Tar tvärstop i min abu garcia rulle när jag kastar ibland, hjälp sökes - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tar tvärstop i min abu garcia rulle när jag kastar ibland, hjälp sökes

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tar tvärstop i min abu garcia rulle när jag kastar ibland, hjälp sökes

Tjenare, första inlägget här vet ej om detta passar in här men hittade inget annat och är ny här.

Men som sagt så har jag en abu garcia ambassadeur 5601 c4 rulle och på vissa kast tar det bara tvärstop i luften och trassel detta är alltså i luften och inte när den landat, det har nu kostat mig 2 dyra jerkbaits.

Någon som haft liknande problem eller vet vad det beror på? var en kille på en fiskebutik som drog på linan f.ö

har hänt de flesta av oss som använder multirullar....men övning ger färdighet...
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

När spolen matar ut linan fortare än betet orkar dra ut kommer det att resultera i att linan reser sig på spolen. Detta bromsar ytterligare betet men om linan är av en mjuk sort påverkas inte spolens rotation under den första tiondels sekunden. Trasslet byggs alltså på till det tar tvärstopp. Eftersom betet inte har hunnit att förbruka sin rörelseenergi fortsätter det vidare och åstadkommer en så hastig dragning i linan att den rycks av.

Åtgärd: Bromsa spolens rotation med hjälp av centrifugalbromsen. Aktivera fler bromsvikter. OM det inte räcker vrid åt lagerkoppen på vevsidans gavel lite till.
      Slutligen använd lugna kast. Haspelsnärtar för att få betet att komma långt ut i sjön kan resultera att betet också kommer att landa långt ut, mycket mycket längre bort än du tänkt dig ...
      Senast ändrad av BeBest; 2014-05-30, 18:45.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

#2 Problemet är inte att jag får trassel när draget landat, funkar utmärkt när jag vevar in och det ser inte ut att vara nått trassel sen när jag kastar så tar det stop och linan går av

Tack för svar! #3

Kommentera

trasslet uppstår under utkasten,just precis så som Börje beskriver ovan...
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
            När spolen matar ut linan fortare än betet orkar dra ut kommer det att resultera i att linan reser sig på spolen. Detta bromsar ytterligare betet men om linan är av en mjuk sort påverkas inte spolens rotation under de första tiondels sekunden. Trasslet byggs alltså på till det tar tvärstopp. Efterom betet inte har hunnit att förbruka sin rörelseenergi fortsätter det vidare och åstadkommer en så hastig dragning i linan att den rycks av.

Åtgärd: Bromsa spolens rotation med hjälp av centrifugalbromsen. Aktivera fler bromsvikter. OM det inte räcker vrid åt lagerkoppen på vevsidans gavel lite till.
            Slutligen använd lugna kast. Haspelsnärtar för att få betet att komma långt ut i sjön kan resultera att betet också kommer att landa långt ut, mycket mycket längre bort än du tänkt dig ...
            Eller gör som jag, sälj jerkprylarna och kasta med haspel istället. Det är inget att skämmas för

Kommentera

Ursprungligen postat av Cobrak Visa inlägg
              Eller gör som jag, sälj jerkprylarna och kasta med haspel istället. Det är inget att skämmas för
              Jag ser i min kristallkula att den rådande vurmen för sk jerkfiske kommer att leda till ett överutbud av multirullar med veven på fel sida på begagnatmarknaden. Förr var ju skatbon något som knappt existerade eftersom det var väldigt få som fiskade med ambassadeurer och dessa få var närmast att betrakta som experter. Kreti och pleti körde inkapslat (abumatic) eller öppen haspel. Nybörjare som fingrade på spinnrullar i butiken (det här var långt före internet) blev vänligt men bestämt avrådda och l'ämnade nutiken med en Abumatic. Jag var ute och fiskade väldigt mycket på den tiden och det var knappast en på tio som använde multirulle, förmodligen inte ens en på tjugo. Dessutom fiskade man med mjukare (långsammare) spön och lättare beten och nylonlina, faktorer som minskade risken för "overruns".

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                Jag ser i min kristallkula att den rådande vurmen för sk jerkfiske kommer att leda till ett överutbud av multirullar med veven på fel sida på begagnatmarknaden..
                Ja det är så oändligt många fler som högervevar därav överutbudet va ? Själv är man en korrekt vänstervevare och dessa rullar är lika sällsynta som en vacker kvinna i mjöltorp.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Och jekfiske är väl gammaldags, det är gummi och PVC som gäller idag.

Kommentera

Ursprungligen postat av carlekh Visa inlägg
                    Tjenare, första inlägget här vet ej om detta passar in här men hittade inget annat och är ny här.

Men som sagt så har jag en abu garcia ambassadeur 5601 c4 rulle och på vissa kast tar det bara tvärstop i luften och trassel detta är alltså i luften och inte när den landat, det har nu kostat mig 2 dyra jerkbaits.

Någon som haft liknande problem eller vet vad det beror på? var en kille på en fiskebutik som drog på linan f.ö
                    Om det händer när betet är halvvägs ut,alltså inte direkt i början,så är det chans att det är linan som ställer till det.Tex Fireline,Spiderwire kan ge den effekten..
                    Annars som sagt,fler vikter och,framför allt,övning ger färdighet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    231 svar
                    31 906 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gösalf
                    av Gösalf