Kullager - rena snurren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kullager - rena snurren?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
    Jag har lyckats tappa några mek-broms hattar ,

vet inte varför dom envisas med att hamna i vattnet ?

Ja, en sådan extra är inte fel att ha.
    Min rulle lirade bra efter lite lim där i skogen så det var lugnt.

Bara en gång som jag blivit stående men genom att doppa rullen var annat kast så kunde jag fiska mina timmar ändå
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

• Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Det har jag aldrig lyckats med och har inga trimmade rullar så det måste va trimmets fel, om inte måste det va skit bakom spakarna och det tror jag inte om dig.
      Haha. Det blir lätt skatbo om man blir för övermodig. Skulle testa med alla 6 bromsarna inaktiverade. Inte den smartaste idén jag fått....

Måste annars säga att den största fördelen med att trimma är att rullen blir lättare att kasta med. Mindre nervös. Stod idag utvadad till midjan i jakt på en gäddusling som inte ville hugga. Såg henne gång på gång men det gick inte idag. Hade mitt blå spö med 56:an i handen med en Mc Rubber jr i ändan på linan. Inga som helst bekymmer att pricka en femkrona mellan vasstråna. Gång på gång. Helt enastående vad lätt det blir när allt lirar. Spöt är underbart, rullen bara fungerar men gäddskrället bara tittade på Jr. Inte ett dugg sugen på att smaka på en trekrok.

I nästa vik hittade jag en till svårtrugad madam. Igår när jag enbart hade en stinger högg dom på huvudet. Idag när jag kompletterat med en krok i shallowskruven högg fanskapet i stjärten istället. Aldrig får man vara glad. Men jag vann i alla fall till slut. En enorm gädda på 45 cm togs stolt upp. Självklart åkte hon tillbaks efteråt.

Blev visst lite OT så för att knyta ihop säcken så skulle jag ta med mig en virknål. Ja inte en riktig utan en avsedd för att reda ut skatbon. Såg en youtubefilm där en man använde ett litet verktyg som påminde om en virknål för att rensa ett skatbo. Såg helt brilliant enkelt ut.
      Senast ändrad av Mankan G; 2015-11-12, 22:01.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

• Skulle testa med alla 6 bromsarna inaktiverade.
        Mina raketer kommer med 2 aktiva och 4 inaktiverade vilket passar mig perfekt.

Dom sista 2 ska inte gå att inaktivera på hjulen som följer med mina raketer men det har hänt att dom av någon underlig anledning fastnat.

Visst blev det roligt att kasta med alla inaktiverade men inget jag skulle vilja göra i motvind
        (har med en hel del tur klarat mig utan skatbo)

När jag får skatbo brukar det va brist på koncentration (kan va minnet på grund av ålder)

Kommentera

• Jag kör som du Jörgen. Två aktiverade vikter som standard och den mekaniska bromsen löst ställd, centreringsratten ändras efter bete. Funkar väldigt bra för mig måste jag säga.

Kommentera

• Jag kör en vikt på nästan alla mina rullar.
            De blir lite "på gränsen" men fiskar sällan där det blåser större mängder så det är inget problem.

Två är väl annars en bra mellanväg eller bra när det är lite mer blåsigt.

Funderar på i vilket läge man faktiskt behöver 6st aktiverade. .. . eller det är för att det ska bli lättare för nybörjare mest kanske, så de inte ska kasta skiten i sjön?
            Ingen fisk är chans för fisk.
            https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
            https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

• 6 st. är för USA marknaden. Det motsvarar att det inte är lämpligt att torka katten i mikrovågsugnen ;-)
              Eller den där varningstexten på McDonalds muggarna som talar om att kaffe är varm

Kommentera

• Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
                Jag kör en vikt på nästan alla mina rullar.
                De blir lite "på gränsen" men fiskar sällan där det blåser större mängder så det är inget problem.

Två är väl annars en bra mellanväg eller bra när det är lite mer blåsigt.

Funderar på i vilket läge man faktiskt behöver 6st aktiverade. .. . eller det är för att det ska bli lättare för nybörjare mest kanske, så de inte ska kasta skiten i sjön?
                Ett tråkigt försök till seriöst svar...!
                För ett par år sedan hade jag en rulle bara till tunga beten. Aktiverade alla 6 vikterna. Tyngden i betena gav bra långa kast i alla fall men rullen blev "steady as a rock". Dryg motvind, inga problem.
                Dessutom är det nog som du skriver, ett bra utgångsläge för nybörjare.
                Senast ändrad av KeBa; 2015-11-13, 18:01.

Kommentera

• Ringde till Sportfiskeboden i Täby och bestälde UT Spolaxellager OljeBrons Bussningar till Syncrorullarna,
                  Får se hur bra det blir.återkommer

Kommentera

• Blir säkert jättebra. En liten fundering bara: har inte syncro rullarna ett stativ av aluminium? Ägde en sådan för en massa år sedan och ska köpa en igen bara för att det är kul. Det var på tiden före internet och insikten om hur viktigt det är med ett stativ i mässing

Skämt å sido så är väl bussningarna avsedda för riktigt tungt fiske? Är riktigt tungt fiske förenligt med det lite klenare stativet i aluminium? Eller har syncro stativ i chromad mässing? Jag har själv en 5600 C5 mag som har ett stativ I ALU, tror jag i alla fall. Har inga tankar på att låta den göra grovjobbet när 6500 raketen kan men det vore kul att veta..... Hur tänker ni andra?

Update
                    Tittade i min 5600 c5 och har faktiskt svårt att se vad stativet är tillverkat av. Det är svart och färgen gör att det är skitsvårt att spåra någon ledtråd angående materialet. Jämförde med min raket som är tillverkad i hårdförkromad mässing. Bottenplattan/bromsplatta är definitivt i aluminium på 56 C5. Skillnaden är oerhört tydlig mot raketens mässingplatta. Både i styvhet och utförande men stativet? Observera att jag känner absolut inte av någon skillnad vid praktiskt fiske. Nu kastar jag ytterst sällan tyngre beten än Mc Rubber jr med 5600 och sällan lättare beten än samma Mc Rubber jr med 6500 raket. Oftast tyngre
                    Senast ändrad av Mankan G; 2015-11-14, 00:48.
                    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

• Mankan, lägg dina stativ på en våg och jämför resultaten så framkommer det tydligt vilka som är kromad mässing och vilka som är aluminium.
                      Både Syncro och C5 Mag har stativ i aluminium.

Visst används bussningar främst till tyngre fiske numera men ett par väl infiskade och bra smorda bussningar fungerar utmärkt även för lättare beten.
                      Att använda bussningar ihop med aluminiumstativ ställer således inte till några större problem.
                      Även Ambassadeurer med aluminiumstativ tål mycket stryk men det är svårt att vara mer konkret då vi alla definierar "tungt fiske" olika.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 796 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki