Ställa in CS Pro Rocket?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ställa in CS Pro Rocket?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ställa in CS Pro Rocket?!

Första gången jag äger en CS Pro Rocket och undrar lite smått hur man bör ställa in centreringen för spolen?! Finns en skala runt den lilla ratten men skalan går ju att vrida på också :S

Skalan går att vrida bara för att man ska få en hum hur man ställer in rullen. Alltså efter att du justerar in spolen som Kattman sa, vrider på skalan på det sättet att nollan på skalan pekar ditt pilen på ratten pekar. Därefter går du ut och börjar fiska. Vill du finjustera gör du det med nollan som referens: mer eller mindre bromskraft. På det sättet går att gå tillbaka till den inställning som du hade tidigare. Hittar du en inställning som funkar perfekt för dig, då ställer du in nollan igen. Alltså detta hjälper dig att hitta tillbaka till en inställning som du hade.
    Tight lines!
    CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Då är jag med Tackar för den snabba responsen!

Kommentera

Jag håller tummen på soplen och trycker den lätt mot vevsidan, sen är det bara att centrera med ratten på vevsidan och kika på kanten på spolen. Sen skruvar jag åt ratten på incke vevsidan tills glappet försvinner, då lättar jag på den igen tills jag har det glapp jag vill ha.

Kanske viktigt att påpeka, har du ett glapp så har du i princip ingen friktionsbroms från justeringsratten på icke vevsida, den är då verkningslös, så du kan lugnt strunta i vart skalan pekar. Rullen fungerar bäst så men det är bara tummen och centrifugalvikterna som hjälper dig kontrollera spolen.
        Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Eller justerar du så att INGET GLAPP förekommer. Som det ska vara.

Om vi frågar oss varför axialglapp ? Jo då bromsas inte spolen svarar nästan alla.
          men varför då ett kännbart glapp, går det inte lika bra med nollglapp, eller säg 0,00000001 mm glapp (princip noll) ? när du ställer den frågan minskar antalet svar.
          Finns det inga nagativa effekter av att ha ett stort glapp ? NEJ svara alla, JO säger jag.
          Att förklara detta är en lång berättelse. Men ett lager går best om det har en tydlig radiell belastning. Utan detta börjar lagerkropparna att sväva inne i lagret. Detta i sin tur medför stora nackdelar med smörjningen och kulornas rotation i lagerspåret. Ett stort glapp kan även medföra effekter liknande gyro-effekter. Eftersom spolen inte har en fix punkt kan den börja pendla mellan ytterlägena, vibrationer, där rullkropparna studsar från ena sidan lagret till den andra. Problemsidan kan göras lång.

Ta bort glappet, prova själv och skaffa dig din egen övertygelse. Jag lägger alltid an denna precis så att glappet är noll och gärna lite, lite anliggning. Bästa sättet att hitta den punkten är att rotera spolen lätt med fingret så den friroterar 10 talet varv. lägg åt axialbromsen så att du har max ett eller några varv frirotation med samma anbringad rörelse.

Visst du bromsar spolen lite, Men då pratar vi om en fritt roterande lätt spolen med enbart några rpm, och du bromsar bort några få av dom. Det du vinner är en stabil spole som roterar med stabil lagerbelastning med bibehållna lagerlägen vilket ger positiv effekt på flera plan.

Men som sagt lite inte på vad andra säger, (inte ens på mig) gå ut och skaffa dig din egen övertygelse viss om att inget är fel och att du gör det som passar dig. Ser allt för många med problem i sitt fiske därför att dom tror att det måste vara på ett visst sätt. Allt har 2 sidor, även korven

Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Om man är helt ny med ambassadeur ärdet verkligen att rekommendera att använda mekaniska bromsen. Annars sitter man där med skatbon så det hette duga.

För att undvika skatbon i början aktivera alla centrifugal bromsklossar. Sen när du har satt på betet du ska kasta frikopplar du rullen och låter betet sjunka ner i backen, rullar spolen efter att betet landad spänn mekaniska bromsen såpass mycket att rullen slutar snurra när betet når backen.

När man fått in snitsen med rullen kan av aktivera centrifugal klossarna en efter en samt släppa på mekaniska bromsen när tummen jobbar på spolen som den skall.

Svårt i början med ambasadeur om man är van vid haspelrulle annars.
            FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
            SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Eftersom spolen inte har en fix punkt kan den börja pendla mellan ytterlägena,
              Jag har 2 rullar som börjar låta konstigt om man har glapp, tar jag bort glappet tystnar dom.

Att en rund Amb. inte ger ljud ifrån sig med glapp har inneburit att jag kört med dom så, man kanske borde tänka om.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kattman
                Som du vet så kan axielt tryck slita hårt på spollagren.
                Nej ! Förklara gärna det.

Notera att jag även sa detta:
                Men som sagt lite inte på vad andra säger, (inte ens på mig) gå ut och skaffa dig din egen övertygelse viss om att inget är fel och att du gör det som passar dig.
                Senast ändrad av Exxet; 2014-05-08, 20:52.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
                  Om man är helt ny med ambassadeur ärdet verkligen att rekommendera att använda mekaniska bromsen. Annars sitter man där med skatbon så det hette duga.

För att undvika skatbon i början aktivera alla centrifugal bromsklossar. Sen när du har satt på betet du ska kasta frikopplar du rullen och låter betet sjunka ner i backen, rullar spolen efter att betet landad spänn mekaniska bromsen såpass mycket att rullen slutar snurra när betet når backen.

När man fått in snitsen med rullen kan av aktivera centrifugal klossarna en efter en samt släppa på mekaniska bromsen när tummen jobbar på spolen som den skall.

Svårt i början med ambasadeur om man är van vid haspelrulle annars.
                  Har fiskat med ambor i tre år nu och har då aldrig ställt om centrifugal bromsen, alltid legat på 4 aktiverade vikter men visst blev det skatbon i början men det berodde mest på att jag kastade för hårt så att de blev okontrollerat

Kommentera

Oj 4st, hade alla 6 aktiverade i början eftersom man va ringrostig. Nu kör jag bara med en när tummen börjat jobba som den skall. Tycker man kommer längre med bara 1 aktiverad eller så kanske det är att kasttekniken blivit bättre
                    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 805 visningar
                    0 gillar