Jag har trimmat mina rullar själv i många år tills jag pratade med UT reel. Har trimmat Rocket 5500,6500 Syncro 6500,Sport Mag 6500 & en Pro Shop 5500.Det e bara till att montera trimmet och kasta.Mina kastlängder var ok innan men med rulltrimmet så blev kastlängderna lika långa fast med halva kastvikten.Defenetivt värt pengarna.
Mvh Trolle
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ambassadeur ultra Mag + trimmning
Collapse
X
-
Rulltrimm
Det är väl inga stora vibrationer, men jämför man med nyare rulllar som är så smutta och knappt vibrerar alls, man är bortskämd helt enkelt. Men Ultra magen är en gedigen konstruktion som förtjänar bättre öde än att hamna på hyllan. Någon som vet vad Boettge tar för att trimma upp en rulle? Lättviktsspole låter ju grejt, vad ligger en lättat 5000 spole på?
Lämna en kommentar:
-
Vad då vibrationer? Det kan inte vara bra. Kanske ifrån magbromsen eller?
Lämna en kommentar:
-
Mag 2
Tackar för tipsen, jag ska ta mig tid och sätta mig vid köksbordet och obducera Mag 2:an, spolen är välfylld och lagret nytt dock inget speciallager av keramik eller dylikt. Just vibrationer är också en retsam punkt med rullarna som i övrigt är riktiga slitvargar. Ska se vad som kan göras med magbromsen och trimmning först,´.
Lämna en kommentar:
-
Om man gör på det viset och om man drar åt bromsen (alltså genom att vrida på lagerknoppen) man bromsar fortfarande men man får en mjukare broms som går att finjustera bättre, om jag får säga så. Men man sätter press på kullorna i lager med följd av lagern slits mkt snabbare än innan.Ursprungligen postat av FRBGlömde skriva att den mekaniska bromsen går att "bygga bort" på dessa rullar. I spolens vänstra sida sitter det en plastbussning utanför kullagret. Denna går att ta bort och ersätta med t.ex. ett tunnt rör av mässing. Den måste passa på spolaxeln och samtidigt vara så tunn att bara kullagrets innerring ligger an mot den. Sedan får man slipa ned den till rätt längd så att spolen blir perfekt centrerad. Hör av dig till mig om det är några oklarheter.
/FRB (frb@telia.com)
Alltså, bygger man bort mekaniska bromsen (efter din idè eller nån annan) då får man komma ihåg att inte dra åt mek bromsen alls. Jag "byggde bort" den för länge sedan (fast efter en annan idè som egentligen funkar efter samma princip: att ta bort friktionen som resulterar mellan axellagern på vänstra sidan och plastbrickan) och jag märkte en synbar förbättring. Jag skulle inte gå tillbaka.
I original utförande, oavsätt hur lätt mek bromsen var inställd på blev det friktion ändå (som irriterade mig jätte mkt). Nu kastar den mkt bättre.
Krokko, jag skulle sänka lite magnetskivan (med hjälp av skruven med hål på mitten) innan att ta bort magneter. De behövs när man kastar i dåliga vindförhållande. Börja med att ställa in magnetskivan först.
Lycka till!
Lämna en kommentar:
-
Det har redan skrivits, men tag bort en magnet i taget till Du blir nöjd, och se över lagringarna så de inte är defekta.Ursprungligen postat av KrokkoHallåj
Jag har en Ultra Mag 2:a i mycket gott skick jag kom över för ca 2 år sedan. Är inte helt nöjd med kastegenskaperna då den i mitt tycke bromsar för mycket även med Magnetbromsen ställd på lägsta. Någon som kan ge goda råd hur man kan modda den till en effektiv Havsöringsdängare? Kanske UT vet?
Lämna en kommentar:
-
Precis som Prylis säger så kan du testa att ta bort några av magneterna. Men allra först kanske du ska se över kullagren i spolen. Skaffa ett par riktigt bra lager och använd rocket-oil.Ursprungligen postat av KrokkoHallåj
Jag har en Ultra Mag 2:a i mycket gott skick jag kom över för ca 2 år sedan. Är inte helt nöjd med kastegenskaperna då den i mitt tycke bromsar för mycket även med Magnetbromsen ställd på lägsta. Någon som kan ge goda råd hur man kan modda den till en effektiv Havsöringsdängare? Kanske UT vet?
Det går också att justera vissa egenskaper med hjälp av linmängd och lintjocklek. En välfylld spole bromsas inte lika mycket då den dels har ett större rotationsmoment samtidigt som hastigheten på spolen är ngt lägre jämfört med om du har spolen mindre fylld med lina (allt annat lika). Den lägre rotationshastigheten gör att magnetbromsen reduceras.
Om du inte tvekar att lägga ut pengar så är en lättad spole rätt väg att gå. Det går bra med en vanlig 5000/5500-spole. Se bara till att rätt kopplingsbricka används på spolen.Senast ändrad av FRB; 2005-11-06, 19:32.
Lämna en kommentar:
-
Guest repliedMag 2:a
Har för mig att någon testat att plocka bort någon/några av magneterna med lyckat resultat.
Lämna en kommentar:
-
Ambassadeur ultra Mag + trimmning
Hallåj
Jag har en Ultra Mag 2:a i mycket gott skick jag kom över för ca 2 år sedan. Är inte helt nöjd med kastegenskaperna då den i mitt tycke bromsar för mycket även med Magnetbromsen ställd på lägsta. Någon som kan ge goda råd hur man kan modda den till en effektiv Havsöringsdängare? Kanske UT vet?Taggar: Ingen
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
|
231 svar
32 030 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Gösalf
2025-09-14, 07:55
|
||
|
Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
|
561 svar
95 676 visningar
38 gillar
|
Senaste inlägg
av Koster
2025-06-10, 10:27
|
||
|
Startad av houser, 2016-06-19, 14:11
|
22 svar
10 946 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Äldre Id
2025-11-29, 00:22
|
||
|
Startad av joens, 2018-03-18, 19:55
|
271 svar
47 516 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Herrlin
2025-07-06, 21:34
|
||
|
Startad av Flintpelle, 2022-01-17, 18:22
|
50 svar
6 148 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av TiSo
2025-08-15, 13:30
|
Lämna en kommentar: