Angående bromsdamm i rullen; jag hoppas verkligen de flesta fettar in sina kolfiberlameller när de servar sina rullar. Förutom en möjligen marginellt sänkt toppeffekt ger det bara fördelar.
Jag föredrar dock att lägga ett mycket sparsamt lager fett på lamellerna.
Tyvärr gällande Lexans lameller verkar de vara så pass sköra att de nöts fort även som insmorda. Det leder så småningom till kontamination av såväl fettet som oljan på vevsidan.
Angående lagerrengöring; att få Lexans spollager helt rena kan vara lite marigt då sköldarna är pressade.
Om lagren har låsring tar jag alltid bort minst en sköld vid rengöring, det går fortare och är lättare att få helt rent. Det är betydligt krångligare när sköldarna är pressade vilket leder till att lagren är svårare att få helt rena.
Aceton är bra men inte alltid effektivt för att lösa intorkad olja och/eller fett. Spola lagren i kemiskt ren bensin om de inte snurrar lätt efter acetonbad.
Eller ännu bättre vid rejält skitiga lager; rengör först med bensinen för att sedan skölja bort filmen den lämnar med aceton.
Lexan är ganska lättmekad, vi är nog några stycken här som rivit och plockat ihop ett antal Lexor så det finns alltid någon att fråga om man stöter på bekymmer mitt i skruvandet.
Jag föredrar dock att lägga ett mycket sparsamt lager fett på lamellerna.
Tyvärr gällande Lexans lameller verkar de vara så pass sköra att de nöts fort även som insmorda. Det leder så småningom till kontamination av såväl fettet som oljan på vevsidan.
Angående lagerrengöring; att få Lexans spollager helt rena kan vara lite marigt då sköldarna är pressade.
Om lagren har låsring tar jag alltid bort minst en sköld vid rengöring, det går fortare och är lättare att få helt rent. Det är betydligt krångligare när sköldarna är pressade vilket leder till att lagren är svårare att få helt rena.
Aceton är bra men inte alltid effektivt för att lösa intorkad olja och/eller fett. Spola lagren i kemiskt ren bensin om de inte snurrar lätt efter acetonbad.
Eller ännu bättre vid rejält skitiga lager; rengör först med bensinen för att sedan skölja bort filmen den lämnar med aceton.
Lexan är ganska lättmekad, vi är nog några stycken här som rivit och plockat ihop ett antal Lexor så det finns alltid någon att fråga om man stöter på bekymmer mitt i skruvandet.

Kommentera