Haspel eller multi, alla anger fel linkapacitet. Varför? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspel eller multi, alla anger fel linkapacitet. Varför?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Haspel eller multi, alla anger fel linkapacitet. Varför?

Som ex. beställde jag denna rulle http://www.ebay.com/itm/12BB-Saltwat...item5d4f367df1

Den säger att 0.22mm ska man få på 225m, drog på en 0.20mm 8flätad lina som byter färg var 9m och fick knappt på 100m. Och detta märker jag även på multirullar och haspel, att det aldrig är i närheten av den linkapaciteten som anges.

0.30mm säger den att jag skulle få på 120m hur i helvete räknar de egentligen?

Lintillverkarna(eller deras generalagenter här i Europa) uppger tunnare lindimensioner än de i verkligheten är för att få linorna att verka starkare jämfört med monolinorna. Vad jag har märkt så kan man generellt addera 0,1mm på det som fabriken /agenten uppger, så en 0,22mm flät-/fusionslina motsvarar i verkligheten en någonstans runt 0,32-0,35mm tjock nylonlina.

Kommentera

Otroligt om det nu är så, varför ljuga så folk köper fel grejer.

Ex. att veta vad man har för linkapacitet är väldigt viktigt vid ex. fiske efter starkare fiskar som rusar och kräver en del lina, så varför ljuga så som de gör?

Jag hade nog aldrig upptäckt detta om jag inte hade haft flerfärgad lina och suttit och räknat hur många ggr linan byter färg och gångra det med ex. 10m (då min lina byter färg var 10m)

Tidigare har jag trott att lintillverkaren har spolat på för mycket lina på spolen eller att jag inbillar mig.

Så Juster-Burk du menar att detta ligger hos lintillverkare och inte rulltillverkarna?

Kommentera

Kais uträkning gäller för de flesta flätlinor från kända tillverkare.

I värsta fall får man räkna dubbelt. Flätlinor innehåller mycket luft... Ju lösare flätad linan är desto mer luft. Men den ingår i priset!

Linorna mäts i tillplattat tillstånd - och då finns inte luften i beräkningarna.
        Låter knasigt, men det är sant.
        Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-11-10, 19:00.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Den säger att 0.22mm ska man få på 225m, drog på en 0.20mm 8flätad lina som byter färg var 9m och fick knappt på 100m.
          Använd dom engelska sidorna, där brukar stå mm och Lb, om du översätter Lb till kg och sedan köper efter kg istället för mm här så brukar det bli rätt.

Ex är en 22 kg PowerPro 0.32 mm och en Tracerbraid 22 kg 0:35 mm,

Kommentera

Är det inte så att de anger den "teoretiska" tjockleken?D.v.s de tar varje kardels diameter och plussar ihop.....Själva flätningens påverkan bryr man sig inte om.Har för mig att jag läst det någonstans,kan givetvis ha fel.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
              Kais uträkning gäller för de flesta flätlinor från kända tillverkare.

I värsta fall får man räkna dubbelt. Flätlinor innehåller mycket luft... Ju lösare flätad linan är desto mer luft. Men den ingår i priset!

Linorna mäts i tillplattat tillstånd - och då finns inte luften i beräkningarna.
              Låter knasigt, men det är sant.

Då innebär det att jag spolat på 0.40 på min lilla 3000 rulle. inte konstigt att jag fått på knappt 100m.

Samma sak gäller Daiwa lexa rullen jag har, då är det 0.60mm flätlina jag dragit på och fått endast på 140m.

Dag att köpa nya linor och alltid dra bort 50% av tjockleken för att få en rättvis bild.

Men hur vet jag vilken styrka dessa klarar av innan de går av?

Eller kanske sluta med flätlinor och gå tillbaks till nylon :S
              Senast ändrad av Serigös; 2014-11-10, 19:07.

Kommentera

Dag att köpa nya linor och alltid dra bort 50% av tjockleken för att få en rättvis bild.
                Siffrorna i listan här under gäller tracerbraid men du kan ha den som en liten lathund för andra märken också, dom är ganska jämnstarka, det som skiljer är hur pass felmärkta dom är i våra butiker .

20LB 9.10kg 0.23mm
                30LB 13.6kg 0.29mm
                50LB 22.7kg 0.36mm
                65LB 29.5kg 0.38mm
                80LB 36.3kg 0.42mm

Siffrorna hämtade från Berkeleys Engelska sida.

Kommentera

Power pro´s egen information.

Click image for larger version

Name:	Green.image.-specTableImage.dash.jpeg
Views:	1
Size:	100,7 KB
ID:	1775850

Kommentera

De flesta tillverkare brukar ange linmängden beräknat på nylonlina. 0,20mm nylon mot 0,20flät är väldigt olika.
                    Så oftast stämmer det de skriver så länge du spolar på nylon

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    231 svar
                    31 925 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gösalf
                    av Gösalf