Abu Ambassadeur 6001c, lite hemmatrim - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abu Ambassadeur 6001c, lite hemmatrim

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

den sköter väl sig själv så länge rullen är servad......
    En äldre 2 pinnars brukar ha vikter som går att byta men om det behövs eller inte är upp till dig.

Jag brukar frikoppla spolen och skruva in hatten på höger sida tills spolen står i mitten, sen skruvar jag in den andra hatten tills det tar stop, efter det lossnar jag ytterst lite på den igen.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      En äldre 2 pinnars brukar ha vikter som går att byta men om det behövs eller inte är upp till dig.

Jag brukar frikoppla spolen och skruva in hatten på höger sida tills spolen står i mitten, sen skruvar jag in den andra hatten tills det tar stop, efter det lossnar jag ytterst lite på den igen.
      Mina multisar funkar bra och får mycket sällan eller aldrig trassel, så i princip är jag nöjd, men använder haspel när jag vill kasta långt, kräver inget skruvande eller trimmande, bara fungerar.......
      Men vill ju inte tappa några meter i kastlängd för att jag hanterar rullen fel, men det verkar det inte som heller.......

Kommentera

Men vill ju inte tappa några meter i kastlängd för att jag hanterar rullen fel,
        I manualen står det att man ska vända rullen så veven pekar rakt upp när man kastar, det hjälper faktiskt en hel del med tyngre beten, du kastar några meter extra,får en bättre vinkel på handleden, och risken för skatbo blir mindre tack vare linan delvis lossnar av sig själv..

Kan bli knepigt att följa den om man är högerhänt och har en vänstervevad rulle men jag tror det kan va godkänt att ha den neråt också.

Kommentera

I manualen står det att man ska vända rullen så veven pekar rakt upp när man kastar, det hjälper faktiskt en hel del med tyngre beten, du kastar några meter extra,får en bättre vinkel på handleden, och risken för skatbo blir mindre tack vare linan delvis lossnar av sig själv..

Kan bli knepigt att följa den om man är högerhänt och har en vänstervevad rulle men jag tror det kan va godkänt att ha den neråt också.
          Har hört och sett om den kasttekniken, funderar på om det har med centrifugalbromsens funktion eller vad det kan tänkas vara, vore intressant om en konstruktör från ABU förklarade det där....

Kommentera

vore intressant om en konstruktör från ABU förklarade det där....
            Jag kollade på någon video där en amerikan nämnde att det hade med jordens magnetism eller något med polerna att göra så när spolen snurrar åt det hållet blir det rätt men om man har den tvärställd blir det precis tvärt om vilket resulterar i betydligt fler skatbo.

Testa någon gång att kasta med samma inställningar på båda sätten så märker du skillnaden.

Killarna som gör reklam för Abu multirullar på hemsidan kastar alla med rullen vänd så veven pekar rakt upp eller rakt ner.
            Senast ändrad av jorgen.mansson; 2013-11-06, 11:04.

Kommentera

Ursprungligen postat av sparetime Visa inlägg
              Har hört och sett om den kasttekniken, funderar på om det har med centrifugalbromsens funktion eller vad det kan tänkas vara, vore intressant om en konstruktör från ABU förklarade det där....
              Hej "Sparetime" Kristersson;

Det fordras inte ingenjörsutbildning i maskinteknik för att förstå att en centrifugalbroms på en multirulle fungerar bäst om centrifugalbromsen ligger horisontellt vid utkastet och spolaxeln följaktligen hålls vertikalt. Skulle du ha en stor centrifugalbroms med 50 - 100 cm radie blir det lättare att förstå att centrifugalvikterna i centrifugalbromsbanan påverkar spolen att accelerera i nerförsbackarna och retardera i uppförsbackarna. Linavgången från rullspolen blir därför mjukare och jämnare om centrifugalbromsen är horisontell vid kastet från det att betet lämnar spötoppen tills betet träffar vattenytan ....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                Hej "Sparetime" Kristersson;

Det fordras inte ingenjörsutbildning i maskinteknik för att förstå att en centrifugalbroms på en multirulle fungerar bäst om centrifugalbromsen ligger horisontellt vid utkastet och spolaxeln följaktligen hålls vertikalt. Skulle du ha en stor centrifugalbroms med 50 - 100 cm radie blir det lättare att förstå att centrifugalvikterna i centrifugalbromsbanan påverkar spolen att accelerera i nerförsbackarna och retardera i uppförsbackarna. Linavgången från rullspolen blir därför mjukare och jämnare om centrifugalbromsen är horisontell vid kastet från det att betet lämnar spötoppen tills betet träffar vattenytan ....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

www.trumman.com
                Det du skriver är ju tänkvärt för de rullar som har få vikter, men en rulle som har fler vikter tar ju bromsvikternas acceleration och retardation ut varandra, och de skulle då mer kunna liknas vid ett svänghjul som ju ofta monteras vertikalt och ändå ger en jämnare gång till den maskin den är monterad på......

Kommentera

Det du skriver är ju tänkvärt för de rullar som har få vikter,
                  Den rulle som roar mig mest när jag kastar på det sättet är en CS 6500 Mag Elite.

Jag har aldrig satt dit några C-Vikter och använder aldrig någon Mek-Broms och har alltid Mag reglaget på 0.
                  Den kastar riktigt jäkla långt jämfört med många andra Amb. utan tendens till skatbo men skulle jag råka vinkla om rullen så den ligger horisontellt lyfter linan från spolen direkt.

OBS: börja aldrig använda en Mag rulle ljudet är beroendeframkallande..
                  Senast ändrad av jorgen.mansson; 2013-11-06, 18:53.

Kommentera

Den rulle som roar mig mest när jag kastar på det sättet är en CS 6500 Mag Elite.

Jag har aldrig satt dit några C-Vikter och använder aldrig någon Mek-Broms och har alltid Mag reglaget på 0.
                    Den kastar riktigt jäkla långt jämfört med många andra Amb. utan tendens till skatbo men skulle jag råka vinkla om rullen så den ligger horisontellt lyfter linan från spolen direkt.

OBS: börja aldrig använda en Mag rulle ljudet är beroendeframkallande..
                    Men om rullen saknar centrifugalvikter kan ju inte rullens vinkel i horisontalplanet spela någon roll?? Eller menar du att den bara har sina originalvikter???

Kommentera

Men om rullen saknar centrifugalvikter kan ju inte rullens vinkel i horisontalplanet spela någon roll??
                      Spolen snurrar i rätt riktning på det sättet samtidigt som linan delvis ramlar av själv, vilket håll man vänder rullen på har minst lika mycket med jordens magnetism att göra som att där sitter C-Vikter.

Som jag skrev tidigare, testa så får du se vad jag menar rullen blir betydligt mer lättdriven på det hållet en om du håller den horisontellt.

Sen tror jag inte många fiskare håller rullen horisontellt under hela kastet det skulle bli alldeles för obekvämt när man närmar sig att släppa iväg betet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      32 371 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S