Vilket trim eller modifikationer kör ni på era rullar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket trim eller modifikationer kör ni på era rullar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Jag har den gröna med kopparoxid

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

      Har precis köpt en dremel och är sugen på att polera något. Någon kunskap har jag inte men jag är ganska duktig på att läsa på och lära mig. Har inte tummen mitt i handen så att säga och tycker det är kul att nördar in mig :-)
      Den eminente och oerhört kunnige Jontak har postat en i sedvanlig ordning mkt upplysande tråd i ämnet, allt från rengöring till polering med fina bilder och allt. Kan bara inte minnas var den ligger, kan ev vara i ”Visa upp era ambassadeurer”. Mkt upplysande tråd som verkligen rekommenderas!

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg

        Den eminente och oerhört kunnige Jontak har postat en i sedvanlig ordning mkt upplysande tråd i ämnet, allt från rengöring till polering med fina bilder och allt. Kan bara inte minnas var den ligger, kan ev vara i ”Visa upp era ambassadeurer”. Mkt upplysande tråd som verkligen rekommenderas!
        Polera drev (och andra metalldelar)! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

        Kommentera


        • Trimma, tuna, optimera, förbättra... måste inte innebära att man kastar längre :-)

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg
            Den eminente och oerhört kunnige Jontak har postat en i sedvanlig ordning mkt upplysande tråd i ämnet, allt från rengöring till polering med fina bilder och allt.
            Tack för de vänliga orden.
            Har haft fler "upplysande trådar" i loppet ett bra tag men det är inte helt enkelt att komma till skott.

            Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
            Trimma, tuna, optimera, förbättra... måste inte innebära att man kastar längre :-)
            Så sant, så sant.

            En av flera uppenbarelser jag fått efter vad som nu är decenniers petande i rullar är att det skiljer förvånansvärt lite i kastlängd mellan olika rullmodeller ur liknande klasser samt mellan en given modells olika former av "trimgrad", allt annat lika.
            Skillnad kan det definitivt bli men relativt sällan värt besväret i mina ögon, sett enbart till kastlängd.

            Däremot kan saker som kastviktspann, hållbarhet och flera andra egenskaper ändras mer märkbart med hjälp av diverse delar.

            Trådstarten diskriminerar ju inte baserat på ursprung och det behövs lite modifierat japanskt i den här ABU-dominerade tråden!
            Mitt egna, senaste, exempel:
            Click image for larger version

Name:	PixyBFSKlar01a1.jpg
Views:	388
Size:	129,7 KB
ID:	2615600
            Min Pixy Amber Orange från 2003 har jag skrivit en del om tidigare i olika trådar.
            Anledningen att den får vara med här idag är att den senaste inkarnationen äntligen är färdig!

            Köpte rullen för runt 10 år sedan utan annat syfte än att jag ville ha den. Efter lite testande hamnade rullen på lättare spön till
            främst jigg- och wobblerfiske efter abborre.
            Enda modifikationen jag utförde då var byte till slirbromslameller i kolfiber (fabrikslamellerna är rullens stora svaghet, likt alla andra Daiwor från samma tid).
            Nämnvärt är att Pixyn var en form av tidig BFS-rulle då den kom, jag har dock svårt att kasta under 3-4 gram på lugnt och säkert vis med fabriksmonterade GIGAS-spolen. Röda Pixyn från 2005 med lite lättare spole klarar något gram under rullarna med GIGAS, i mina nävar vill säga.

            Min nuvarande version har kolfiberlameller, andra gavelskruvar, lätt/grund spole, stjärnhjul från Alphas R samt vev från Alphas SV.
            Funderade tidigare på att införskaffa kolfibervev från Alphas R ihop med Daiwas korkknoppar men har turligt nog blivit mindre fåfäng med åldern...
            Tanken med denna version är att Pixyn ska bli en kompetent bäck/BFS-rulle, inte långt bort från moderna rullar i prestandan.
            Sista pusselbiten var ett par Air BFS-lager från Hedgehog, har haft dessa liggande hemma i något år men inte haft motivation att stoppa i dem
            i rullen.
            Nu är det gjort och de inledande testerna har varit väldigt lovande. Rullen är byggd i princip enbart med förhoppningen att kunna kasta 1-2 gram och lite till, precist men inte längre än mina bäckar/åar kräver.
            Rullen väger cirka 153 gram med lina, dryga 10 gram mindre än i fabriksutförande och definitivt tillräckligt lätt för mig.

            Framtidsplaner är att faktiskt fiska rejält med rullen även om jag har lite svårt att komma ut till bäckarna.

            Kommentera


            • Hejsan någon här i tråden som säljer en djup UT spole i 4000 utförande? köper gärna

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Hugo H Visa inlägg
                Hejsan någon här i tråden som säljer en djup UT spole i 4000 utförande? köper gärna
                Vad ska du köra med rullen? Abborre, gädda eller kanske HÖ?

                Kommentera


                • Gädda:p

                  Kommentera


                  • Kan ev bli HÖ rulle i framtiden dessutom

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av HaDo Visa inlägg
                      [ATTACH=CONFIG]79534[/ATTACH]
                      [ATTACH=CONFIG]79535[/ATTACH]

                      Så väger spolen, "ren" och linspridaren. Original spridaren väger 6,31g. Om någon undrar......
                      Skulle inte hålla med om vikten på orginal spridaren... första bilden är ifrån en 5601JB, andra är en rund 60tals spridare och båda väger som synes 7.2g med orginal knivbult o hylsa

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 285 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 133 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 276 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 990 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 358 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X