Sniktrimma 5601 HSS CS - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sniktrimma 5601 HSS CS

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
    Axeln roterar inte under kast..
    Tror du missförstår mig eller att jag inte förklarar med rätta ord vad varje del heter så det blir missförstånd.

    Om du tittar på länken jag skickade så visar de vilka delar som ska poleras. Den genomgående "axeln" som kastbromsen bromsar ner, dens ändar har ju kontakt med kastbromsen på ena sidan och oftast en kopparbricka på andra sidan. I kastbromsen finns det även koppar brickor, dessa kopparbrickor har ju kontakt med spolaxelns ändar och polerar man dessa ändar skapar det en jämnare friktion som resulterar i ett bättre kast. Kanske inte nå super skillnad, men så enkelt att polera upp dessa och vill man förbättra sin rulle med enkla medel är detta ett enkelt sätt.
    Sedan som jag skrev tidigare har jag ej öppnat och sett hur just hans rulle är uppbyggd så kan vara så att den inte har samma konstruktion som ex. daiwas lågprofils rullar.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inlägg
      Tror du missförstår mig eller att jag inte förklarar med rätta ord vad varje del heter så det blir missförstånd.

      Om du tittar på länken jag skickade så visar de vilka delar som ska poleras. Den genomgående "axeln" som kastbromsen bromsar ner, dens ändar har ju kontakt med kastbromsen på ena sidan och oftast en kopparbricka på andra sidan. I kastbromsen finns det även koppar brickor, dessa kopparbrickor har ju kontakt med spolaxelns ändar och polerar man dessa ändar skapar det en jämnare friktion som resulterar i ett bättre kast. Kanske inte nå super skillnad, men så enkelt att polera upp dessa och vill man förbättra sin rulle med enkla medel är detta ett enkelt sätt.
      Sedan som jag skrev tidigare har jag ej öppnat och sett hur just hans rulle är uppbyggd så kan vara så att den inte har samma konstruktion som ex. daiwas lågprofils rullar.
      Återigen, spolaxen hos en ABU av denna modell sitter fast...däremot snurrar spolen runt axeln. Med andra ord kan du polera insidan av pinjonget samt spolaxelns ändar i evighet, kommer dock inte att påverka själva kastegenskaperna =)

      Kommentera


      • #13
        Tack för alla svar, Ulf är underrättad och konsulterad och grejorna är på G!
        sigpic

        Kommentera


        • #14
          Tänkte på det, alla som trimmar, borde ni inte ha en skokartong med orginalspolar över hemma? Eller svarvar man lite på dom också?

          Om någon har en till 5601 och en till 6501 att sälja för en billig peng får ni gärna slänga ett PM.
          sigpic

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
            Tänkte på det, alla som trimmar, borde ni inte ha en skokartong med orginalspolar över hemma? Eller svarvar man lite på dom också?

            Om någon har en till 5601 och en till 6501 att sälja för en billig peng får ni gärna slänga ett PM.
            Brukar gå att hitta billiga spolar på Tradera!
            Bara att hålla utkik!

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
            10 svar
            3 252 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Smolt
            av Smolt
             
            Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
            44 svar
            10 069 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Alman
            av Alman
             
            Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
            279 svar
            47 189 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Adam Huss  
            Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
            535 svar
            88 676 visningar
            38 gillar
            Senaste inlägg Xerup
            av Xerup
             
            Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
            108 svar
            11 262 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Arbetar...
            X