Ambassadeur 1000 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur 1000

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ambassadeur 1000

    Är det någon som har erfarenhet av denna modell det finns även en 1000c.
    Ni experter som har stenkoll "ingen nämd o ingen glömd",hur är den i kvallitet jämnförelsevis med 1500c,2500c.
    Kanske en dum fråga men ?
    Bifogade filer

  • #2
    Ursprungligen postat av Wobblersnidarn
    Är det någon som har erfarenhet av denna modell det finns även en 1000c.
    Ni experter som har stenkoll "ingen nämd o ingen glömd",hur är den i kvallitet jämnförelsevis med 1500c,2500c.
    Kanske en dum fråga men ?
    Frågan är inte alls dum, utan helt befogad.

    Kvalitetsmässigt är det ingen skillnad på denna rulle och andra Ambassadeurer från samma tid. M.a.o. är den bra! Så om det är du som är ägare till rullen på bilden så tycker jag att du ska använda den flitigt. Den är visserligen ful som stryk men samtidigt lite udda och egen, vilket inte ska föraktas.

    Den här modellen kom i början av 80-talet och tekniken i den kan till stor del härledas till de små Amb 1500 och 2500 från slutet av 70-talet. Detta "korsade" man sedan med dåtidens nya design som kom med Amb Ultra MAG och resultatet blev denna bastard.

    Den skiljer sig lite från de små (och av UT lovordade) 1500/2500. Linspridaren är inte synkad, utan istället stillastående vid kast.
    Tyvärr är spolen inte densamma som hos 1500/2500. Hade den varit det så hade det funnits fina "trim-spolar" att köpa. Nu får du istället hålla till godo med originalspolen.
    Slirbromsen är inte "knarrande" vilket i originalutförande bara innebär att bromslamellytan är något större hos denna rulle. Smoothies rekommenderas dock om du vill ha en fin slirbromsfunktion.

    Skillnaden mellan 1000 och 1000C är att den senare har kullagrad spole. Om det är en 1000 du har så tycker jag att du ska skaffa ett par bra kullager. Tyvärr gjorde ABU två varianter av 1000. Den ena har glidlager med konstiga dimensioner som inte finns hos kullager (vad jag vet) medan den andra har glidlager av standardmått. Ta fram ett skjutmått och mät! Om din rulle har rullfotsnummer som börjar på 82 ska det nog inte var något problem, men är det 83-0 så kan det vara den konstiga dimensionen på glidlagren.

    Jag tror det var allt jag vet om denna. Ska väl poängtera att jag INTE har haft någon Amb 1000 och därför inte kan ge mer exakta besked om hur den är att använda. Du får hålla till godo med en beskrivning enbart ur teknisk synvinkel.

    /FRB
    Senast ändrad av FRB; 2005-09-10, 05:26.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av FRB
      Frågan är inte alls dum, utan helt befogad.

      Kvalitetsmässigt är det ingen skillnad på denna rulle och andra Ambassadeurer från samma tid. M.a.o. är den bra! Så om det är du som är ägare till rullen på bilden så tycker jag att du ska använda den flitigt. Den är visserligen ful som stryk men samtidigt lite udda och egen, vilket inte ska föraktas.

      Den här modellen kom i början av 80-talet och tekniken i den kan till stor del härledas till de små Amb 1500 och 2500 från slutet av 70-talet. Detta "korsade" man sedan med dåtidens nya design som kom med Amb Ultra MAG och resultatet blev denna bastard.

      Den skiljer sig lite från de små (och av UT lovordade) 1500/2500. Linspridaren är inte synkad, utan istället stillastående vid kast.
      Tyvärr är spolen inte densamma som hos 1500/2500. Hade den varit det så hade det funnits fina "trim-spolar" att köpa. Nu får du istället hålla till godo med originalspolen.
      Slirbromsen är inte "knarrande" vilket i originalutförande bara innebär att bromslamellytan är något större hos denna rulle. Smoothies rekommenderas dock om du vill ha en fin slirbromsfunktion.

      Skillnaden mellan 1000 och 1000C är att den senare har kullagrad spole. Om det är en 1000 du har så tycker jag att du ska skaffa ett par bra kullager. Tyvärr gjorde ABU två varianter av 1000. Den ena har glidlager med konstiga dimensioner som inte finns hos kullager (vad jag vet) medan den andra har glidlager av standardmått. Ta fram ett skjutmått och mät! Om din rulle har rullfotsnummer som börjar på 82 ska det nog inte var något problem, men är det 83-0 så kan det vara den konstiga dimensionen på glidlagren.

      Jag tror det var allt jag vet om denna. Ska väl poängtera att jag INTE har haft någon Amb 1000 och därför inte kan ge mer exakta besked om hur den är att använda. Du får hålla till godo med en beskrivning enbart ur teknisk synvinkel.

      /FRB


      "Den är visserligen ful som stryk men samtidigt lite udda och egen, vilket inte ska föraktas." lite som FRB själv!
      achilles

      Brokeback Fishing Team


      http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

      --------------------------------------------------
      \m/

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av ALQ
        "Den är visserligen ful som stryk men samtidigt lite udda och egen, vilket inte ska föraktas." lite som FRB själv!
        Ni har väl inga speglar kvar hemma längre? Ja, om man bortser från din hustrus väl undangömda.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

        Kommentera


        • #5
          Mbassadeur 1000

          Jag är inte ägare av en denhär modellen,bilden är tagen från E-bay.
          Där finns som ni vet en uppsjö av rullar.
          Det jag fastnade för är att priset på dom bruka vara låga.
          Det är bättre att slänga ut en fråga här innan jag köper något.
          Det är kanske bättre o slå till på en 2500c.
          ELLER.

          Kommentera


          • #6
            Gammal tråd men jag har just gjort i ordning en 1000c bytt till knarrbroms o lite annat. Men det snöar så jag har inte hunnit testa den ännu. Men den känns finn att torrveva med
            En Gäddmamma va ute o simmade med sin lille son. Då kom en Wobbler o vickade förbi o sonen frågade, Mamma vad e de där. De va den där jävla horan som drog i väg med far din.

            Kommentera


            • #7
              Jag har storebröderna,2000 och 2000C. 2000C kastar riktigt bra med bara rengjorda och yellow label oljade lager.2000 med bussning har jag till metet i sundet, mycket behändig liten rulle. Har även 1000 modellen, alla 3. Har bara kastat med en glidlagrad men den var en besvikelse, har inte hunnit göra iordning den ordentligt än, men det kommer, då kanske det blir bättre
              Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

              Kommentera


              • #8
                Jag har åxå en 1000 från 84 tror jag, det var min första jerk-rulle ,ok att kasta med men
                slirbromsen är kass !
                Men det går ju att fixa!

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
                  Jag har storebröderna,2000 och 2000C. 2000C kastar riktigt bra med bara rengjorda och yellow label oljade lager.2000 med bussning har jag till metet i sundet, mycket behändig liten rulle. Har även 1000 modellen, alla 3. Har bara kastat med en glidlagrad men den var en besvikelse, har inte hunnit göra iordning den ordentligt än, men det kommer, då kanske det blir bättre
                  Sorry jag menade lagret, det är bara ett på ena sidan och en bussning på andra. Och en plastbussning som stöd i lagerkoppen.
                  Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                  10 svar
                  3 275 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Smolt
                  av Smolt
                   
                  Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                  44 svar
                  10 118 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Alman
                  av Alman
                   
                  Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                  279 svar
                  47 270 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Adam Huss  
                  Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                  535 svar
                  88 950 visningar
                  38 gillar
                  Senaste inlägg Xerup
                  av Xerup
                   
                  Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                  108 svar
                  11 349 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Arbetar...
                  X