Service luna 300L - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Service luna 300L

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
    Den såg inte så farligt ut, det var mer smuts än annat. Ägaren kanske är inte servar den så ofta som han borde.
    //T
    Precis.
    Har precis skruvat med några egna rullar men det behövdes egentligen inte, om man jämför med Lunan.
    Mina ser nya ut invärtes i jämförelse.

    Beror kanske på att man är pedant vad gäller rullar...

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
      Kör för det mesta rakt av med Cal´s. Både till lameller och drev etc. som ska ha fett. Enkelt och smidigt =)
      Håller med!
      Funkar skitbra på allt som kräver fett!

      Kommentera


      • #13
        Mina egna rullar får mestadels smuts såklart, men inte som denna. Det finns en tråd om en av mina små calcuttor här någonstans, där man kan se lite hur det blir.

        TS, jag klarar mig med följande verktyg:



        Det saknas en flaska Red Label som jag använder på visa ställen beroende på rullen.

        //T

        Kommentera


        • #14
          Och så var det roliga igång
          Bifogade filer

          Kommentera


          • #15
            OK, det ser bra ut. Det jag saknar är sprängskissen, den hittar du här:
            http://www.reelschematic.com/schemat...UNA%20300L.pdf

            //T

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Henkelort Visa inlägg
              Och så var det roliga igång
              Ser att du lagt ut de viktigaste grejorna nedifrån och upp, mao du tar tången, med vars hjälp du öppnar flaskan, därefter några rejäla klunkar innan du greppar rullen...osv! Helt "by the book"!!

              Kommentera


              • #17
                Great success! Typ..
                Lyckades med allt förutom att få bort de två skruvarna barnmorskan varnade för.. En lossnade men den andra vart spåren nedslitna på trots lödkolv och ett jävla tryck. Försökte göra rent kullagret med tops och tryckte ned några droppar olja. Kullagret för kastbromsen badade i rost annars såg allt relativt fint ut. Tack för alla tips!

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Henkelort Visa inlägg
                  Great success! Typ..
                  Lyckades med allt förutom att få bort de två skruvarna barnmorskan varnade för.. En lossnade men den andra vart spåren nedslitna på trots lödkolv och ett jävla tryck. Försökte göra rent kullagret med tops och tryckte ned några droppar olja. Kullagret för kastbromsen badade i rost annars såg allt relativt fint ut. Tack för alla tips!
                  Bra jobbat! Rost i pinjonglagret påverkar ju inte kastegenskaperna, men med ett nytt lager kan man återställa "nykänslan".

                  Får du ångest någon gång och vill fixa till huvuddrevlagret är det bara att höra av sig. Jag har reservskruvar.
                  När jag plockat bort dem har jag använt No 1 skruvutdragare dvs ca 1,5mm och borrat i steg från 0,8 mm till MAX 1,6 mm. Borrar man större än så finns inget gods kvar i skruven och man är rökt
                  Sedan är det det minst exponerade och bäst impregnerade lagret på hela rullen, så byte känns kanske inte alltid aktuellt. Se bara till att lägga rejält med fett vid fästbryggan så vatten som eventuellt leds längs huvuddrevaxeln leds bort och inte leds ner/står kvar kapillärt.

                  Kommentera


                  • #19
                    Jag har redan ångest över att skruven inte ville lossna, jag kan aldrig släppa såna saker innan det är fixat. Har funderat lite på hur jag ska få ut skruven. Ska först försöka med en spårmejsel i lagom storlek för att se om inte det räcker, eftersom skruvarna va lite slitna och den första gav med sig så borde det gå. Men får jag loss den så vill jag få dit två fräscha som inte skapar problem nästa gång.

                    Hur fungerar de där? Gänget de åt andra hållet så när de när botten så fortsätter man vrida för att få skruven att släppa? Farsan har en pelarborr och förhoppningsvis det du länkade till. Tyvärr hade förra ägaren dragit åt skruvarna till gaveln för hårt också så samtliga hål har en liten spricka i sig som har vandrat ut mot kanterna. Dock tror jag inte att det blir några problem.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Henkelort Visa inlägg
                      Jag har redan ångest över att skruven inte ville lossna, jag kan aldrig släppa såna saker innan det är fixat. Har funderat lite på hur jag ska få ut skruven. Ska först försöka med en spårmejsel i lagom storlek för att se om inte det räcker, eftersom skruvarna va lite slitna och den första gav med sig så borde det gå. Men får jag loss den så vill jag få dit två fräscha som inte skapar problem nästa gång.

                      Hur fungerar de där? Gänget de åt andra hållet så när de när botten så fortsätter man vrida för att få skruven att släppa? Farsan har en pelarborr och förhoppningsvis det du länkade till. Tyvärr hade förra ägaren dragit åt skruvarna till gaveln för hårt också så samtliga hål har en liten spricka i sig som har vandrat ut mot kanterna. Dock tror jag inte att det blir några problem.
                      Jag både lider med dig och av samma "måste fixa, annars sömnlös"-syndrom.
                      Problemet med skruven är att den sitter så nära axeln att chucken riskerar att repa sönder axelgängorna. På andra ställen har jag använt pelarborr, men eftersom jag saknar så långa ~1mm borr att chucken går fri har jag "handjagat" med dremmel. Man får tejpa in axeln rejält och lägga borrstålet i en liten båge. Inte direkt finmekanik at its finest. Men för mig har det funkat!

                      Jag vill dock understryka betydelsen av att använda rätt borr. Skruvutdragare har jag köpt på classe för en hundring. Börjar bli slitna i den yttersta mm man använder, men har gott och väl funkat en fem-sex daiwaskruvar från helvetet.
                      Sprickorna i gaveln är nog ingen större fara. Känt problem om man drar fettade skruvar för hårt.
                      Som sagt; misströstar du kan du dra iväg ett PM så kan jag kolla på grejerna. Gratis så klart, men kan inte lova något!
                      Kan kolla skruvstatus när jag kommer hem. Annars skall jag dra iväg en order till Plat i dagarna och kan försöka få med ett par skruvar. Dom kostar bara någon krona styck.
                      Kolla bara dimensionerna. Vill minnas att dom är 2mm, med 2,5mm skalle och typ 4mm långa.
                      Kolla gärna!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 289 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 142 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 283 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      89 271 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 367 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X