Avail magnetbroms till min 5000. Funkar den? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Avail magnetbroms till min 5000. Funkar den?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Avail magnetbroms till min 5000. Funkar den?

    Jag skaffade en sån här liten pryl till min 5000.

    http://www.hedgehog-studio.co.jp/product/646

    Den passar perfekt och ser tuffare ut i verkligheten. Den ska alltså bromsa magnetiskt, och man kan finlira med magneterna om man vill. Och det vill man ju. Jag har dock inte provat det än.

    Men! Det är bara de här fem magneterna som sitter på plastbiten, och som man fixerar på stativet. Men själva spolen är inte gjort av något magnetiskt material, så jag fattar inte hur det ska bromsa något

    Jag kan tänka mig att man målar med en sån där metallfärg på spolen,
    http://www.alcro.se/inomhus/arbetsom...etvagg/magnet/
    så ska det väl funka. Med det är väl inte meningen. Har jag blivit blåst nu?

  • #2
    Det bildas typ virvelströmmar som gör att spolen bromsas
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

    Kommentera


    • #3
      Men det har inte att göra med magnetism.

      Däremot skulle man säkert kunna konstruera en broms som använder luft. Vid närmare eftertanke skulle det kunna vara fullt fungerande, då bromsverkan åtminstone skulle vara kvadratiskt beroende av hastigheten på spolen.

      Men det får väl flödesingenjör ta hand om.

      Kommentera


      • #4
        Vad menar du med "inte magnetisk"? Magnetisk broms arbetar genom induktion av elektriska strömmar i spolen ("virvelströmmar" som jimmy skrev, Eddy Current om du vill söka lite på google). Strömmarna genererar i sin tur egna magnetfält som motverkar bromsmagneternas fält och ger en bromsande kraft. Det enda som behövs är att spolen kan leda elektricitet, inga fiskespolar är magnetiska själva.

        Eddy Currents ser ut ungefär så här:
        Click image for larger version

Name:	eddy-current-1.gif
Views:	1
Size:	34,5 KB
ID:	1773902

        På fiskerullen blir effekten att man får virvlar "framför" magneten som trycker mot och virvlar "bakom" som drar till:
        Click image for larger version

Name:	Eddy_currents_en_2.png
Views:	1
Size:	3,9 KB
ID:	1773903

        Om du vill gräva ännu djupare i det så kan du kolla upp "Lenz lag" som beskriver styrkor och riktningar på strömmar, fält och krafter. Summan av kardemumman är att om din spole är av metall så kommer det att funka!

        Kommentera


        • #5
          Hmmm... Det är tur att min gamle fysiklärare inte kan läsa det här. Jag tror jag förstår, även om jag nog inte tänker repetera min sorgligt bortglömda kunskaper i elektromagnetism.

          Jag tänkte att det skulle ge luftströmmar, vilket naturligtvis skulle vara helt nys. Så jag får tacka dig och ge Jimmy en ursäkt.

          Så nu är det bara att ge mig ut och testa mig fram lite!

          Kommentera


          • #6
            Här e en demonstration. Borde gå att likna med en multirulle. http://youtu.be/kBrNbTyw-qc


            Kanske inte passar in i diskusionen men e ganska coolt. http://youtu.be/keMpUaoA3Tg
            Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
              Här e en demonstration. Borde gå att likna med en multirulle. http://youtu.be/kBrNbTyw-qc


              Kanske inte passar in i diskusionen men e ganska coolt. http://youtu.be/keMpUaoA3Tg
              Det måste jag säga var intressant att se. Har sedan i våras en Daiwa Lexa 300HL och den har ju magnetisk kastbroms som jag tycker fungerar riktigt bra men inte funderat närmare på hur den fungerar. Lärorikt!

              Kommentera


              • #8
                Avail magnetbroms till min 5000. Funkar den?

                Jag har en lexa 100 o den funka oxå kanon . Lätt o ställa bromsen oxå ju o ingen risk att man råka knäppa iväg nån vikt :p
                Senast ändrad av jimmy85; 2014-06-21, 22:58.
                Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

                Kommentera


                • #9
                  Är det någon här som verkligen har testat avails magnetbroms på en ambassadeur och kan ge lite info om det fungerar bra eller dåligt?

                  Kommentera


                  • #10
                    Funkar skitbra
                    Jag hade i min Record 51 och jag hade inga C-bromsar aktiva på den
                    Så dom funkar skitbra, gäller bara att hitta rätt läge som passar Din kaststil
                    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                    Flugfiske är en Livs-stil
                    2016 har jag blivit Multifrälst

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 252 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 188 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 667 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 251 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X