Service luna 300L - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Service luna 300L

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Service luna 300L

    Tänker smörja upp min luna och tvätta rent alla kullager. Problemet är att jag inte hittar någon fin guide på hur man skall gå till väga. Är det någon som sitter inne på kunskap om hur jag bäst plockar isär och återmonterar allt. Öppnade den i början av säsongen och upptäckte att den va betydligt svårare än min amba.

    All hjälp är välkommen!

  • #2
    http://alantani.com/index.php?topic=2087.0 En guide för de mindre storlekarna som kanske kan vara till din hjälp. Får väl varna känsliga tittare för en del smuts, rost och korrosion =)

    Kommentera


    • #3
      Bra guide !
      Man f-n hur rullen såg ut !!

      Kommentera


      • #4
        Hur pass viktigt är det att använda just statr drag greese? Har abus vanliga fett, funkar det eller måste jag sätta kvällens nöje på paus i väntan på att köpa rätt prylar? I min värld är det viktigare att jag inte slänger på för mycket fett

        Kommentera


        • #5
          Vill även flagga för att Daiwa har vanan/ovanan att lägga blå loctite på de två skruvarna som håller huvuddrevaxeln. Kan varmt rekommendera en omgång CRC 5-56 samt uppvärmning med lödkolv som förbehandling. Att borra upp dom skruvarna och sedan grispitt/skruvutdragare för att få ut dom är INTE roligt. Jag lovar
          Fjädern till tummtangenten kan också vara bänglig, så en bra snedtång/peang rekommenderas inför monteringen.

          Bor du i stockholmstrakten kan jag snabbguida genom det värsta. Men det är absolut inte krångligare än att du klarar av det själv!

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Henkelort Visa inlägg
            Hur pass viktigt är det att använda just statr drag greese? Har abus vanliga fett, funkar det eller måste jag sätta kvällens nöje på paus i väntan på att köpa rätt prylar? I min värld är det viktigare att jag inte slänger på för mycket fett
            Skall du fetta in bromslamellerna är ett teflonfett verkligen att rekommendera, men det kanske ABUs fett är? Till andra rörliga delar spelar det ingen roll!

            Kommentera


            • #7
              Jag hittade inte info om exakt vad det kitet jag köpte innehåller men samma sorts kit för samma pris står det att det är teflonbaserat. Tyvärr hade söders inte daiwas fett inne när jag va förbi idag. Vad är bäst att köra på kullagrena, rocket fuel eller yelow label?

              Förhoppningsvis så slipper jag damma av lödtången och i värsta fall så bor jag också i Stockholm så då kanske jag kan byta valfritt drag mot att få rullen ihopmonterad igen

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
                Bra guide !
                Man f-n hur rullen såg ut !!
                Den såg inte så farligt ut, det var mer smuts än annat. Ägaren kanske är inte servar den så ofta som han borde.
                //T

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Henkelort Visa inlägg
                  Jag hittade inte info om exakt vad det kitet jag köpte innehåller men samma sorts kit för samma pris står det att det är teflonbaserat. Tyvärr hade söders inte daiwas fett inne när jag va förbi idag. Vad är bäst att köra på kullagrena, rocket fuel eller yelow label?

                  Förhoppningsvis så slipper jag damma av lödtången och i värsta fall så bor jag också i Stockholm så då kanske jag kan byta valfritt drag mot att få rullen ihopmonterad igen
                  Är det teflonbaserat borde det inte vara något som helst problem. Annars kan du ju köra torrt, som original.

                  När det kommer till oljor tycker jag man får testa sig fram. Själv föredrar jag Yellow Label, men smaken är som baken.
                  Får du panik kan du hänga rulldelarna i en påse utanför min dörr, men jag tror inte det blir några bekymmer

                  Kommentera


                  • #10
                    Kör för det mesta rakt av med Cal´s. Både till lameller och drev etc. som ska ha fett. Enkelt och smidigt =)

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 252 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 189 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 677 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 262 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X