En liten guide/hur jag gjorde när jag trimmade min lilla abu rulle eftersom att det vart massa OT komentarer i den andra tråden så gör jag en ny, nån kanske har nytta av det?
Och snälla starta inte en diskussion om vad som kastar längst, har högst hatt eller tyngst sänke.
Jag använde en Dremel med diverse tillbehör, En platt liten skruvmejsel, Tops, Trasa, Superolja, Rengöringsmedel och några timmar ledig tid.
Börja med att plocka isär hela rullen, är du inget underbarn så lägg sakerna i ordning samt ha en sprängskiss redo.

Det här är sakerna vi ska trimma, lägg alla andra delar i en burk eller nått annat ställe där du inte kan sprida ut dom över hela vardagsrumsgolvet.

Spolen: Poleras på slutet på axelns båda sidor. INTE där lagret går!
Kullager: Plocka loss täckplattorna och rengör med aceton, t-röd eller nått annat bra, snurra och rengör tills dom rasslar och sedan lägg dom i ett litet bad med din favoritolja. Snurra på dom nångång ibland och vänta med att ta ut som tills allt annat är klart.
Linspridaren: Lätta så mycket du behagar och polera fram den fina mässingen, polera även hålet för kniven samt hålet som linspridaren rör sig igenom.
Spoldrevet: Polera insidan där axeln på spolen går samt den lilla skåran som plastbiten sitter runt.
Evighetskruven: Poleras i änden som sitter plastbussningen.
Locket till linspridaren: Poleras även det i botten som kniven glider på.
Bromsplattorna: Poleras även dom så att spolaxeln glider lätt mot dom.

Axeln i sidolocket: Poleras upp
Kniven: lätta/minska anläggningsytan och även den poleras upp
Drevet: Lättas efter behag
Axeln till linspridaren: Poleras lite försiktigt

Plocka ihop alla delar och glöm inte att smörja allt som du polerat!

LYCKA TILL MED FISKET!
Och snälla starta inte en diskussion om vad som kastar längst, har högst hatt eller tyngst sänke.
Jag använde en Dremel med diverse tillbehör, En platt liten skruvmejsel, Tops, Trasa, Superolja, Rengöringsmedel och några timmar ledig tid.
Börja med att plocka isär hela rullen, är du inget underbarn så lägg sakerna i ordning samt ha en sprängskiss redo.

Det här är sakerna vi ska trimma, lägg alla andra delar i en burk eller nått annat ställe där du inte kan sprida ut dom över hela vardagsrumsgolvet.

Spolen: Poleras på slutet på axelns båda sidor. INTE där lagret går!
Kullager: Plocka loss täckplattorna och rengör med aceton, t-röd eller nått annat bra, snurra och rengör tills dom rasslar och sedan lägg dom i ett litet bad med din favoritolja. Snurra på dom nångång ibland och vänta med att ta ut som tills allt annat är klart.
Linspridaren: Lätta så mycket du behagar och polera fram den fina mässingen, polera även hålet för kniven samt hålet som linspridaren rör sig igenom.
Spoldrevet: Polera insidan där axeln på spolen går samt den lilla skåran som plastbiten sitter runt.
Evighetskruven: Poleras i änden som sitter plastbussningen.
Locket till linspridaren: Poleras även det i botten som kniven glider på.
Bromsplattorna: Poleras även dom så att spolaxeln glider lätt mot dom.

Axeln i sidolocket: Poleras upp
Kniven: lätta/minska anläggningsytan och även den poleras upp
Drevet: Lättas efter behag
Axeln till linspridaren: Poleras lite försiktigt

Plocka ihop alla delar och glöm inte att smörja allt som du polerat!

LYCKA TILL MED FISKET!

Kommentera