Men köp en begagnad amba o montera (eller be/anlita någon annan) dit ett sånt där "clickspring-kit"?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Lätt multirulle med "knarr"
Collapse
X
-
Lättare sagt än gjort! Mailade sportfiskeboden (som verkar ha hand om UT) och fick följande svar:Ursprungligen postat av Jefvelberg Visa inläggMen köp en begagnad amba o montera (eller be/anlita någon annan) dit ett sånt där "clickspring-kit"?
"Det du söker heter Click Spring!
Har funnits till Ambassadeur klassiska rullar i 4000-6000 storlek.
Ingen annan rulle på marknaden har haft eller har detta.
Tyvärr finns inte dessa delar längre att tillgå, men kan komma att dyka upp som reservdelar hos ABU. Om och när de gör det så blir vi först att ha detta hemma.
För närvarande finns det inte att få tag på!
MVH Micke, Sportfiskeboden"
Okey, jag börjar ju förstå nu att jag är unik och konstig som vill höra fisken rusa, men slippa höra rullen veva. Men kom igen, visst är det ändå liiiite märkligt att det inte går att få tag i på hela svenska marknaden!?
Kommentera
-
Knarren i en haspel låter ju jämt, dvs när du snurrar på spolen (t ex när fisken rusar) så knarrar det. När man vevar så snurrar ju inte spolen, därför slipper man knarren då. På en multi så snurrar ju spolen både när du vevar och när fisken drar, det är väl där det blir komplicerat antar jag.Ursprungligen postat av Jefvelberg Visa inläggAj fan..
Märkligt vet jag inte men, och nu chansar jag riktigt ordentligt, men är det inte så att knarren i en haspel finns inbyggd "naturligt" i själva bromsen?
Klart det är märkligt! Det finns rödprickiga t-shirts, även fast mindre än x% av t-shirtanvändarna vill ha en rödprickig t-skirt! Jag garanterar att andelen multirullsanvändare som vill ha click spring-knarr är större än x%! ;-) Dålig liknelse jag vet... :-P
Kommentera
-
Ja, jag antar att det är den vägen man måste gå. Gräva fram delen och meka själv. Steg ett är väl att hitta en billig amba...Ursprungligen postat av Jefvelberg Visa inläggNu vet ju jag inte hur den där delen du behöver ser ut men vid en sökning på ebay dök det upp diverse delar iallafall..
Tack för svaren!
Kommentera
-
Jag har sett liknande kommentarer när folk har frågat om knarr, som om knarren bara är till för att veta att lina dras ut (vilket är en viktig funktion vid trolling med flera spön vad jag förstår, men en funktion jag i dagsläget inte behöver då jag bara kastar eller bondtrollar).Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggDom som har svårt att bli kloka på vilket håll spolen snurrar på kanske vill att ljudet resten av oss föredrar nog om den är tyst
Jag redogjorde tidigare för varför jag vill ha knarr, kan inte minnas att jag skrev att den ska hjälpa mig veta vilket håll spolen går.
Kommentera
-
äh,nog är det lite härligt med knarren på de tidiga amborna när en fisk drar iväg....Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggDom som har svårt att bli kloka på vilket håll spolen snurrar på kanske vill att ljudet resten av oss föredrar nog om den är tyst
Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
|
231 svar
32 285 visningar