Casting rekord med ABU 2500 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Casting rekord med ABU 2500

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hej är Calcutta DC rullen original? Eller går det ens att trimma den med andra lager och liknande.
    Har för mig att jag såg nån Japansk firma som gjorde omprogrammeringar till programmvaran till dc rullarna (chiptrimma).

Kommentera

Ursprungligen postat av Evo6 Visa inlägg
      Hej är Calcutta DC rullen original? Eller går det ens att trimma den med andra lager och liknande.
      Har för mig att jag såg nån Japansk firma som gjorde omprogrammeringar till programmvaran till dc rullarna (chiptrimma).
      Frågan är : Behöver man det överhuvudtaget? Jag tycker inte det. //T

Kommentera

Chiptrimma fiskerullen....

Kommentera

Behövs definitivt ingen trimning av DC`n, om den skall användas till sportfiske. Tycker själv den kastar som bäst vid sjö/kustfiske med kastpirk/skeddrag 20-40 gr. Har själv inte testat någon rulle med annat bromssystem som kastar lika långt. Frågan är om det ens finns någon annan gjord för fiske, som hänger med rullar med DC?

Kommentera

Hmm, har bara kastat 3 kast med en Calcutta DC - men å andra sidan lyckats få två overruns på de få kasten
            Iofs hade ägaren sagt att det var stört omöjligt att den skulle trassla - så det är möjligt att det var därför det gick som det gick.
            Kontentan blir iaf att om en rulle "haussas" tillräckligt mycket kommer det vara svårare att själv tycka den är så underbar eftersom förväntningarna blir sjukt höga. Hade jag istället provkastat den som "ännu en rulle i mängden" är det mycket troligt att jag hade passat mer i kasten och rullen hade haft en mer ärlig chans.
            Kan bara konstatera att provkastningen inte gav mersmak, jag verkar funka bättre med med mina lite mer stenåldersrullar.

Nä, dags att veva igång Grålle och puttra iväg...
            Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
            En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Ursprungligen postat av Mooki Visa inlägg
              Hmm, har bara kastat 3 kast med en Calcutta DC - men å andra sidan lyckats få två overruns på de få kasten
              Det kan vara så att du är inte "kompatibel" med ny teknik.
              Sen rullen i sig är mkt bra med man ska ett spö som motsvarar rullens kvaliteter oxå, så långsamma och gummibandsspön går bort.
              Häls /T
              PS: Jag har inga problem med att kasta långt med en gammal kaffekvarn , så det gäller att vara mångsidig.
              Senast ändrad av tonyex; 2012-10-15, 11:48.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                Det kan vara så att du är inte "kompatibel" med ny teknik.
                The story of my life...
                Fast jag är väl också lite sån att jag tycker att var sak har sin plats, och en mikrodator i en fiskerulle kanske inte är helt nödvändig, mer än för själva prylbögeriet i sig förstås - vilket inte är en helt ringa anledning.

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                Sen rullen i sig är mkt bra med man ska ett spö som motsvarar rullens kvaliteter oxå, så långsamma och gummibandsspön går bort.
                Häls /T
                PS: Jag har inga problem med att kasta långt med en gammal kaffekvarn , så det gäller att vara mångsidig.
                Var iofs ett ganska rappt Bass-spö, så det var snarare hos mig problemen låg. Om man har en dylik rulle i arsenalen (alternativt arbetar sig dit stegvis) är det säkert skitbra med en rulle som "tänker själv" - men för min del blev det mest att vi var två som bråkade om kontrollen.
                Det var lite det jag menade, att även om rullen säkert är jäkligt bra så dels körde jag på med samma kastteknik som om det varit en vanlig rulle fast det i eftertakens kranka blekhet verkar som att handhavandet nog skiljer sig lite från mer normala rullar, samt att jag var så inställd på att den skulle vara hur lätt som helst att kasta långt med att det halvt sket sig pga det - tycker rent allmänt att det är så också. Ju högre förväntningar desto bittrare möte med verkligheten.

Men jag är helt med på att om jag gett den en dag på vattnet hade antagligen slutupplevelsen varit en helt annan, men det blev onekligen mycket billigare så här

Och som sagt, dett är inget dissande av rullen utan snarare en mer allmän brakslapp att produkter som haussas kraftigt gör att det finns viss risk att förväntningarna blir lite väl högt ställda, bör iofs jämna ut sig efter en tids användning - men om man köper "världens bästa rulle" och inte blir omedelbart förälskad i den bör man helt enkelt ge den mer tid att bekänna färg innan man dissar den.

Vet själv att när jag införskaffade min första CS ProRocket var den av många betraktad som den ultimata rullen för allt, stark som fasen och med underbar prestanda.
                I verkligheten är det en mycket bra rulle (enligt mig iaf) men den har också sina begränsningar vilket inte direkt framgått. Jag förväntade mig nästan en sjuk prestandaökning mot en C3:a, fast i praktiken var det inget jag märkte av den första tiden...
                Senast ändrad av Mooki; 2012-10-15, 15:00.
                Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
                En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Ursprungligen postat av Mooki Visa inlägg
                  The story of my life...
                  Fast jag är väl också lite sån att jag tycker att var sak har sin plats, och en mikrodator i en fiskerulle kanske inte är helt nödvändig, mer än för själva prylbögeriet i sig förstås - vilket inte är en helt ringa anledning.

Var iofs ett ganska rappt Bass-spö, så det var snarare hos mig problemen låg. Om man har en dylik rulle i arsenalen (alternativt arbetar sig dit stegvis) är det säkert skitbra med en rulle som "tänker själv" - men för min del blev det mest att vi var två som bråkade om kontrollen.
                  Det var lite det jag menade, att även om rullen säkert är jäkligt bra så dels körde jag på med samma kastteknik som om det varit en vanlig rulle fast det i eftertakens kranka blekhet verkar som att handhavandet nog skiljer sig lite från mer normala rullar, samt att jag var så inställd på att den skulle vara hur lätt som helst att kasta långt med att det halvt sket sig pga det - tycker rent allmänt att det är så också. Ju högre förväntningar desto bittrare möte med verkligheten.

Men jag är helt med på att om jag gett den en dag på vattnet hade antagligen slutupplevelsen varit en helt annan, men det blev onekligen mycket billigare så här

Och som sagt, dett är inget dissande av rullen utan snarare en mer allmän brakslapp att produkter som haussas kraftigt gör att det finns viss risk att förväntningarna blir lite väl högt ställda, bör iofs jämna ut sig efter en tids användning - men om man köper "världens bästa rulle" och inte blir omedelbart förälskad i den bör man helt enkelt ge den mer tid att bekänna färg innan man dissar den.

Vet själv att när jag införskaffade min första CS ProRocket var den av många betraktad som den ultimata rullen för allt, stark som fasen och med underbar prestanda.
                  I verkligheten är det en mycket bra rulle (enligt mig iaf) men den har också sina begränsningar vilket inte direkt framgått. Jag förväntade mig nästan en sjuk prestandaökning mot en C3:a, fast i praktiken var det inget jag märkte av den första tiden...
                  Tycker själv att Calcutta DC`n ( första varianten har jag ) överträffade förväntningarna jag hade på den. Visste i och för sig innan jag köpte den, att systemet för att fungera optimalt kräver att man trycker på lite i kasten. Alltså ingen rulle man står och halvkastar på kortdistans med. Fungerar i och för sig när man lärt sig tekniken, fast finns bättre rullar för sånt kastande. Finns dessutom några inställningar av bromsen på den och ställer man den fel för betestypen man kastar med, så kan man naturligtvis få overruns. Fast är man van vid multirullar? Tror snarare du passade för mycket när du testade. Lätt man gör det med nya rullar

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                  231 svar
                  31 893 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Gösalf
                  av Gösalf