Kullager - rena snurren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kullager - rena snurren?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jag har UT i några rullar och lite till. I andra är det Avail eller Rocket....

Det blev lite missvisande. Den kullagrade veven är jämförd med en original och den är glidlagrad. Samma sak med huvudaxeln. Glidlagrad jämförd med kullagrad. Jag hade inga glidlager till spolen att jämföra med. Bara keramiska vs vanliga i stål
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

• Men då var de ju nästan... Rätt test i alla fall.
      Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

• Jag har upptäckt en liten kuriositet med de lager jag har i mina rullar. De snurrar olika lätt! Konstigt va? Skämt å sido så har jag keramiska lager i alla mina rullar. Nästan. I grabbens 5601 JB sitter originallagren kvar.

Hittade ett papper som UT skickade med i kitet som sa att rullen behövde lite extra omvårdnad när den är nytrimmad. Så jag satte igång med med min 6500 raket. Tyckte faktiskt att spollagren snurrade lite halvtaskigt så jag tog isär dem och rengjorde ordentligt. Tog alltså bort täckbrickorna och rengjorde med acceton. Lät torka och blåste sedan extra med tryckluft bara för att. Döm om min förvåning när de fortfarande inte snurrade lika lätt som de andra lagren jag har. De kunde inte ens konkurrera med stållagren i sonens JB. I dokumenten från UT står det "ett par toleransmatchade keramiska lager". Betyder det att de tagit två lika dåliga eller? Övriga lager är från Rocket, hedgehog och ett par obrandade som jag köpt på eBay. Dessa snurrar i princip i oändlighet om jag sätter fart på dem. Tom originallagren i står i sonens JB snurrar längre än UTs lager

Observera att det inte på något sätt stör vid praktiskt fiske. Snarare blir rullen lite lugnare men inte ska det väl vara så här? Någon mer än jag som råkat ut för detta?
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

• I grabbens JB borde det sitta bussningar och inte lager
          Alltså bussningar från fabrik !?

Kommentera

• Om det är en äkta 5601C JB, men det kan ju vara en av ABUs billigare "kopior"med alustativ etc, de har väl kullager ?

Kommentera

• ABUs billigare "kopior"med alustativ
              Finns en del underligheter som släppts för tex. fisketeam norden, såg någon billigare JB variant som hette 5601 men tog 165 meter 0:30 i lina, jag har en 6000 Electric Blue som också har knepig linkapacitet, tror det är 165 meter 0:35 trots att den heter 6000

Kommentera

• Jag har två olika generationer och det är bussningar i båda.

Kommentera

• Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
                  I grabbens JB borde det sitta bussningar och inte lager
                  Alltså bussningar från fabrik !?
                  Det är en äkta men inte av årets modell. Om jag inte är helt ute o cyklar så hade den förra modellen kullager i spolen.

Eller vad vet jag. Köpte den på rea hos en av de större butikerna i Sverige. En seriös sådan så jag tror i alla fall att den är äkta. Om inte så spelar det ingen roll. Den fungerar. För övrigt så har den alla andra finesser som ska finnas. Bla den dubbla backspärren och bottenplatta i mässing. Hela chassit är i mässing. Årets modell är väl i fräst aluminium? Eller så är den ett hopkok. Den kanske har fel spole. Någon kanske har bytt.....

Abus produktpolitik är extremt svår att förstå sig på. Kan mycket väl vara så att grabbens JB är en "specialmodell" som inte finns med i Napp o Nytt framtagen för just denna butik eller importerad .... . Fick beskedet om att den var av 2014 modell när vi köpte den. Som jag redan skrivit så stämmer allt annat. Linkapacitet, färg, rostfria drev, mässingsstativ, dubbel backspärr. Tydligen dock inte glidlager om era uppgifter stämmer..... inget som stör oss dock.
                  Senast ändrad av Mankan G; 2015-11-10, 20:28.

Kommentera

• Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                    Finns en del underligheter som släppts för tex. fisketeam norden, såg någon billigare JB variant som hette 5601 men tog 165 meter 0:30 i lina, jag har en 6000 Electric Blue som också har knepig linkapacitet, tror det är 165 meter 0:35 trots att den heter 6000
                    5601 säger ingenting om det är en jb eller en tbc eller en....
                    5 är storleken, 6 säger att den har tumtangent. 1 att den är vänstervevad. Det måste till mer bokstäver för att identifiera modellen

Kommentera

• Det behöver såklart inte vara någon nackdel att det är lager istället för bussningar!
                      Så det var inget negativt med mitt inlägg utan jag blev lite fundersam då det alltid (!) har varit bussningar i just JB !?

Kan du bifoga en bild på rullen här i tråden?
                      Eller det räcker med att berätta vilken färg gavlarna har

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 772 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden