Ska min Cardinal 55 låta på detta viset? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ska min Cardinal 55 låta på detta viset?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ska min Cardinal 55 låta på detta viset?

Halloj!

Första inlägget här.
    Tänkte höra med er kunniga, det är så att jag fått en gammal Cardinal 55 av en vän och jag undrar om det är standard att dessa gamla rullar låter så här? Har filmat och lagt upp det på följande länk:

View My Video

Gillar känslan i den annars, ljudet bekymrar mig dock.
    Om detta nu inte är normalt, har någon något förslag på service man skulle kunna utföra på den? Eller kanske någon som vet med en gång var ljudet kommer ifrån?

Jätte tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh

Det är väl knarrfunktionen som låter så , du kopplar till o från den med knappen som du rörde helt enligt hur den tillverkades.

Kommentera

Tack för svar!

Trodde det skulle knarra endast då fisken drar ut linan, inte konstant vid invevning.

Bara vänja sig vid ljudet alltså!

Kommentera

Förr i tiden aktiverade backspärren först när man fått fisk på kroken. Det brukade även stå i bruksanvisningarna att det var så man skulle göra. För att man skulle veta om spärren var aktiverad eller inte så var den försedd med ett knarrljud (inte samma ljud som slirbromsen). Detta var långt före IAR. De första backspärrarna var anordnade så att dreven tog belastningen, ibland med förödande konsekvenser. Jag tror (men kan naturligtvis ha fel) att det var ABU (med sin Cardinalserie på sextiotalet) som kom med en lösning där spärren verkade oberoende av dreven (och alltså avlastade dessa). Tysta backspärrar kom, som jag vill minnas, samtidigit med att de utanpåliggande spolarna blev standard, dvs någon gång på sjuttiotalet. Fram till dess hade man kunnat känna igen en klåpare på ljudet (för ingen erfaren fiskare stod naturligtvis och vevade med backspärren i, åtminstone inte om han inte hade gravt nedsatt hörsel).

Rullen på filmklippet låter helt OK i mina öron (även om badrumsakustiken är något... annorlunda.)

Kommentera

Tack för ett utförligt svar.

Har varit ute och testat den några gånger nu och gillar känslan i den. Men får ta och testa avaktivera backspärren på den.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
          Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
          41 svar
          32 392 visningar
          18 gillar
          Senaste inlägg Micki.S