Ny knivbult eller CT? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny knivbult eller CT?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny knivbult eller CT?

Min Amba 5500 har uppvisat tecken på en försliten knivbult. Linspridaren hänger sig periodvis vid vänster gavel. Har inte hunnit öppna upp henne och inspekterat men det är väl det mest troliga scenariot.

Så nu står jag inför ett knivigt (!) val.. Ska jag köpa en ny (keramisk) knivbult eller ska jag rent av konvertera rullen till en CT modell. Kostnaden är ungefär densamma. Kör jag på CT spåret så kan jag inte ångra mig eftersom jag sågar i stativet.

Å ena sidan hade det varit skönt att strippa rullen från all linspridarmekanik och slippa både friktion och servicebehov från de delarna. Å andra sidan är det ju rätt bekvämt med linspridare när man står och vevar beten en hel dag.

Det är ett sånt här kit jag har kikat på från blakdogtackle:

Input uppskattas!

/Kalle
    A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Ursprungligen postat av Kalle Mandelstam Visa inlägg
    Min Amba 5500 har uppvisat tecken på en försliten knivbult. Linspridaren hänger sig periodvis vid vänster gavel. Har inte hunnit öppna upp henne och inspekterat men det är väl det mest troliga scenariot.

Så nu står jag inför ett knivigt (!) val.. Ska jag köpa en ny (keramisk) knivbult eller ska jag rent av konvertera rullen till en CT modell. Kostnaden är ungefär densamma. Kör jag på CT spåret så kan jag inte ångra mig eftersom jag sågar i stativet.

Å ena sidan hade det varit skönt att strippa rullen från all linspridarmekanik och slippa både friktion och servicebehov från de delarna. Å andra sidan är det ju rätt bekvämt med linspridare när man står och vevar beten en hel dag.

Input uppskattas!

/Kalle
    Skulle vara kul att följa dina erfarenheter om du valde CT-spåret....

/S
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
      Skulle vara kul att följa dina erfarenheter om du valde CT-spåret....

/S
      Japp, jag är själv sugen på att göra det av ren experimentlystnad.

A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Ursprungligen postat av Kalle Mandelstam Visa inlägg

Input uppskattas!

/Kalle
        Hej Kalle Mandelstam;

Fiskar man ofta och många timmar per fisketur och år och inte har så många Ambassadeur multirullar att byta med slits de få rullar man fiskar med betydligt mer....

Själv har jag flera gamla, mörkröda Ambassadeur 5000 mod. SG kvar som jag kastat med i kanske mer än 10.000 fiskedagar sedan våren 1952. Då har jag genom åren fått byta knivbult, babbitslager, kugghjul, fjädrar, och evighetsskruv cirka vart femte år...

Krysta inte till det! Försök att få tag på original reservdelar. Lyckas du inte med det i Limhamn (som jag fiskade i närheten av med Egon Andersson, Expressen hösten 1972) bör du ringa till P.A. Högberg, Lundgrens Fiskeredskap, tel. 08-10 21 22 och köpa det han föreslår dig....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Hej Kalle Mandelstam;

Fiskar man ofta och många timmar per fisketur och år och inte har så många Ambassadeur multirullar att byta med slits de få rullar man fiskar med betydligt mer....

Själv har jag flera gamla, mörkröda Ambassadeur 5000 mod. SG kvar som jag kastat med i kanske mer än 10.000 fiskedagar sedan våren 1952. Då har jag genom åren fått byta knivbult, babbitslager, kugghjul, fjädrar, och evighetsskruv cirka vart femte år...

Krysta inte till det! Försök att få tag på original reservdelar. Lyckas du inte med det i Limhamn (som jag fiskade i närheten av med Egon Andersson, Expressen hösten 1972) bör du ringa till P.A. Högberg, Lundgrens Fiskeredskap, tel. 08-10 21 22 och köpa det han föreslår dig....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

www.trumman.com
            Tack Leif!

Nä, krysta till det vill jag inte göra, helst hålla det så enkelt som möjligt. Det är därför jag är lite sugen på att testa CT, eftersom man plockar bort en hel del rörliga delar i rullen som kan ställa till det.

Egentligen hade jag tänkt att skaffa en till 5500 och köra som dedikerad CT rulle för att experimentera med. Men när nu denna började uppvisa knivbultsproblem så tänkte jag att det kanske vore ett bra tillfälle att testa. Får hitta en till gammal 5500 CS modell som komplement helt enkelt. Som tur är har ju samlarvärdet på gamla fiskerullar näst intill försvunnit om man jämför med hur det varit tidigare. Så man har råd att experimentera med sina gamla trotjänare och skaffa nya om det skiter sig!

/Kalle

Kommentera

Hur upplever du skillnaden mellan en CS och en CT rulle om allt annat är likvärdigt?

Kommentera

CT rullar är grymma. Har själv en röd 6000ct med kombinerad centrifigal och magnet broms.
                Kast längderna är otroliga och ljudet från magnet bromsen går inte av för hackor!!

Kommentera

Ok, jag tror jag är övertygad! Ett styck CT-kit ska härmed beställas! :P

Kommentera

Ligger ett CT-stativ på Tradera till 5500 vill jag minnas, kolla [rullar - reservdelar] så kanske det inte blir ett särskilt dyrt experiment
                    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
                    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    231 svar
                    32 086 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gösalf
                    av Gösalf