Ambassadeur 4600 C4 eller 5500 CS Pro Rocket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur 4600 C4 eller 5500 CS Pro Rocket

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
    Hur blev de då? Någon "favorit" än?

Funderar själv på 4600 C3 pågrund av att ju fler kullager ju mer skit när man är ute i salt vattnet, dessutom gillar jag tumtangenten... Och måste ha vänstervevad! Men samtidigt lockar den lila rullen också... Mest för att den är lila. haha
    Angående favorit
    För kastvikter från 20g och uppåt måste jag säga att 5500 CS Pro Rocket blivit något av en favorit efter en del fiskande :-)
    Inget vetenskapligt bara känsla, ett klart lyft blev det på raketen när jag bytte ut CWC Strike Wire Extreme (0,13) mot Power Pro Super 8 Slick (0,15), tycker att rullen beter sig lugnare på något sätt.
    Om detta sedan beror på byte av lindimension eller en kombination av ny lindimension och tillverkare kan jag inte svara på.
    Ja jag vet.....man ska bara ändra en parameter åt gången :-)
    Bifogade filer

Kommentera

Ursprungligen postat av Mansson Visa inlägg
      Angående favorit
      För kastvikter från 20g och uppåt måste jag säga att 5500 CS Pro Rocket blivit något av en favorit efter en del fiskande :-)
      Inget vetenskapligt bara känsla, ett klart lyft blev det på raketen när jag bytte ut CWC Strike Wire Extreme (0,13) mot Power Pro Super 8 Slick (0,15), tycker att rullen beter sig lugnare på något sätt.
      Om detta sedan beror på byte av lindimension eller en kombination av ny lindimension och tillverkare kan jag inte svara på.
      Ja jag vet.....man ska bara ändra en parameter åt gången :-)
      Jag kanske ser fel, men sitter inte din Ambassadeur på ett Berkley Skeletor HASPELSPÖ???
      Om du kör haspelspö kommer du belasta klingan från fel håll samt att ringarna inte är optimat placerade samt utformade. Byt till ett spinnspö med trigger så kommer du kasta bättre.

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
        Jag kanske ser fel, men sitter inte din Ambassadeur på ett Berkley Skeletor HASPELSPÖ???
        Om du kör haspelspö kommer du belasta klingan från fel håll samt att ringarna inte är optimat placerade samt utformade. Byt till ett spinnspö med trigger så kommer du kasta bättre.
        Ja det är helt rätt fast det är fel (spötyp) ;-)
        Köpte det på Sportingdepån i våras och de påstod att det skulle fungera hur bra som helst tillsammans med "amborna" men jag vet inte riktigt om det stämmer?
        Inte helt nöjd, dessutom tycker jag det är grymt styvt i bottendelen.
        Är nog mer passande till att snärta iväg beten med en haspelrulle.
        Åtgärd i morse blev en beställning av http://www.happyangler.se/sv/fiskesp...nspo/p/328022/ ser fram emot bättring :-)
        Glömde nästan, spöt på bilden stämmer inte, det är ett "triggerspö" jag har beställt.
        Senast ändrad av Mansson; 2014-07-21, 13:34.

Kommentera

Sportingdepån i våras och de påstod att det skulle fungera hur bra som helst tillsammans med "amborna" men jag vet inte riktigt om det stämmer?
          Nej dom för gjorda för att böjas åt olika håll, vet dom inte det ska dom inte sälja fiskeprylar.

Hoppas du blir nöjd med ditt nya spö !

Kommentera

Ursprungligen postat av Mansson Visa inlägg
            Ja det är helt rätt fast det är fel (spötyp) ;-)
            Köpte det på Sportingdepån i våras och de påstod att det skulle fungera hur bra som helst tillsammans med "amborna" men jag vet inte riktigt om det stämmer?
            Inte helt nöjd, dessutom tycker jag det är grymt styvt i bottendelen.
            Är nog mer passande till att snärta iväg beten med en haspelrulle.
            Åtgärd i morse blev en beställning av http://www.happyangler.se/sv/fiskesp...nspo/p/328022/ ser fram emot bättring :-)
            Glömde nästan, spöt på bilden stämmer inte, det är ett "triggerspö" jag har beställt.

Fenwickspöt du länkade till är ett haspelspö, så du bör ändra din beställning omgående. Du ska ha ett spö med trigger till dina Ambassadeurer. Angående din redskapshandlare skulle jag aldrig sätta min fot i den butik som inte vet skillnaden på ett haspelspö gentemot ett spinnspö för multirulle.

Kommentera

Fenwickspöt du länkade till är ett haspelspö,
              Dom är nog bara för lata för att byta bild,

Quadrant Haspelspö är betydligt dyrare en Triggerspöna hos Happy Angler http://www.happyangler.se/sv/fiskesp...lspo/p/328015/

Kommentera

Ja, hur är det egentligen med haspelspöns lämplighet till spinn? Har själv kört så under åren och någon markant skillnad har jag inte märkt. Kommer i håg när den gode Terner Oskarsson skrev tester i FJ och minns att han ibland kommenterade spöns ryggrad i förhållande öglornas placering. Om jag minns rätt så satt ibland ryggraden i 90 grader i förhållande till öglorna. Är det inte så att tillverkaren kan välja här - om ryggraden förläggs 180 grader i förhållande till öglorna så blir spöet snabbare, kraftfullare vid kast men sannolikt tvärtom under drillning och då naturligtvis tvärtom i fall öglorna är på samma sidan som ryggraden, ett snabbt haspelspö bli i så fall ett lite långsammare spinnspö vid kast, typ...?Slutligen, bryr sig tillverkare av spön i normal prisklass (vad det nu är :-)) om att verkligen kolla upp ryggraden innan öglorna monteras? Det Terner märkte av förr kanske gäller än idag på många spön? Vad tror ni?

Kommentera

Ja, hur är det egentligen med haspelspöns lämplighet till spinn?
                  Dom är inte lämpliga alls dock är ett trigger spö olämpligare till haspel en tvärt om..

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
                    Fenwickspöt du länkade till är ett haspelspö, så du bör ändra din beställning omgående. Du ska ha ett spö med trigger till dina Ambassadeurer. Angående din redskapshandlare skulle jag aldrig sätta min fot i den butik som inte vet skillnaden på ett haspelspö gentemot ett spinnspö för multirulle.
                    Ja jag är medveten att spöt på bilden är ett haspelspö men som jag skrev på slutet "glömde nästan....o.s.v."
                    Men tack i alla fall, jag kunde ju gjort en tavla.

Kommentera

Lånar också tråden, har den senaste tiden bestämt mig för att köra ambassadeur helt och hållet och undrar vilken ambassadeur jag ska ha till det lätta fisket? Jag har redan prövat en amb 2500 som jag "trimmade" med nya lager, keramisk knivbult, ny vev, kromat stativ och fick tag på kromade gavlar, jävligt fin rulle med bara ett problem högervevad! Klarar inte att veva med höger. Så vad ska man välja? En amb 2501 verkar vara svårt att frambringa till en rimlig peng. Har en c4 5601 som jag tänker köra "record" trimmet på. Men den känns väl kanske lite grov till abborre fisket, ska man satsa på något i typ 4601 storlek och trimma? Känns väl inte som någon kommer att gå med på ett byte av amb 2500 till en 2501. Så vad göra? Tipps? Och fortsätt lägg upp bilder på era hemma snickrade ambor, bättre sommarläsning finns inte.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      32 308 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S