig i lagerkoppen så att den alltid är parallell med spolaxeln.
        Har även funnits kullager med samma utformning, men dessa är nog extremt svåra att få tag i idag.
        image_larger_version_name_size_id


        Översiktsbild, delarna rengjorda.
        För att få bort det gamla fettet blev det ett ordentligt bad i lysfotogen och därefter diskmedel+vatten.
        Här syns aluminiumdrevet i all sin prakt. Känns nästan lite synd att man sen ska gegga ner alltihop igen...
        image_larger_version_name_size_id


        Drevplattan (jag har redan hunnit peta dit den lilla kopparbrickan under huvuddrevet noterar den skarpögde).
        Smörj med bra fett, jag körde med en pensel för att få in fett ordentligt under kopplingsmekanismen.
        Drog på ganska rikligt med fett och manövrerade mekanismen för att fettet skulle krypa in ordentligt, överskottet tog jag bort med en torr pensel innan vevgaveln skruvades ihop.
        Det hade gått att ta av ytterligare några delar, men man ska inte överdriva
        image_larger_version_name_size_id


        Vevaxeln och bromsstacken monteras ihop.
        image_larger_version_name_size_id


        Ordningen är: Vevaxel, Bromslamell, Huvuddrev, Bromslamell...
        image_larger_version_name_size_id


        ...och avslutningsvis "knarrplattan" eller vad man nu ska kalla den för?
        image_larger_version_name_size_id


        Backspärrshaken sätts runt kuggkransen, kopparflärparna på var sin sida.
        image_larger_version_name_size_id
        Senast ändrad av Mooki; 2012-08-28, 22:48.
        Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
        En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

        Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

        Kommentera


        • #5
          Vevaxeln på plast - och en fettmängd värdig en romersk orgie.
          Fjädrarna sådär lite nonchalant utplacerade.
          image_larger_version_name_size_id


          Fjädrarna monteras - men lämna ena änden på fjädern i bildens nedre vänstra del fri...
          image_larger_version_name_size_id


          ... för där ska kopplingsreturen in först.
          image_larger_version_name_size_id


          Sedan kränger man på sista fjäderänden.
          image_larger_version_name_size_id


          Distansbrickor i den ordning de ska placeras, den kupade och avfasade brickan närmst bromsstacken.
          image_larger_version_name_size_id


          Typ såhär:
          image_larger_version_name_size_id


          I lagerkoppen placeras de tre kopparshimsen samt filtpackningen, lite RFR (Rocket Fuel Red Label) droppas i så filtpackningen blir mätt och belåten.
          image_larger_version_name_size_id
          Senast ändrad av Mooki; 2012-08-28, 22:49.
          Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
          En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

          Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

          Kommentera


          • #6
            I palminggaveln monteras bussningen, lite RFR här också.
            image_larger_version_name_size_id image_larger_version_name_size_id


            Sen kan man passa på att återmontera mellandrevet.
            image_larger_version_name_size_id image_larger_version_name_size_id


            Även vevgavelns bussning ska på plats.
            image_larger_version_name_size_id image_larger_version_name_size_id


            Linspridaren, jag brukar lossa den lilla plastbussningen i linspridarrörets ände för enklare rengöring.
            Bra om man inte glömmer att montera tillbaks plasbussningen dock.
            image_larger_version_name_size_id image_larger_version_name_size_id
            Senast ändrad av Mooki; 2012-08-28, 22:35.
            Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
            En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

            Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

            Kommentera


            • #7
              Sen trär man i linspridarröret, glöm inte linspridaren som måste på plats i det här momentet.
              Linspridaren ska även löpa i det spårade tvärstaget.
              image_larger_version_name_size_id


              I med evighetsskruven. Lås med låsblecket.
              image_larger_version_name_size_id image_larger_version_name_size_id


              Knivbulten smörjs med RFR, droppa gärna ner nån droppe i hålet innan knivbulten petas dit.
              image_larger_version_name_size_id


              På med ändhylsan, man kan behöva snurra lite på evighetsskruven för att knivbulten ska hamna på plast.
              Sen kan man skruva fast palminggaveln.
              image_larger_version_name_size_id


              Dubbelkolla att backspärrshaken inte hoppat ur läge.
              Sätt vevgaveln över drevplattan, kopplingsreturen ska lirkas in under gaveln så den ligger i spänn.
              image_larger_version_name_size_id image_larger_version_name_size_id
              Senast ändrad av Mooki; 2012-08-28, 22:39.
              Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
              En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

              Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

              Kommentera


              • #8
                Det kan krävas en del lirkande innan allt sitter fint på plast, sen är det bara att skruva i de två skruvarna.
                Å sen kan man lossa vevgaveln igen eftersom man (rent hypotetiskt) glömde avlägsna det överflödiga fettet.
                Lagerkoppen kan också gängas på plats.
                image_larger_version_name_size_id


                Stoppa tillbaks spolen, sen på med vevgaveln.
                För att vevgevaleln ska gå att sätta pa plats måste kopplingstangenten hållas "upp" (dvs tvärtom mot frikoppling) annars lär det bli svårt värre.
                image_larger_version_name_size_id image_larger_version_name_size_id


                Vev och allt småkrafs som där tillhör räknar jag med att alla vid det här laget kan om man så skulle väcka dem mitt i natten med förbundna ögon (fast varför man ska ha förbundna ögon när man väcker nån kan man förstås spekulera över, å när det är natt dessutom...? - Verkar lite skumt om ni frågar mig. Vad var det egentligen i den där såsen...? )


                Ovanstående två bilder markerar också slutet på bildsviten.
                Med lite tur är det fler än min i tråden uthängda kollega som finner nöje - och eftersom jag råkar veta att FiskeSnack frekventeras av en hel del riktigt Hardcore Rullnördar är jag snudd på övertygad om att så blir fallet
                Senast ändrad av Mooki; 2012-08-28, 22:52.
                Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
                En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

                Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

                Kommentera


                • #9
                  Du är f-n kung Mooki !

                  Låter kanske lite "kinky" men jag tror jag älskar dig

                  Kommentera


                  • #10
                    Vad ska man säga??

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Könberg, 2008-10-28, 15:33
                    7 svar
                    1 218 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg JontaK
                    av JontaK
                     
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 10:17
                    40 svar
                    27 505 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mooki
                    av Mooki
                     
                    Startad av barnmorskan, 2012-08-02, 23:45
                    37 svar
                    11 551 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 16:25
                    255 svar
                    41 195 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg JoelP
                    av JoelP
                     
                    Startad av KeBa, 2015-01-18, 14:19
                    42 svar
                    6 474 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Arbetar...
                    X