Ambassadeur ultra Mag + trimmning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur ultra Mag + trimmning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ambassadeur ultra Mag + trimmning

    Hallåj
    Jag har en Ultra Mag 2:a i mycket gott skick jag kom över för ca 2 år sedan. Är inte helt nöjd med kastegenskaperna då den i mitt tycke bromsar för mycket även med Magnetbromsen ställd på lägsta. Någon som kan ge goda råd hur man kan modda den till en effektiv Havsöringsdängare? Kanske UT vet?

  • #2
    Mag 2:a

    Har för mig att någon testat att plocka bort någon/några av magneterna med lyckat resultat.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Krokko
      Hallåj
      Jag har en Ultra Mag 2:a i mycket gott skick jag kom över för ca 2 år sedan. Är inte helt nöjd med kastegenskaperna då den i mitt tycke bromsar för mycket även med Magnetbromsen ställd på lägsta. Någon som kan ge goda råd hur man kan modda den till en effektiv Havsöringsdängare? Kanske UT vet?
      Precis som Prylis säger så kan du testa att ta bort några av magneterna. Men allra först kanske du ska se över kullagren i spolen. Skaffa ett par riktigt bra lager och använd rocket-oil.
      Det går också att justera vissa egenskaper med hjälp av linmängd och lintjocklek. En välfylld spole bromsas inte lika mycket då den dels har ett större rotationsmoment samtidigt som hastigheten på spolen är ngt lägre jämfört med om du har spolen mindre fylld med lina (allt annat lika). Den lägre rotationshastigheten gör att magnetbromsen reduceras.
      Om du inte tvekar att lägga ut pengar så är en lättad spole rätt väg att gå. Det går bra med en vanlig 5000/5500-spole. Se bara till att rätt kopplingsbricka används på spolen.
      Senast ändrad av FRB; 2005-11-06, 19:32.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Krokko
        Hallåj
        Jag har en Ultra Mag 2:a i mycket gott skick jag kom över för ca 2 år sedan. Är inte helt nöjd med kastegenskaperna då den i mitt tycke bromsar för mycket även med Magnetbromsen ställd på lägsta. Någon som kan ge goda råd hur man kan modda den till en effektiv Havsöringsdängare? Kanske UT vet?
        Det har redan skrivits, men tag bort en magnet i taget till Du blir nöjd, och se över lagringarna så de inte är defekta.
        www.utreel.com

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av FRB
          Glömde skriva att den mekaniska bromsen går att "bygga bort" på dessa rullar. I spolens vänstra sida sitter det en plastbussning utanför kullagret. Denna går att ta bort och ersätta med t.ex. ett tunnt rör av mässing. Den måste passa på spolaxeln och samtidigt vara så tunn att bara kullagrets innerring ligger an mot den. Sedan får man slipa ned den till rätt längd så att spolen blir perfekt centrerad. Hör av dig till mig om det är några oklarheter.

          /FRB (frb@telia.com)
          Om man gör på det viset och om man drar åt bromsen (alltså genom att vrida på lagerknoppen) man bromsar fortfarande men man får en mjukare broms som går att finjustera bättre, om jag får säga så. Men man sätter press på kullorna i lager med följd av lagern slits mkt snabbare än innan.

          Alltså, bygger man bort mekaniska bromsen (efter din idè eller nån annan) då får man komma ihåg att inte dra åt mek bromsen alls. Jag "byggde bort" den för länge sedan (fast efter en annan idè som egentligen funkar efter samma princip: att ta bort friktionen som resulterar mellan axellagern på vänstra sidan och plastbrickan) och jag märkte en synbar förbättring. Jag skulle inte gå tillbaka.

          I original utförande, oavsätt hur lätt mek bromsen var inställd på blev det friktion ändå (som irriterade mig jätte mkt). Nu kastar den mkt bättre.

          Krokko, jag skulle sänka lite magnetskivan (med hjälp av skruven med hål på mitten) innan att ta bort magneter. De behövs när man kastar i dåliga vindförhållande. Börja med att ställa in magnetskivan först.

          Lycka till!
          Tight lines!
          CDan

          Proffs på att lära masken att simma.

          Kommentera


          • #6
            Mag 2

            Tackar för tipsen, jag ska ta mig tid och sätta mig vid köksbordet och obducera Mag 2:an, spolen är välfylld och lagret nytt dock inget speciallager av keramik eller dylikt. Just vibrationer är också en retsam punkt med rullarna som i övrigt är riktiga slitvargar. Ska se vad som kan göras med magbromsen och trimmning först,´.

            Kommentera


            • #7
              Vad då vibrationer? Det kan inte vara bra. Kanske ifrån magbromsen eller?
              Tight lines!
              CDan

              Proffs på att lära masken att simma.

              Kommentera


              • #8
                Rulltrimm

                Det är väl inga stora vibrationer, men jämför man med nyare rulllar som är så smutta och knappt vibrerar alls, man är bortskämd helt enkelt. Men Ultra magen är en gedigen konstruktion som förtjänar bättre öde än att hamna på hyllan. Någon som vet vad Boettge tar för att trimma upp en rulle? Lättviktsspole låter ju grejt, vad ligger en lättat 5000 spole på?

                Kommentera


                • #9
                  Jag har trimmat mina rullar själv i många år tills jag pratade med UT reel. Har trimmat Rocket 5500,6500 Syncro 6500,Sport Mag 6500 & en Pro Shop 5500.Det e bara till att montera trimmet och kasta.Mina kastlängder var ok innan men med rulltrimmet så blev kastlängderna lika långa fast med halva kastvikten.Defenetivt värt pengarna.
                  Mvh Trolle

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                  10 svar
                  3 277 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Smolt
                  av Smolt
                   
                  Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                  44 svar
                  10 118 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Alman
                  av Alman
                   
                  Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                  279 svar
                  47 271 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Adam Huss  
                  Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                  535 svar
                  88 952 visningar
                  38 gillar
                  Senaste inlägg Xerup
                  av Xerup
                   
                  Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                  108 svar
                  11 350 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Arbetar...
                  X