Daiwa lexa 300 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa lexa 300

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Väcker tråden igen. Var ute några timmar idag å Lexa 300 skriker ännu... och nu upplever jag också att den kastar kortare, klart kortare än 300 DSVn som plockades fram när jag ledsnat på skrikandet o kastlängderna...

Har inte bytt ngt än, bara smort kullagerna, att jag inte bytt ngt än beror på att 1 jag inte hittat ngt ställe att köpa delar i Sverige än, kanske får söka längre bort och 2, att jag verkligen vill veta vad det är som skriker, innan jag börjar byta delar... Så... Någon som fått tyst på jäkla Lexa och hur?

I annat fall så får den gå i pension å så plockar jag fram min "nya" 5600 C4 Mag...

Kommentera

Om den skriker vid kast så kan det väl bara vara spollager som låter. Ta isär och olja med tunn olja på spolen och den i kåpan på motsatta sida till vevhandtaget.

Kommentera

Ja spollagren har fått olja flera gånger men skräpet skriker ändå... Nån sa att det kunde vara ngn bussning å i en USA tråd sas att tusentals returnerats men inget som klart säger vad det är för skit...som skriker...
        Kanske att det vänstra lagret (icke vevsida) "skurit"...
        Senast ändrad av anteman; 2015-12-12, 22:02.

Kommentera

Skrikande Lexor är uppenbarligen inget ovanligt och "ingen" verkar helt och fullt ha listat ut vad det beror på.
          Jag tror att det kan finnas flera orsaker...

Den senaste Lexan jag servade hade missljud från både vevsida och icke vevsida.
          Lagren var väldigt smutsiga, en svart olje/fettblandad avlagring var överallt. Tror inte det kommer utifrån utan snarare är något som skaver inuti rullen som blandas med smörjmedlet.

Den genomgående spolaxeln har också en tendens att bli full med liknande avlagring vilket kan ge missljud vid kast.

Click image for larger version

Name:	PolarLexa01d.jpg
Views:	1
Size:	579,7 KB
ID:	1779921
          Här är vevsidan på spolen från en 300L.
          Torkade av spolaxeln, stoppade tillbaka den i rullen. Efter ett par kast på gräsmattan och lite vevande började axeln återigen bli svart.
          Notera spolens gavel, full av svart beläggning.
          Även spolkanten såg lite skavd ut.
          Kontrollera gärna dina spolkanter så inte dessa är skavda vilket innebär att spolen går emot stativet.

Likt Revo Toro har Lexan slirbromslameller i kolfiber.
          Tvärtemot många andra rullars lameller verkar dessa slitas otroligt fort i både Lexa och Toro. Kanterna fransar sig och mycket material nöts bort. Den sörja av kol och olja som far runt i rullen lär inte vara särskilt bra när den väl hittar in i kullagren, vilket den gör för eller senare på vevsidan åtminstone.

Kommentera

Bra tips, tråkigt att det inte finns EN klar lösning, verkar som om rullens konstruktion och/eller vissa materialval borde ha utvecklats lite mer...

Synd då rullen i övrigt är trevlig i ergonomi och med utifrån ställbar kastbroms men skrikandet förstör...

Kommentera

Ja, likt Toro NaCl verkar det finnas många småproblem med Lexan vilket är synd. När den väl fungerar är det en helt okej rulle.
              Men allt går ju att lösa även om det kan bli dyrt och svårt om spolen går emot stativet.

Kommentera

Om det är bromsen som dammar så finns ett gammalt havsfiskeknep:
                Fetta in kolfiberlamellerna. När du drar åt bromsen så pressas överflödigt fett ut och bromsverkan är fullgod, men kolfibern dammar inte.

Om lagrena är skitiga så räcker det inte att hälla i mer olja. Den gamla oljan och alla orenheter måste ut.
                Detta gör jag genom att trä ett kullager på 3-5 tandpetare och dra det mot kanten i en burk med aceton. Ta sedan upp lagret och snurra det i luften, går det illa så gör om. Funkar inte detta efter ca 5 gånger så brukar jag byta lager.

Detta gäller rullar generellt och inte just Lexa. Min Lexa fick en storservice när jag köpte den ny i höstas och har inte använts så flitigt som jag hade önskat.
                Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Har själv inte dessa problem på mina lexor. Samtidigt om du får ut smutsigt fett på spolen så är det nog också tid för lite service. Blir under tid mycket småpartiklar i fett och olja som nöter på materialen.

Bra genomgång på full service finns i denna video:

Kommentera

Tack för videoklippet Tobias. Får köpa hem lite aceton (såvida inte lysfotogen funkar) och försöka serva/rengöra Lexan och mina andra rullar bl a Ambassadeur 5600 C4 Mag och se vad det kan ge...

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                      Ja, likt Toro NaCl verkar det finnas många småproblem med Lexan vilket är synd. När den väl fungerar är det en helt okej rulle.
                      Men allt går ju att lösa även om det kan bli dyrt och svårt om spolen går emot stativet.
                      Har inte kollat spolkanter i detalj men har inte sett något konstigt där. I mina "lekmannaöron" låter det faktiskt som rassliga kullager så jag får väl börja där och hålla tummarna för att det stannar där...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 774 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki