Abu Ambassadeur 6001c, lite hemmatrim - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abu Ambassadeur 6001c, lite hemmatrim

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av sparetime Visa inlägg
    Det du skriver är ju tänkvärt för de rullar som har få vikter, men en rulle som har fler vikter tar ju bromsvikternas acceleration och retardation ut varandra, och de skulle då mer kunna liknas vid ett svänghjul som ju ofta monteras vertikalt och ändå ger en jämnare gång till den maskin den är monterad på......
    Hej "Sparetime" Kristersson;

Jag hade mina gamla Ambassadeur 5000 och 6000 multirullar från 1950- och 1960-talet i tankarna med två pinnar och 2-4 bromsvikter, när jag försökte förklara varför man bör hålla centrifugalbromsen horisontellt under utkastet...

Det är helt riktigt som du skriver! Ju fler "pinnar" som sitter på axeln, desto fler bromsvikter kan användas och då minskar också betydelsen med att ha centrifugalbromsen horisontellt mer och mer för varje pinnpar ....

Nothing is forever!

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Spolen snurrar i rätt riktning på det sättet samtidigt som linan delvis ramlar av själv, vilket håll man vänder rullen på har minst lika mycket med jordens magnetism att göra som att där sitter C-Vikter.

.
      Centrifugalbromsen är ju inte direkt kvantfysik utan ganska elementärt. Men hur jordens magnetism skulle påverka kastet med en multirulle övergår mitt förstånd. Gravitationen alltså jordens dragningskraft är ju däremot inblandad i allt som har med kastade saker som faller mot jordens yta att göra.........

Kommentera

Centrifugalbromsen är ju inte direkt kvantfysik utan ganska elementärt. Men hur jordens magnetism skulle påverka kastet med en multirulle övergår mitt förstånd. Gravitationen alltså jordens dragningskraft är ju däremot inblandad i allt som har med kastade saker som faller mot jordens yta att göra.........
        Allt man läser behöver inte vara sanning...
        Jag tror däremot på sunt förnuft.
        Ta en sten och se hur långt du kastar den med tummen pekande uppåt (motsvarar spolen horisontellt)
        Tror du att du kastar längre eller kortare när du gör det på ett mer naturligt sätt?
        För mig är ett naturligt sätt med tummen pekande åt sidan (motsvarar vev upp eller ner) och då kastar i alla fall jag stenen längre.
        Skulle en så enkel tes förklara varför många kastar med veven uppåt/nedåt?...eller är det för lätt
        Det som påverkar kastets längd förrutom bromssystemen, mek/mag/C/tumme är betets utgångshastighet..

Kommentera

Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
          Allt man läser behöver inte vara sanning...
          Jag tror däremot på sunt förnuft.
          Ta en sten och se hur långt du kastar den med tummen pekande uppåt (motsvarar spolen horisontellt)
          Tror du att du kastar längre eller kortare när du gör det på ett mer naturligt sätt?
          För mig är ett naturligt sätt med tummen pekande åt sidan (motsvarar vev upp eller ner) och då kastar i alla fall jag stenen längre.
          Skulle en så enkel tes förklara varför många kastar med veven uppåt/nedåt?...eller är det för lätt
          Det som påverkar kastets längd förrutom bromssystemen, mek/mag/C/tumme är betets utgångshastighet..
          Jo det är ju ganska många parametrar inblandade, luftmotstånd i bete och lina, utgångshastighet, lämplig höjd på kastet etc, etc,
          Enligt Månsson så står det ju i manualen till amba rullar att de ska vändas på det hållet för att få maximal längd på kasten, så kanske ingen slump direkt.
          Som handbollsspelare får jag ju maximal längd på kastet av en boll med armen svingande framåt förbi örat med tummen pekande in mot min centrallinje. Men det går inte att jämföra med någon kastteknik med varken haspel eller multi....

Hela det här tekniska är ju intressant och bra att känna till om man vill få ut max kapacitet av sin rulle.

Tillsvidare fortsätter jag att hävda att kasten blir längre med en haspel, då jag menar att den friktion som eventuellt uppstår när linan glider av spolen på en haspel är mindre än den friktion som uppstår när spole inklusive centrifugalfunktion etc. måste snurra med för att linan ska löpa ut från en multi.......

Sen kan man nog komma närmare haspelns kastlängder med diverse trim etc, men med samma lina och bete, och samma utgångshastighet kan jag inte se att en multi drar iväg längre än haspel.....

Med tunga beten kanske man behöver en handske eller något skydd på kastfingret för att uppnå samma utgångshastighet.....eller kör man helt enkelt multi när det kommer till rejält tunga beten....

Fortfarande finns det andra fördelar med multi, som bekvämlighet i vissa situationer.......

Kommentera

Jo det är ju ganska många parametrar inblandade, luftmotstånd i bete och lina, utgångshastighet, lämplig höjd på kastet etc, etc,
            Enligt Månsson så står det ju i manualen till amba rullar att de ska vändas på det hållet för att få maximal längd på kasten, så kanske ingen slump direkt.
            Som handbollsspelare får jag ju maximal längd på kastet av en boll med armen svingande framåt förbi örat med tummen pekande in mot min centrallinje. Men det går inte att jämföra med någon kastteknik med varken haspel eller multi....

Hela det här tekniska är ju intressant och bra att känna till om man vill få ut max kapacitet av sin rulle.

Tillsvidare fortsätter jag att hävda att kasten blir längre med en haspel, då jag menar att den friktion som eventuellt uppstår när linan glider av spolen på en haspel är mindre än den friktion som uppstår när spole inklusive centrifugalfunktion etc. måste snurra med för att linan ska löpa ut från en multi.......

Sen kan man nog komma närmare haspelns kastlängder med diverse trim etc, men med samma lina och bete, och samma utgångshastighet kan jag inte se att en multi drar iväg längre än haspel.....

Med tunga beten kanske man behöver en handske eller något skydd på kastfingret för att uppnå samma utgångshastighet.....eller kör man helt enkelt multi när det kommer till rejält tunga beten....

Fortfarande finns det andra fördelar med multi, som bekvämlighet i vissa situationer.......
            Det finns nog vissa multifiskare som inte håller med dig, jag tänker personligen inte kommentera om man kastar längre eller kortare med haspel/multi.
            Jag var haspelfiskare i måååånga år men sedan fick jag någon rullsjuka av något slag, "multitypen" tror jag det var, sedan har jag inte rört haspel.

När det gäller trimning av multirullar så är det äckligt beroendeframkallande....så det är inget jag rekommenderar....man blir helt ruinerad på kuppen....får ingen ro i kroppen förrän alla rullars spolar är blåskimrande, lätta och fina.

Jag fiskar från båt och är inte intresserad av att kasta längst.
            Jag är däremot intresserad av att kasta bekvämt utan att ta i.....kasta stabilt.....och är helt sjukt beroende av den goa känslan när mina vackra rullar spinner

Kommentera

Det finns nog vissa multifiskare som inte håller med dig, jag tänker personligen inte kommentera om man kastar längre eller kortare med haspel/multi.
              Jag var haspelfiskare i måååånga år men sedan fick jag någon rullsjuka av något slag, "multitypen" tror jag det var, sedan har jag inte rört haspel.

När det gäller trimning av multirullar så är det äckligt beroendeframkallande....så det är inget jag rekommenderar....man blir helt ruinerad på kuppen....får ingen ro i kroppen förrän alla rullars spolar är blåskimrande, lätta och fina.

Jag fiskar från båt och är inte intresserad av att kasta längst.
              Jag är däremot intresserad av att kasta bekvämt utan att ta i.....kasta stabilt.....och är helt sjukt beroende av den goa känslan när mina vackra rullar spinner
              Fiskar mina havsöringar huvudsakligen från båt, älskar att kasta låååångt, hatar att meka, även om det inte är så svårt, sprayar lite wd 40 på mina hasplar och de bara går och går...... mina multisar lämnar jag på service i Svängsta när behov uppstår..........

uppskattar de fina Svängsta rullarna,,,,,och har ett väldigt nostalgiskt förhållande till fabriken i Svängsta där morfar jobbade i många år......... men fiskar hellre än mekar......så mina Sorö rullar är oftast förstavalet, men ibland åker en rund amba fram.....

Givetvis är det upp till alla att välja själva.
              Men tittar man på resultat från castingtävlingar så får man ju svart på vitt.....
              Längdrekorden för haspel är längre än för multi.....
              Poängen i precisions kast är högre med haspel.......

Men det är inte vad som avgör för alla, man ska välja det man trivs med....
              Senast ändrad av sparetime; 2013-11-06, 22:39.

Kommentera

dä e ingen idä
                Senast ändrad av tonyex; 2013-11-06, 22:59.

Kommentera

Kortast kast gör man i alla fall med en centrepinrulle... det är torra fakta!
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
                    Först spraya med Bräkleen, sedan Aceton eller Simple Green. Har du tillgång till ultraljudstvätt så kör du med den. Skillanden mellan ultraljudestvätt och skölj-och-skak är som natt och dag. Sjuk skillnad!
                    Tjena "barnmorskan"!
                    Lite OT..
                    Ang ultraljudstvätt.....jag har nyligen investerat i en tvätt från Biltema;

Hittills har jag bara provtvättat en geggig skruv.
                    Märkte att vid 25gr 10min och en kapsyl "industrirent" så blev det rent ända ner i gängorna.
                    Det ger gott hopp eftersom temostaten går till 80gr.
                    ...men givetvis vill jag tvätta rulldelar.

Vill du dela med dig av lite tips?
                    Jag har förstått att man kan ställa glasburkar med lösningsmedel i tvätten, ska tydligen inte dämpa så mycket.
                    Vad bör man ha för lösningsmedel?
                    Lämpligt att ställa en burk med aceton i tvätten och tvätta ur lagren?
                    Temperaturer?
                    Ja, allt som kan vara till nytta..

Kommentera

Tjena "barnmorskan"!
                      Lite OT..
                      Ang ultraljudstvätt.....jag har nyligen investerat i en tvätt från Biltema;

Hittills har jag bara provtvättat en geggig skruv.
                      Märkte att vid 25gr 10min och en kapsyl "industrirent" så blev det rent ända ner i gängorna.
                      Det ger gott hopp eftersom temostaten går till 80gr.
                      ...men givetvis vill jag tvätta rulldelar.

Vill du dela med dig av lite tips?
                      Jag har förstått att man kan ställa glasburkar med lösningsmedel i tvätten, ska tydligen inte dämpa så mycket.
                      Vad bör man ha för lösningsmedel?
                      Lämpligt att ställa en burk med aceton i tvätten och tvätta ur lagren?
                      Temperaturer?
                      Ja, allt som kan vara till nytta..
                      Tjena KeBa!
                      Lite ultraljudstvätt är väl skapligt on topic i en rulltrimmartråd

Det var ingen tråkig tvätt du köpt! Fläskig värre!
                      Hur som helst är du inne på helt rätt spår. Till lager och smådelar brukar jag brukar använda små burkar eller flaskor med tätslutande lock. Brukar använda ett par olika burkar med varierande grad av "renhet" fyllda med ren aceton och låta delarna rotera flytta mellan dessa. Viktigt är, som du är inne på att hålla hög temp. Jag har ingen snofsig termostat i min sniktvätt, men brukar blanda upp vatten till uppskattningsvis 70-80 grader C och köra. Det gör enorm skillnad.

Beträffande lösningsmedel till andra delar använder jag Simple Green, som brukar rekommenderas av amerikanska entusiaster då det skall vara säkert för plast. Har inte överdriven erfarenhet av avfettare, men för att vara något man spär i vatten tycker jag det är oerhört effektivt och prisvärt. Man får spola av grejerna i vanligt kranvatten sen, så lämnar det inte ett spår.
                      Jag brukar köra ner stativ och hela skiten i tvätten men har för vana att diska dem först så dom är rena då de läggs i. Använder tvätten mest för sista touchen för att verkligen få "ultrarent". Fördelen med att handdiska dem, tycker jag, är att man får tid att spana igenom slitdelarna hur de ser ut, var fettet byggs upp och hur spåren går i det. Tycker att det ofta kan vara lättare att finna slitage på skitiga delar än skinande.

Men den absolut mest fantastiska användningen är kullagren. Från att ha använt de flesta "gratismetoder" som dränka i timmar, spinna i aceton på dremmel, osv. till ett par minuter i tvätten. Tar upp, spinner runt, lyssnar och kanske kör på ett par minuter till. Tar ut och blåser rent med tryckluft. Sen är dom fan renare än nya!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      32 332 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S