Abu Ambassadeur 6001c, lite hemmatrim - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abu Ambassadeur 6001c, lite hemmatrim

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ja alltså, nu svär jag väl i kyrkan, men ska man kasta långt, så ska man skaffa haspel, trimnissarna kan hålla på så länge de orkar, med motsvarande spö och bete kommer de ändå aldrig att kasta längre än hasplarna,.,.,..
    Finns andra fördelar som jag gillar med multi, men kasta långt, det är inte en av multins största vinster...........

Kommentera

centrifugalbromsen aktiv i kastets initialskede medan den mekaniska bromsen motverkar backslag i slutet av kastet
      Mekbromsen har mest effekt i början av kastet, C-Bromsen under kastets gång och mot slutet är tummen effektivast.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
        När du kastar ut med en multirulle så ska betet dra ut lina och spolen ska minska i hastighet lika snabbt som betet annars står du ganska snart med ett djävulskt skatbo.

Alltså, spolen ska vara lätt, med så lite massa som möjligt, den ska vara lätt att starta, men den ska stanna lika snabbt.

Det kanske känns häftigt att den snurrar länge och lätt, men tyvärr blir det långt ifrån idealisten till praktiskt fiske.
        Även om påståendet delvis är korrekt tycker jag logiken haltar en smula.
        Man kan så klart göra ytterdiametern på spolen större så den rymmer mindre lina och därmed väger mindre. Men behöver man linmängden på en Ambassadeur 6001 finns det liksom inte så mycket att reducera.

Detta är min lättaste spole:
        Click image for larger version

Name:	photo.JPG
Views:	1
Size:	100,3 KB
ID:	1770945

Utifrån resonemanget skulle denna spole alltså vara den mest "idealiska till praktiskt fiske"! Men i ärlighetens namn tycker jag Toron funkar bättre till 150g träbitar Jag tycker AndreasTapper gjort ett fantastiskt jobb i sin trimning. Friktionen vill man väl ha där man kan styra den som bäst, dvs i bromssystemet. All annan friktion är väl egentligen av ondo?
        Om man sedan har 200m lina och betraktar det som nödvändig massa, varför ska man ha friktion i linföraren?

Kommentera

Att. sparetime:

Personligen är jag inte låst i något system. Jag kör därför på både multi- och haspel beroende på situation, betets disposition/geometri, tyngdfördelning/vindfång, samt rådande väder.

Helt klart finns det situationer där multirullen är bekväm att använda. Ett exempel är när jag fiskar med häckla efter sill i Blekingeskärgården. Jag fiskar från land. Multirullen har den fördelen att momentet i invevningen är större och själva kastandet är enklare att utföra. Det är en av de få situationer där jag använder en vänstervevad rulle med tumtangent. Jag slipper således att byta grepp hela tiden.

Jag kan tänka mig att förespråkarna för multirullens fördelar gärna tar upp känslan. Är benägen att hålla med på den punkten. Också känsligheten, dvs förmågan att känna hugget är bättre.

Du har dock rätt i att argumentet för att multi kastar längre än haspel inte håller. Om jag minns rätt så är de flesta världsrekord i distanskast tagna med haspel.

~Paul~

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
            Mekbromsen har mest effekt i början av kastet, C-Bromsen under kastets gång och mot slutet är tummen effektivast.
            Att tummen är effektivast i slutet av kastet är jag med på men förstår inte hur de andra bromstyperna funkar på det viset som du beskriver .

Jag har som sagt alltid trott att den mekaniska bromsen var till för att bromsa ned kastet i slutet och centrifugal i början och eventuellt i mitten av kastet. Men som sagt, har aldrig använt dessa bromsvarianter. Så någon personlig erf. har jag inte.

~Paul~

Kommentera

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
              Även om påståendet delvis är korrekt tycker jag logiken haltar en smula.
              Man kan så klart göra ytterdiametern på spolen större så den rymmer mindre lina och därmed väger mindre. Men behöver man linmängden på en Ambassadeur 6001 finns det liksom inte så mycket att reducera.

Detta är min lättaste spole:
              [ATTACH=CONFIG]61357[/ATTACH]

Utifrån resonemanget skulle denna spole alltså vara den mest "idealiska till praktiskt fiske"! Men i ärlighetens namn tycker jag Toron funkar bättre till 150g träbitar Jag tycker AndreasTapper gjort ett fantastiskt jobb i sin trimning. Friktionen vill man väl ha där man kan styra den som bäst, dvs i bromssystemet. All annan friktion är väl egentligen av ondo?
              Om man sedan har 200m lina och betraktar det som nödvändig massa, varför ska man ha friktion i linföraren?
              Kan det vara så att frågan är snarare var friktionen verkar (alltså vilken mekanisk detalj som påverkas främst och vilken metod är effektivast)?

~Paul~

Kommentera

Ursprungligen postat av dePaul Visa inlägg
                Att. sparetime:

Personligen är jag inte låst i något system. Jag kör därför på både multi- och haspel beroende på situation, betets disposition/geometri, tyngdfördelning/vindfång, samt rådande väder.

Helt klart finns det situationer där multirullen är bekväm att använda. Ett exempel är när jag fiskar med häckla efter sill i Blekingeskärgården. Jag fiskar från land. Multirullen har den fördelen att momentet i invevningen är större och själva kastandet är enklare att utföra. Det är en av de få situationer där jag använder en vänstervevad rulle med tumtangent. Jag slipper således att byta grepp hela tiden.

Jag kan tänka mig att förespråkarna för multirullens fördelar gärna tar upp känslan. Är benägen att hålla med på den punkten. Också känsligheten, dvs förmågan att känna hugget är bättre.

Du har dock rätt i att argumentet för att multi kastar längre än haspel inte håller. Om jag minns rätt så är de flesta världsrekord i distanskast tagna med haspel.

~Paul~
                Jag använder också både multi och haspel. Amba från -70 och -80 talen, främst till vertikalt fiske efter torsk, och någon gång vid kast med riktigt tunga beten.

Det där med känslan har man hört till leda, och jag kan nog hålla med om att på -80 talet med nylonlinor och abus sämre haspelrullar var känslan så mycket bättre i en multi. Men med moderna flätlinor på moderna hasplar fullkittade med massor av kullager kan jag inte hålla med om att känslan i dem skulle vara sämre. Känner varje smekning, nafs och hugg som mina beten utsätts för, rakt upp i handen.
                Bägge typerna av rullar har helt klart sina fördelar, och därför använder jag dem till de olika moment som jag tycker de passar bäst för.
                Havsöringsfisket här i Blekinge är mitt favoritfiske, och till det anser jag att en bra haspel är förstavalet alla dagar i veckan. Men ska jag dänga lite tunga gummibeten eller vertikala torsk, då är multin lika outstanding för de situationerna.

Men som så mycket annat är det förstås en smaksak. Men intressant att lära mer om tekniken av de som kan den så mycket bättre.............

Kommentera

Jag har som sagt alltid trott att den mekaniska bromsen var till för att bromsa ned kastet i slutet och centrifugal
                  Mekbromsen klämmer spolen så den inte får upp farten, personligen tycker jag man ska undvika den så mycket man kan, kasten blir ryckiga och invevningen tyngre och självklart sliter den på prylarna.

C vikterna rör sig utåt när spolen snurrar så ju högre fart på spolen desto mer effekt.
                  Den har minst effekt mot slutet av kasten.
                  Senast ändrad av jorgen.mansson; 2013-11-05, 20:42.

Kommentera

Ursprungligen postat av sparetime Visa inlägg
                    Ja alltså, nu svär jag väl i kyrkan, men ska man kasta långt, så ska man skaffa haspel, trimnissarna kan hålla på så länge de orkar, med motsvarande spö och bete kommer de ändå aldrig att kasta längre än hasplarna,.,.,..
                    Finns andra fördelar som jag gillar med multi, men kasta långt, det är inte en av multins största vinster...........

Hej Sparetime Kristersson;

Jag ska väl inte sticka upp, eftersom du tycks ha enorm erfarenhet av vilken rulle av haspel- och multiplikatorrulle man kastar längst med....

Kanske är jag född korkad eller felaktigt navlad, men med lite tyngre beten har jag själv alltid kastat betydligt längre med en Ambassadeur multiplikatorrulle än med motsvarande haspelrulle....

Här har du lite info att läsa i ämnet: http://iof1.idrottonline.se/SvenskaC...asting/Rekord/ ....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                      Mekbromsen klämmer spolen så den inte får upp farten, personligen tycker jag man ska undvika den så mycket man kan, kasten blir ryckiga och invevningen tyngre och självklart sliter den på prylarna.

C vikterna rör sig utåt när spolen snurrar så ju högre fart på spolen desto mer effekt.
                      Den har minst effekt mot slutet av kasten.
                      Låter logiskt, och mekbromsen är den som sitter på motsatt sida mot veven?? har jag uppfattat det rätt då?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      32 330 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S