Daiwa lexa 300 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa lexa 300

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Angående bromsdamm i rullen; jag hoppas verkligen de flesta fettar in sina kolfiberlameller när de servar sina rullar. Förutom en möjligen marginellt sänkt toppeffekt ger det bara fördelar.
    Jag föredrar dock att lägga ett mycket sparsamt lager fett på lamellerna.

Tyvärr gällande Lexans lameller verkar de vara så pass sköra att de nöts fort även som insmorda. Det leder så småningom till kontamination av såväl fettet som oljan på vevsidan.

Angående lagerrengöring; att få Lexans spollager helt rena kan vara lite marigt då sköldarna är pressade.
    Om lagren har låsring tar jag alltid bort minst en sköld vid rengöring, det går fortare och är lättare att få helt rent. Det är betydligt krångligare när sköldarna är pressade vilket leder till att lagren är svårare att få helt rena.

Aceton är bra men inte alltid effektivt för att lösa intorkad olja och/eller fett. Spola lagren i kemiskt ren bensin om de inte snurrar lätt efter acetonbad.
    Eller ännu bättre vid rejält skitiga lager; rengör först med bensinen för att sedan skölja bort filmen den lämnar med aceton.

Lexan är ganska lättmekad, vi är nog några stycken här som rivit och plockat ihop ett antal Lexor så det finns alltid någon att fråga om man stöter på bekymmer mitt i skruvandet.

Kommentera

Ja nu har jag skruvat lite, tack för era tips! Var inte så farligt med bromsfettgegga, lite runt huvuddrevets kuggar bara. Plockade bort vänster kullager och spolade med aceton och snurrade några vändor, hade ingen k.bensin hemma. Det högra lagret sköljde jag på plats då saknar rätt verktyg, ville inte pressa med en vanlig tång, inte optimalt men lagerna bör vara renare nu en innan.
      I övrigt var rullen ren och fin, en aning svart gegga fanns på spolaxeln, spolen var dock ren och utan spår av "skavning".
      För se hur den beter sig nästa tur, hoppas det blir innan jul

Härnäst ska k.bensin inköpas och sedan står 5600 C4 Mag på tur...
      Senast ändrad av anteman; 2015-12-13, 18:38.

Kommentera

Apropå problemen som tagits upp ovan.

Jag köpte en Lexa 300 för en månad sen, efter 2 timmar på första och enda fisketuren började rullen skrika som en gris vid kast.

Jag gick tillbaka till affären (söder sportfiske) och fick svaret att de måste skicka rullen till Finland för att se över det, vilket jag inte har tid med eftersom att jag själv åker till Åland för att fiska nästa helg...

Min fråga: Jag förstår att det är spollagret som låter illa, hur stor är risken att rullen rasar ihop helt nästa fiskepass? Är det enda som kan hända att det låter illa och går trögare att kasta ut? Jag vågar inte skruva isär den själv, jag VET att jag kommer tappa bort en fjäder eller en skruv och göra det ännu värre...

Kommentera

Ursprungligen postat av alxalx Visa inlägg
          Apropå problemen som tagits upp ovan.

Jag köpte en Lexa 300 för en månad sen, efter 2 timmar på första och enda fisketuren började rullen skrika som en gris vid kast.

Jag gick tillbaka till affären (söder sportfiske) och fick svaret att de måste skicka rullen till Finland för att se över det, vilket jag inte har tid med eftersom att jag själv åker till Åland för att fiska nästa helg...

Min fråga: Jag förstår att det är spollagret som låter illa, hur stor är risken att rullen rasar ihop helt nästa fiskepass? Är det enda som kan hända att det låter illa och går trögare att kasta ut? Jag vågar inte skruva isär den själv, jag VET att jag kommer tappa bort en fjäder eller en skruv och göra det ännu värre...

Du behöver inte skruva isär den för att smörja den.

En video på hur du byter lager.
          Istället för att byta dem så kan du ju smörja dem!
          Ingen fisk är chans för fisk.
          https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
          https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Kontakta mig på Huggobit@hotmail.com så fixar vi det

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
            11 svar
            3 797 visningar