Tips på hur att justera Ambassadeur TGC5001C alt köp av ny rulle för tungspinn - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på hur att justera Ambassadeur TGC5001C alt köp av ny rulle för tungspinn

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på hur att justera Ambassadeur TGC5001C alt köp av ny rulle för tungspinn

Hej!

Jag har bytt ut mitt gamla jerkspö till ett gediget spinnspö (Tackle industries 9 fot < 180g) och satt min gamla (dock hyffsat moderna) Amba Tgc5001c på spöt med ny 0,36 sufix flätlina.

Det är ju natt och dag mellan dessa spön och har jag inte spolbromsen rejält åtdragen blir det rejäla skatbon i rullen. Detta hände aldrig med förra spöt där jag alltid körde med lös spolbroms och justerade spolens hastighet med tummen.

Kastlängden är ok, men om jag lättar på bromsen så har jag en 20 meter till, dock med stor risk för overruns och ett jävla massa svärande!

Kan något göras åt rullen, eller är det helt enkelt fel rulle för detta spöt? Trist när man är rädd för rejäla overruns i varje kast. Det är ju som sagt betydligt mer tryck i TI 9' än gamla jerken från Berkley!

Om jag bör byta rulle, vad rekommenderas för detta 9 fots spö med 0,36 flät och kastvikter mellan 100-200g?

Jag har sökt och många snackar om rocket 5000 modeller, record och revo bla....

Hilfe Bitte! //Johan

Hur många vikter är aktiva på centrifugalbromsen? Det är kanske läga att aktivera någon till vikt.

Kommentera

Rullen du kör med kommer funka bra.
      Alternativet skulle vara en 5601JB istället så du får mässingstativet för längre/bättre hållbarhet.
      Skulle jag vara dig så skulle jag köra med rullen du har och byta ut lagret och bussningen i spolen till sinterbussningar istället. Då har du en bra stabil rulle eftersom tgc även har dual stopper som standard.
      Lundgrens har sinterbussningarna samt TGs red label smörja som du åxå behöver till dina nya bussningar.
      Lycka till!
      Senast ändrad av HenkeW; 2012-10-02, 19:45.

Kommentera

Till så tungt fiske ska du ha en JB eller Pro Rocket.
        Båda pallar riktigt tungt fiske, men bussningar är att rekommendera, helst sintrade, eftersom de är i stort sätt outslitliga.
        Du märker garanterat ingen skillnad på kastlängder mellan lager och bussningar när du är uppe på de vikterna.

Kommentera

Är det 6-vikters centr.broms på alla tgc:er?

Kommentera

Kan något göras åt rullen, eller är det helt enkelt fel rulle för detta spöt?
            Som nämnts kolla C-Vikterna och ev. aktivera en till.
            Du kan även prova att köra med red-lable olja.

Jag brukar tänka som så att om skatboet kommer i början av kastet är det tekniken om under kastets gång är det c-vikterna och när draget slår i vattnet tummen.

Du kan även prova att vända rullen 90 grader så veven pekar rakt ner i backen när du kastar ut för att sedan sakta vrida tillbaka den under kastets gång så rullen står rakt när draget slår i vattnet, gör du så ökar du långsamt motståndet och minskar risken för skatbo samtidigt som du kastar lite längre .

Kommentera

Enligt sprängskiss ser det ut att vara 2... Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1349204320.856971.jpg
Views:	1
Size:	150,1 KB
ID:	1764729

Kommentera

Och spöt används som sagt till spinn, inte jerk... såg att detta kanske inte var helt tydligt i det smått röriga inlägget.

Kommer dänga fetgummi, tailar, spinnjerkar med spöt.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                  Som nämnts kolla C-Vikterna och ev. aktivera en till.
                  Du kan även prova att köra med red-lable olja.

Jag brukar tänka som så att om skatboet kommer i början av kastet är det tekniken om under kastets gång är det c-vikterna och när draget slår i vattnet tummen.

Du kan även prova att vända rullen 90 grader så veven pekar rakt ner i backen när du kastar ut för att sedan sakta vrida tillbaka den under kastets gång så rullen står rakt när draget slår i vattnet, gör du så ökar du långsamt motståndet och minskar risken för skatbo samtidigt som du kastar lite längre .
                  Skatan flyger in sent... min gissning är att feta shaddar mm = mkt luftmotstånd som resulterar i att spolen spinner bra mkt snabbare än betet när det börjar bromsa in.

Kommentera

Ursprungligen postat av johasp20 Visa inlägg
                    Enligt sprängskiss ser det ut att vara 2... [ATTACH]46108[/ATTACH]
                    Om det där är din rulle så är det en äldre TGC med 2 pinnars kastbroms.
                    Då kan du inte (tyvärr) aktivera så många fler vikter än de två som sitter där så då har du ett problem.

Skulle det vara så att centrifugalbromsen inte räcker till då kan du prova att smörja lager/bussning med red label som Jörgen beskrev tidigare.. Kan hjälpa men risken är att det inte gör det.
                    Att använda mer mekbroms är inte lösningen för du ökar slitaget markant och halva poängen med rullen/kastlängd försvinner.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    32 214 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S