Tar tvärstop i min abu garcia rulle när jag kastar ibland, hjälp sökes - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tar tvärstop i min abu garcia rulle när jag kastar ibland, hjälp sökes

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
    Och det var ju ett bra och moget svar på frågan varför han får tvärstopp i sin C4:a...
    Tja, det var ju inte ett direkt svar på det som TS frågade. Det är ju redan besvarat. Detta var en fråga, en allvarlig fråga då jag trodde höger sida var rätt sida och jag inte kunde avgöra huruvida han skrev det med ironi eller inte.

Men min fråga kvarstår dock. Då jag inte vet vilken sida som är "rätt" eller så att säga original.
    Senast ändrad av joens; 2014-06-12, 11:41.
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Joens, det finns ingen "rätt" eller "fel" sida att ha veven på.

Men ursprungligen var alla multirullar högervevade (uppfinnaren var vänsterhänt). Alla haspelrullar var vänstervevade (uppfinnaren var högerhänt).

Själv är jag högerhänt och för MIG blir vänstervevat alltid det självklara valet (men högervevat funkar numera också för mig). Det är höger hand jag vill nyttja till det den behövs mest till - drilla fisken snarare än att veva.
      Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-06-12, 12:15.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ok, det är en bra förklaring.

Jag är tvärtom, började med en multirulle typ gammal ambassadeur så jag kan inte förstå varför man skulle vilja veva med vänster han. (Högerhänt med).

Men hur som helst.

Om jag ska säga något om problemen så är det ju skillnad på skatbo och tvärstopp.

Är det ett tvärstopp utan att linan snurrar upp sig så kan det vara så enkelt som så att linan har skruit ner i spolen och på grund av det låser sig så illa. Om det brukar ske kastet efter ett bottennapp så har du nog en förklaring där.
        När jag behöver dra av linan så brukar jag snurra den runt en liten pinne eller annat tillhygge för att slippa det.

Annars kan det vara som så att du får ett väldigt litet skatbo, som inte syns så utan det är bara något varv åt fel håll.

Men som de andra säger, kasta jämnt utan snärt och gärna med lite mer lina ute så du får gung på det.

Som jänkaren säger... smooooth cast!
        Tycker det är lite läckert när de filmar direkt ner i rullen där, då ser man hur den uppför sig.... det är på gränsen..

Eller en jänkare som redar ut ett skatbo
        Senast ändrad av joens; 2014-06-12, 12:12.

Kommentera

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
          Jag är tvärtom, började med en multirulle typ gammal ambassadeur så jag kan inte förstå varför man skulle vilja veva med vänster han. (Högerhänt med).
          Försök att drilla en stor hälleflundra, tonfisk eller blue marlin... efter en fajt med någon av dessa kommer du möjligen inse att du som högerhänt kanske vill ha vänstervevat.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jag är tvärtom, började med en multirulle typ gammal ambassadeur så jag kan inte förstå varför man skulle vilja veva med vänster han.
            Kan bara hålla med, sen hamnar väl C-vikterna på fel sida när man kastar med en vänstervevad rulle och är högerhänt, veven ska ju peka rakt upp i luften vid kast inte neråt...

Kommentera

Ska veven peka rakt upp?
              Dvs vevsidan uppåt? Eller vad?

Kommentera

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
                Ska veven peka rakt upp?
                Dvs vevsidan uppåt? Eller vad?
                Kasta som du vill, inget exploderar och Arnold kommer inte springandes ur ett eldhav.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                  Kan bara hålla med, sen hamnar väl C-vikterna på fel sida när man kastar med en vänstervevad rulle och är högerhänt, veven ska ju peka rakt upp i luften vid kast inte neråt...
                  För det första: Varför det? Skulle det göra någon skillnad och i så fall varför?

För det andra: Jag är högerhänt och fiskar med vänstervade rullar, men min vev pekar i alla fall (lite snett) uppåt när jag kastar. Menade du tvärtom?

Kommentera

Menade du tvärtom?
                    Om du kollar runt lite på nätet,kollar manualen för Amb och reklamvideorna på Abus hemsida visar alla att man ska vända rullen så veven pekar rakt upp eller ner när man kastar. C-vikterna snurrar jämnare på det sättet samtidigt som linan delvis själv ramlar av vilket minskar risken för skatbo.

Dom rent fysiska effekterna med jordens dragningskraft och magnetfält som även dom ska ha stor betydelse begriper jag inte riktigt så det ger jag mig inte in på att förklara.

Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-06-12, 19:52.

Kommentera

Den gamla Ambassadeur-filmen är hur cool som helst!

Alltså jag är med på att det finns en poäng med att spolen ligger i vertikalt läge under utkastet istället för horisontellt. Vad jag undrar är bara om det spelar någon roll åt vilket håll detta sker, alltså om veven pekar uppåt eller nedåt. Jag är varken fysiker eller rullexpert, men tänker intuitivt att det borde vara sak samma?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      231 svar
                      31 908 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gösalf
                      av Gösalf