Ambassadeur 5501 cs PRO rocket färger? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur 5501 cs PRO rocket färger?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

en modell som heter cs rocket, vad är det för skillnad på dem?
    CS Rocket finns i fler utförande och för fler marknader en Pro-Rocket, alla är i 6500 storlek och högervevade.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      CS Rocket finns i fler utförande och för fler marknader en Pro-Rocket, alla är i 6500 storlek och högervevade.
      Här ett par vänstervevade med alustativ: http://www.ebay.com/itm/ABU-GARCIA-A...item5d492a2787

Kommentera

Här ett par vänstervevade med alustativ
        Det är C varianten men skit samma går det att säkerställa att det är en äkta C-Rocket kommer jag köpa en och lägga den till samlingen.

På den svarta tycker jag mig dock se att det står Pro-Rocket på gaveln vilket kan va förklaringen till att den är vänstervevad.
        Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-08-03, 18:52.

Kommentera

Vilket trim skulle ni rekommendera för vanligt gäddfiske?

Kommentera

I inlägg #5 ser du hur jag har gjort på en av mina rullar.

Kommentera

Ok, snyggt! För en nybörjare som mig känns det dock lite nervöst att skruva isär rullen och börja meka med själv med beställda grejer.... Kanske kan lämna in den nånstans, lär ju bli att man kör UT-trim, smidigt när allt ligger i samma påse så att säga.

En annan fråga, såg i tråden du länkade till att på en vänstervevad rulle sitter c-vikterna på "fel" sida, vad innebär det? Inget kanske?

Kommentera

till att på en vänstervevad rulle sitter c-vikterna på "fel" sida,
                Jag brukar skoja när jag säger det men det finns lite allvar i det också.

Enligt instruktionsboken ska man vrida rullen 90 grader så veven pekar rakt upp i luften när man kastar, gör man det står spolen på mellandrevet och c-vikterna ligger plant ovanpå spolen, det ger lite stabilare kast med mindre risk för skatbo.

Om du är högerhänt och har en vänstervevad rulle ställer du istället spolen på spollagret samtidigt som vattnet rinner ner i bromsbanan till c-vikterna vilket ger en nervösare rulle med mer tendens till skatbo och strul.

Men visst tusan går det att fiska med rullen vänd på fel håll
                Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-08-04, 09:18.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                  Jag brukar skoja när jag säger det men det finns lite allvar i det också.

Enligt instruktionsboken ska man vrida rullen 90 grader så veven pekar rakt upp i luften när man kastar, gör man det står spolen på mellandrevet och c-vikterna ligger plant ovanpå spolen, det ger lite stabilare kast med mindre risk för skatbo.

Om du är högerhänt och har en vänstervevad rulle ställer du istället spolen på spollagret samtidigt som vattnet rinner ner i bromsbanan till c-vikterna vilket ger en nervösare rulle med mer tendens till skatbo och strul.

Men visst tusan går det att fiska med rullen vänd på fel håll
                  Det där är totalt skitsnack Månsson! Spelar ingen som helst roll om c-vikterna ligger uppåt eller nedåt när man kastar.
                  Däremot vrida rullen 90 grader kan ge stabilare kast, men det ter sig ju naturligt när man kastat ett tag.

Kommentera

Det där är totalt skitsnack Månsson!
                    En blöt bromsbana blir oroligare en om den är torr och vatten rinner neråt så visst tusan kommer det att nå bromsbanan om du vänder rullen med veven neråt.

Det går självklart att åtgärda med lite mer broms.

Sen är vi helt överens om att det blir stabilare kast och förbaskat mycket skönare för handleden att vrida rullen 90 grader när man kastar.
                    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-08-04, 16:29.

Kommentera

Har idag ett daiwa procaster -150g som jag använder till mitt spinnfiske, raketen sitter på det spöt. Kör mest med wobblers typ swim whizz, Cisco Kid och sånt. Vad kör ni för Combos till ert gäddfiske?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      32 390 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S