Ursprungligen postat av tonyex
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Haspel eller multi, alla anger fel linkapacitet. Varför?
Collapse
X
-
Ja ungefär så, en översättningstabell av ngt slag. Jag funderar fortfarande på en Conquest 200 DC+ eller en Z2020 till lättgäddfisket på 7'6" Daiwaspöt och vill gärna veta hur mycket "svensk" PP 0,32 den kommer att rymma innan jag slår till, 120 meter OK, 80, nja, en aning lite om man vill vända linan, känner jag, d v s mer känsla än förnuft... F.n. lade jag på lite rester av en amerikaköpt Suffix 832 50 lb (angiven 0,34 tror jag) och fyllde min (alltför) lilla Daiwa T3 MX till helgen, kastade snällt runt 40-60g undrar hur många meter jag fick på? Ska försöka mäta vid tillfälle, 60 meter måtro?
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggJa ungefär så, en översättningstabell av ngt slag. Jag funderar fortfarande på en Conquest 200 DC+ eller en Z2020 till lättgäddfisket på 7'6" Daiwaspöt och vill gärna veta hur mycket "svensk" PP 0,32 den kommer att rymma innan jag slår till, 120 meter OK, 80, nja, en aning lite om man vill vända linan, känner jag, d v s mer känsla än förnuft...
Det är inte så himla lätt med översättningstabeller av dessa slag. Jag vet inte om det är ens möjligt. Det räcker med att en tillverkare kommer med en uppdaterad version av en lina och då måste man räkna om allting
... men du menar inte allvar att du ska spola på 0.32 pp för att köra lite gäddjakt med "relativt" lätta prylar. De är klart att vi har olika uppfattningar om vad är det som är lättgäddfiske , men ändå.
På mina Shimano i 200 storlek dvs "lättgäddfiskerullar" enligt mina mått [ Calcutta 201D, Calcutta 201 TEDC och 2014 Calcutta Conquest 201] har jag spolat på 110-120 meter 0.24 Suffix 832 och det räcker mer än väl för att fiska med beten från 20 till 80g.
Om jag nu vill kasta 10-30g med dessa rullar, vilket oxå går, då måste jag byta både tafs och spöt och det är därför att mina 100 storlek rullar [ Exsence DC , TE 100 GT] kommer in med resp. spön. Man vill göra det enkelt för sig, så är det.
Det är inga dåliga rullar som du planerar att köra "gäddjakt de luxe", så oavsett vilken du nu väljer kommer du att bli mer än nöjd!
//TSenast ändrad av tonyex; 2014-11-12, 15:19.
Kommentera
-
Nej bristen med en översättningstabell jag såg är just att en ny version av "samma" lina kan ställa allt på ända... fast om vi löpande rapporterar våra linerfarenheter så kan den hålla sig hyfsat fräsch och det kan på sikt (?) kanske påverka de glädjeetiketter som nu finns på de svenska linspolarna... Framförallt om vi alla klagar till handlarna och köper annat än det värsta av avarter, att "rösta med fötterna" och tala om varför är ofta effektivt.Ursprungligen postat av tonyex Visa inläggDet är inte så himla lätt med översättningstabeller av dessa slag. Jag vet inte om det är ens möjligt. Det räcker med att en tillverkare kommer med en uppdaterad version av en lina och då måste man räkna om allting
... men du menar inte allvar att du ska spola på 0.32 pp för att köra lite gäddjakt med "relativt" lätta prylar. De är klart att vi har olika uppfattningar om vad är det som är lättgäddfiske , men ändå.
På mina Shimano i 200 storlek dvs "lättgäddfiskerullar" enligt mina mått [ Calcutta 201D, Calcutta 201 TEDC och 2014 Calcutta Conquest 201] har jag spolat på 110-120 meter 0.24 Suffix 832 och det räcker mer än väl för att fiska med beten från 20 till 80g.
Om jag nu vill kasta 10-30g med dessa rullar, vilket oxå går, då måste jag byta både tafs och spöt och det är därför att mina 100 storlek rullar [ Exsence DC , TE 100 GT] kommer in med resp. spön. Man vill göra enkelt för sig, så är det.
//T
Jag har faktiskt inget emot en 0,28-0,32 så länge rullen rymmer lagom av den (säg en färdig 110 m spole), det ger marginaler på flera sätt, jag slipper bottna med en massa nylon och den kastar ändå tillräckligt långt för mitt gäddfiske med drag 35-80g.
Vill jag av någon anledning fiska ännu lättare så tar jag fram min Exsence DC med T Dragon 7'6" 14-35g, f.n. spolad med PP Code Red 15 lb
Jag tror jag vill ha den där vinande ljudet även till min lite grövre utrustning, it´s addictive!
Så vill jag göra det enkelt för mig!
Kommentera
-
Låter bekvämt och skönt, men som jag nämnde ovan i mitt lilla dragtest så höll Tracer Braid 0,24 för (25,7 kg enligt förpackningen, d v s ca 55 lb.) knappt 10 kilo och den ungefär lika tjocka (?) amerikanska Power Pro (märkt 30 lb) för drygt 10 kilo med en Berkley Braid knut. Det diffar ganska mycket, köper man TB efter kilo så blir man extremt lurad i alla fall om min "test" säger något om verkliga förhållanden.Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggJag köper efter Kg och skiter i mm angivelserna och det brukar bli rätt...
Flätade linor är ganska jämnstarka oavsett vad det står på förpackningen.
Kommentera
-
Verkar som du hittat någon förpackning med bakvända siffror mot allt jag köpt där tjockleken stämmer men inte kg!TB efter kilo så blir man extremt lurad i alla fall om min "test" säger något om verkliga förhållanden.
Verkar nästan som dom har överfört LB till kg rakt av, jag har sett liknande siffror på några förpackningar.
Kolla angivelserna på denna http://www.berras.se/art/fisketillbe...h-blaze-orange dom måste glömt räkna om LB till kg annars hade dom inte fått fram dessa vansinnesangivelser.Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-11-12, 17:44.
Kommentera
-
Varför ens ange styrka och dimension på fiskelinor om de inte stämmer? Blir riktigt förbannad.
Ta det ex. i ett annat sammanhang. Ska du köpa kromade kopparrör för badrummet i 12mm och sedan köper du ballofixer och kopplingar för 12mm rör. Inte fan blir du glad när du bockat, kapat och fixat men när skiten ska kopplas ihop inser du att butiken/återförsäljaren har märkt fel, och när du väl kastat dina pengar i sjön, köpt nya grejer eller bytt ut dessa visar det sig att rören ska klara en viss bar enligt märkning men när du öppnar upp ventilen och allt är kopplat så brister rören för de inte klarar av trycket.
Vem hade accepterat detta? Så varför accepterar vi detta inom sportfisket?
Jag blir i alla fall riktigt förbannad!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inläggVarför ens ange styrka och dimension på fiskelinor om de inte stämmer? Blir riktigt förbannad.
Ta det ex. i ett annat sammanhang. Ska du köpa kromade kopparrör för badrummet i 12mm och sedan köper du ballofixer och kopplingar för 12mm rör. Inte fan blir du glad när du bockat, kapat och fixat men när skiten ska kopplas ihop inser du att butiken/återförsäljaren har märkt fel, och när du väl kastat dina pengar i sjön, köpt nya grejer eller bytt ut dessa visar det sig att rören ska klara en viss bar enligt märkning men när du öppnar upp ventilen och allt är kopplat så brister rören för de inte klarar av trycket.
Vem hade accepterat detta? Så varför accepterar vi detta inom sportfisket?
Jag blir i alla fall riktigt förbannad!
Ett problem när man skall ange dimensionen på en flätlina är att den väldigt sällan är rund....och detta tacklas möjligen lite olika av tillverkarna.....när de trots allt väljer att ange ett diametermått på linan...
/S
Kommentera
-
Vill man kan man alltid hitta en lösning på det, men vill man fula sig och lura konsumenter för mer pengar i kassan verkar det också funka.Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inläggEtt problem när man skall ange dimensionen på en flätlina är att den väldigt sällan är rund....och detta tacklas möjligen lite olika av tillverkarna.....när de trots allt väljer att ange ett diametermått på linan...
/S
Viktigast är att ge en mått på vad rullen tar i volym när den är spolad på rullen och vad den klarar för styrka, sen när linan ligger i vattnet och är slapp/utsträckt med luft/vatten mellan knutarna intresserar inte mig. För det är inte därför jag vill veta mått och styrka.
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
|
231 svar
31 941 visningar