Kullager - rena snurren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kullager - rena snurren?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det jag tror på är att tillverkare av kullager är viktigare än specifikationen.
    Att det står ABEC 5 på de kullager man köper betyder ingenting. De är många andra egenskaper som definierar ett bra kullager, som t. ex. hur tåligt materialet på själva kulor är och hur det påverkas av höga hastigheter [belastning] vid kast.

Så dom kullager vi köper kan lika gärna vara ABEC 1, men vi kommer att vara övertygade att vi köpte ABEC 5 kullager, tills man testar dom i praktiken. Har man tur kan man uppleva att de beter sig olika. Så jag köper "mina" kullager från en leverantör jag litar på och jag får hoppas på det bästa.

Antal kullager på en fiskerulle behöver vara fler än två, enligt min mening. Jag behöver 4 st i veven, två eller tre spolaxlellager [beroende på design], 2 st för att stabilisera pinjongdrevet vid belastning. Som jag fiskar med rullar utan synkad linspridare, då behöver jag inga där, men ett under huvuddrevets axel gör skillnad när man vevar och för att inte behöva serva rullen så ofta använder jag olika smörjmedel på dom.

//T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
      Det jag tror på är att tillverkare av kullager är viktigare än specifikationen.
      Att det står ABEC 5 på de kullager man köper betyder ingenting. De är många andra egenskaper som definierar ett bra kullager, som t. ex. hur tåligt materialet på själva kulor är och hur det påverkas av höga hastigheter [belastning] vid kast.

Så dom kullager vi köper kan lika gärna vara ABEC 1, men vi kommer att vara övertygade att vi köpte ABEC 5 kullager, tills man testar dom i praktiken. Har man tur kan man uppleva att de beter sig olika. Så jag köper "mina" kullager från en leverantör jag litar på och jag får hoppas på det bästa.

Antal kullager på en fiskerulle behöver vara fler än två, enligt min mening. Jag behöver 4 st i veven, två eller tre spolaxlellager [beroende på design], 2 st för att stabilisera pinjongdrevet vid belastning. Som jag fiskar med rullar utan synkad linspridare, då behöver jag inga där, men ett under huvuddrevets axel gör skillnad när man vevar och för att inte behöva serva rullen så ofta använder jag olika smörjmedel på dom.

//T
      Vad gör lagringen av pinjongdrevet för skillnad? Om jag förstår dig så lagrad spole för kast, lagret under huvuddrevet ger mjuk invevning och lagrade knoppar är endast nörderi?

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
        Vad gör lagringen av pinjongdrevet för skillnad? Om jag förstår dig så lagrad spole för kast, lagret under huvuddrevet ger mjuk invevning och lagrade knoppar är endast nörderi?
        De blir ju lättare å veva in... Jag spänderar mer tid å veva in än å kasta när jag är ute å fiskar, hur konstigt de än låter...
        Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
          Nörderi? Jag tolkar det som onödigt eller läser jag ditt inlägg som djävulen läser bibeln igen? [Kunde inte låta bli]
          Visst, dem är de mest onödiga kullagerna mina fiskerullar har, men som snöhäst poängterade, vi spenderar 95% av tiden vi fiskar med veven i handen och då vill jag att invevningen ska kännas så mjukt så möjligt.

Dubbelkullagrat pinjongdrev är ett måste för mig idag, om jag ska vara intresserad av en fiskerulle överhuvudtaget. Med denna design "fixeras" pinjongdrevet i rätt position under belastning, vilket gör att det är lättare av veva in med mer kraft och även mer vridmoment utan att ens märka det själv! Det är inget man märker när man torrvevar i butiken alltså. Detta förbättring är ett jätte plus framför allt för rullar som han en genomlöpande spolaxel för att då minimeras friktionen av spolaxelflex.

//T
          Senast ändrad av tonyex; 2015-11-08, 15:41.

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
            De blir ju lättare å veva in... Jag spänderar mer tid å veva in än å kasta när jag är ute å fiskar, hur konstigt de än låter...
            Är du säker på det ? (alltså inte tiden du spenderar utan) Att ett kullager ger märkbart mindre vridmoment än ett glidlager vid låga rpm och marginellt radiell belastning ? Jag är inte lika säker som du utan tror mer att detta är en tro som i mycket liknar en myt. Alla pratar om dessa kullager utan att ställa frågan hur det egentligen förhåller sig.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
              Är du säker på det ? (alltså inte tiden du spenderar utan) Att ett kullager ger märkbart mindre vridmoment än ett glidlager vid låga rpm och marginellt radiell belastning ? Jag är inte lika säker som du utan tror mer att detta är en tro som i mycket liknar en myt. Alla pratar om dessa kullager utan att ställa frågan hur det egentligen förhåller sig.
              Fysiklektion finns med i inlägg #74.
              Men jag håller med: Vad vet de hjärndöda ingenjörerna på de två störta fiskerulls-tillverkare?
              En viss grundläggande källkritik måste man ha.

Så här skriver en annan användare om detta.
              Nu är det inte så att jag är någon Shimano- fanatiker men du borde välja en rulle som tar in stora/tunga gäddbete med lätthet dvs.de med X-ship,det är skillnad det jämfört med alla andra utan det .
              Ambissar i all ära (har flera),Calcutta med x-ship (har ingen) totalt överlägsna alla andra i frågan om att veva in tunga bete timme efter timme(fick låna en)
              Personligen tycker jag att det är ganska lätt att känna skillnaden. Ett extra kullager är bara början. Men den extra stabilisering dreven får, då kan tillverkarna öka bredden på huvuddrevet [inte mkt men tillräckligt för att det ska bli en föränding] samt antalet kuggar vilket självklart ger som resultat en positiv påverkan på invevningskänslan.

//T
              Senast ändrad av tonyex; 2015-11-08, 15:34.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                Personligen tycker jag att det är ganska lätt att känna skillnaden.

//T
                Du kanske har rätt, även om jag tvivlar. Gör du beräkningar på dessa klena axlar och den friktion som skapas i lagret och växlar ut det till veven som vi vevar med så kan jag sätta mitt huvud på att ingen människa har sådan finmotorik att du kan känna den skillnaden. Gissningsvis handlar det om tiondels gram i den kraft du behöver anbringa i vevknoppen för att överbrygga friktionen i lagret.

Att Friktionen i ett glidlager är generellt mycket större än i rullningslager eftersom glidfriktionen är mycket större än rullfriktionen har ni helt rätt i. Men ta en titt på vad det är för friktionskrafter vi pratar om och tänk på att axeln är 4 mm, radie 2 mm och veven kanske radie 45 mm så blir 0,1 Nmm i lagret (Om det nu ens skiljer så mycket) lika med kraften 0,002N eller 0,2 gram i vevknoppen. Kan du känna det är du en riktig finlirare.

Jag tror mer det är psykologiskt att vi vill och önskar och intalar oss så lätt å fint det går med dessa 3000:- lager. Faktisk beräkning ger INTE denna tydliga skillnad i handen.

Det som skiljer mycket är däremot det glapp som ett glidlager kräver för att kunna erhålla smörjning. Tenderar detta glapp att öka pga slitage så kan man få en vinkelställning i lagret eller en känsla av att lagret nyper. Men det är en helt annan sak.

Lite osäkert om jag gjorde rätt huvudräkning i exemplet ovan. Samt att den friktionskraft antog jag bara. Jag vet inte heller vad det är i verkligt förhållande. Men med dessa rel små dimensioner och krafter kan det inte vara mycket. Tror min gissning ovan tom kan vara i överkant.

Men vore kul om vi hade någon duktig matematiker/fysiker som kunde ge sin syn på detta.

Och Tonyex: Jag sa inget om hjärndöda ingenjörer, Jag har heller inte sagt att det är fel med lager. Jag försöker bara ge en bild av vad det faktiskt är för skillnader vi pratar om. För alla även du vet att vad vi upplever är subjektivt. I stort är det styrt av vad vi vill uppleva och vad vi förväntar oss uppleva. Tittar man på fakta kan man inte se den skillnaden. Detta har det gjorts många psykologi studier om. Som när alla I-phone freaks fick känna på nya I-phonen. Alla förväntade sig något fantastiskt och kunde vittna om hur mycket snabbare den var, så mycket lättare, smidigare, bättre skärm. allt va fantastiskt. Alla hade fått samma telefon i handen som dom redan hade, alltså den gamla modellen. Så funkar vi människor, allt är psykologi. även att sälja rullar med lager med mördande reklam om vilka enorma skillnader det ger.
                Senast ändrad av Exxet; 2015-11-08, 15:54.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Du kanske har rätt, även om jag tvivlar.

...

Men vore kul om vi hade någon duktig matematiker/fysiker som kunde ge sin syn på detta.

Och Tonyex: Jag sa inget om hjärndöda ingenjörer, Jag har heller inte sagt att det är fel med lager. Jag försöker bara ge en bild av vad det faktiskt är för skillnader vi pratar om.
                  Ja, det verkar som att just du har inte häng med och det känns tydligt. Skillnaden mellan glidlager och kullager intresserar mig inte. Det är för svårt. Det jag pratade om är fördelar med ett s.k. dubbelkullagrat pinjongdrev för rullar med genomlöpande spolaxel. Enligt det jag har upplevt, det räcker med att man fiskar med stora gäddbeten för att få en tydlig uppfattning om vad vi pratar om för fördelar. Visst, jag vill ha den känsla även när jag fiskar med mindre beten/rullar. Är det inte så märkbart då? Det spelar ingen roll, jag vill ha den känsla även där. Så är det.

Istället för att debattera med ord, gör en handling, gör som många många andra lyckliga fiskare världen över [inte bara jag och några få andra här på FS] har gjort redan, köp en rulle med dessa förbättringar och utvärdera den. Visst det kan bli dyrt sen när det bli dags att byta ut många rullar, men det är upp till dig. Jag har länkat i tidigare trådar till diskussioner om detta, men det är bara nu, typ nästan två år efter, som frågan kommer upp. De flesta av oss tycker att är det är kännbart vid praktiskt fiske. Är det inte tillräckligt?

Ja, nu blev det ganska mkt OT och jag ber om ursäkt för det. Mina inlägg kan raderas av en moderator , om så önskas.

//T
                  Senast ändrad av tonyex; 2015-11-08, 17:05.

Kommentera

Har du ens testat själv elr du tror vad dina "idoler" säger till dig direkt utan å själv testat?

Jag skulle hellre kört med glidlager som inte behöver servas om jag nu inte skulle känt skillnad på glidlager å kullager...
                    De är bara å ta upp en rocket som jag tror har 2-3 lager från början? (Minns inte då mina har de dubbla... Mest för att ingen kan känna skillnad) å veva sen ta upp en mgx med 9 lager, känner du inte skillnad så är de bra! För då blir de billigt för dig...
                    Senast ändrad av Snöhäst; 2015-11-08, 16:39.
                    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Är det någon som kan redogöra för optimala antalet kullager i en haspel?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 796 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki