Förslag på Ul haspelrulle som inte trasslar tunn flätlina. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förslag på Ul haspelrulle som inte trasslar tunn flätlina.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
    Bara en sak som slog mig, förr var spolarna kortare och högre , då fungerade allt problemfritt, när spolarna istället har blivit längre och lägre har också problemen med linbollar och trassel ökat markant,, är det mer en jag som upplever det så ?
    Har varken tidigare eller på senare tid upplevt några stora problem med linbollar.....de få gånger jag själv har drabbats eller då jag varit med när ändra drabbats så är min erfarenhet att det mycket beror på "skit bakom spakarna"....Detta i form av att man har slarvat med att se till att fiska med sträckt lina i utkast respektive i början av hemtagningen. Är den som fiskar ovan och inte har antireversen tillslagen har jag också märkt att det ibland ställer till trassel pga av att man skapar slaklina genom att veva "åt fel håll" och på så sätt får öglor på spolen som kan ställa till det vid kommande kast.

Har sett att det finns speciella spöringar som framtagits för att minska problemen som bygger på minskad diameter på själva ringarna....om de i praktiken har någon funktion eller ej vet jag inte...

[FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Bara en sak som slog mig, förr var spolarna kortare och högre , då fungerade allt problemfritt, när spolarna istället har blivit längre och lägre har också problemen med linbollar och trassel ökat markant,, är det mer en jag som upplever det så ?
      Det låter inte helt orimligt. "Förr" använde man ju iofs mest nylonlinor, vilket väl sällan trasslar överhuvud taget, men klart att spolens utformning påverkar. Om du med högre, menar att spolarna var djupare, så innebär det ju att linan får lite mer motstånd i utkastet. Det försämrar visserligen kastlängden, men bör samtidigt även minska risken för "wind knots".

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
        Har varken tidigare eller på senare tid upplevt några stora problem med linbollar.....de få gånger jag själv har drabbats eller då jag varit med när ändra drabbats så är min erfarenhet att det mycket beror på "skit bakom spakarna"....Detta i form av att man har slarvat med att se till att fiska med sträckt lina i utkast respektive i början av hemtagningen. Är den som fiskar ovan och inte har antireversen tillslagen har jag också märkt att det ibland ställer till trassel pga av att man skapar slaklina genom att veva "åt fel håll" och på så sätt får öglor på spolen som kan ställa till det vid kommande kast.

Har sett att det finns speciella spöringar som framtagits för att minska problemen som bygger på minskad diameter på själva ringarna....om de i praktiken har någon funktion eller ej vet jag inte...

http://www.mudhole.com/Rod-Building/...-Nanolite-Ring
        Intressanta spöringar!
        Patte - Fiske från land
        http://patteffl.wordpress.com/
        Facebook
        https://www.facebook.com/PatteFFL

Betesmoderator på FishBrain
        http://fishbrain.com
        Följ mina fiskepass i Realtid på FishBrain (PatteFiskeFrånLand)
        http://www.fishbrain.com/PatteFiskeFranLand

Kommentera

Det försämrar visserligen kastlängden, men bör samtidigt även minska risken för "wind knots".
          Precis mina tankegångar, jag kommer ihåg dom första flätlinorna som kom för man skulle få ner diametern och hänga med multirullarna i kastlängd ,dom trasslade inte.

Men några år senare, jag tror någon gång på 90 talet köpte jag min första linbollstillverkare vid namn Cardinal, den hade till och med konad spole för att förlänga kasten, självklart fungerade det inte.

Hade man mer en halfull spole så fixade rullen till linmängden själv genom att tillverka bollar fram tills spolen var halvfull, efter det fungerade den fint...

Just nu har jag 3 haspelrullar som fungerar problemfritt, alla har den gamla typen av spole, jag behöver aldrig bry mig för att spänna linan och sådant dom bara funkar.

Det är därför jag blev lite fundersam på om inte tillverkarna skiter i problemet med linbollar och annat på dom billigare rullarna, dom borde ju veta om det sedan massor av år tillbaka,,

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
          Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
          41 svar
          32 217 visningar
          18 gillar
          Senaste inlägg Micki.S