Behöver tips och råd inför köp av spinnrulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver tips och råd inför köp av spinnrulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Behöver tips och råd inför köp av spinnrulle

Som sagt är på jakt efter en ny rulle för det tyngre fisket, gärna om det finns en kompromiss för gädd och havsörings fisket.

kraven jag har är att rullen är från ABU. Beten som kommer att användas är allt ifrån 20g havsörings drag till tunga gädddrag dock inga jerkbaits (om det inte bara fungerar att veva in dessa som ex salmon slider. Sen ingen av dessa moderna rullar som ser ut som rymdskepp och massa konstiga magnet bromsar och annat krimskrams, hederlig traditionell ambassadeur med det lilla extra

Finns det nån rulle som klarar av dessa "låga" betes vikterna utan att man behöver trimma rullen ?

alla tips välkommna
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
    Som sagt är på jakt efter en ny rulle för det tyngre fisket, gärna om det finns en kompromiss för gädd och havsörings fisket.

kraven jag har är att rullen är från ABU. Beten som kommer att användas är allt ifrån 20g havsörings drag till tunga gädddrag dock inga jerkbaits (om det inte bara fungerar att veva in dessa som ex salmon slider. Sen ingen av dessa moderna rullar som ser ut som rymdskepp och massa konstiga magnet bromsar och annat krimskrams, hederlig traditionell ambassadeur med det lilla extra

Finns det nån rulle som klarar av dessa "låga" betes vikterna utan att man behöver trimma rullen ?

alla tips välkommna
    Hej Marko Mertala;

Rullen du söker är mörkröd med raka gavlar och heter ABU Ambassadeur 5500CS Pro Rocket och den klarar dina önskemål de närmaste 30 åren....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Den är lila i år. Dom byter färg på den rullen varje år, för det är många samlare som köper den. Undrar vad nästa års färg blir, någon som vet?

Kommentera

havsöringssilver eller gäddgrön

Ska kika på den rullen, verkar vara en klassiker som kommer ut varje år. Lär nog vara en rejäl slitvarg. Hade en C3 5500 förut till jerkbaitfisket lite lätt rulle till det fisket som man vart riktigt nöjd med. Ångrar lite att man sålde jerk prylarna.....men de vart en yngling i tonåren som köpte prylarna till ett bra pris, så sakerna gick till den framtida generationen
        FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

Kan bara hålla med om 5500 CS Pro Rocket, är riktigt nöjd med min som jag köpte i somras. Den kastar små 20g vobblers utan problem så dina havsöringsdrag lär fungera utmärkt.

Kommentera

nu har jag hittat 2 olika rullar, en orange och den senaste lila rullen, vad skiljer dessa åt ? Priset är det samma, är det samma rulle bara att de har olika färg beroende på vilket år det tillverkades ? Den lila rullen såg rent ut sagt för taskig ut....de va en lite väl skrikig färg för min smak

Kommentera

Kompromiss rullar kostar en hel del slantar. .. och om man vill ha en "top of the line" hö rulle, då kommer den att käka upp mestadels av budgeten.

Så, för att optimalt kunna kasta hö beten runt 20g, då är det bra att ha max 0.19 på rullen. Vill man kunna kasta tunga gäddbeten oxå, då skulle jag aldrig ha tunnare än 0.25 på rullen, så det går inte riktigt ihop, om man inte har två spolar. Så en CS pro rocket med ut trim och två spolar rekommenderas, för att det ska stå ABU på rullen, vilket i min mening är ju sekundärt.

Häls /T

PS: Jag har en rulle som jag har spolat 0.24 på och den kastar bäst från 15g fram till 90g utan att jag behöver byta något och med minimalt service och underhåll oxå.
              Nackdelar: Det står inte ABU på rullen och den är dyr, fast kanske inte så jätte dyr om man har lite tur.
              Senast ändrad av tonyex; 2012-10-04, 14:41.

Kommentera

en orange och den senaste lila rullen, vad skiljer dessa åt ?
                Har för mig att det sitter bättre lager i den lila men det är ju inget man får svar på fören dom använts några år

Jag litar bara på dom runda om Abu och där tycker jag bäst om raketerna så det blir väl den jag tycker du skall köpa...

Vill inte ha Abu rullar från Kina/Korea eller Afrika ...
                Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-10-04, 13:35.

Kommentera

Köp en raket du, men glöm inte att ta den för högerhänta om du är det

Kommentera

En liten fråga om rocket rullen. Såg att den har 2 justerskruvar för spolen hur justeras dessa in vilken funktion har den på gaveln på den sidan utan vev. 5500C3 hade bara en justering vid veven för "trögheten" på spolen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    231 svar
                    31 791 visningar
                    0 gillar