Hur monterar ni axelhållarbrickan till spolaxeln? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur monterar ni axelhållarbrickan till spolaxeln?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #81
    Hej, första inlägget här.

    Det där med att kasta plastklippset håller jag inte med om. Då kommer gaveln att agera bussning åt en roterande axel vilket redan nämnts. Inte bra i längden.

    Jag brukar ta lite scotchs brite och gnugga lite på axeln under lagren så de "biter fast" . För det är meningen att de ska aggera kullager inte glidlager i kastets början.

    Sen kan man fundera på varför axel och spole inte kommer i ett fast centrerat läge redan från fabrik.
    Senast ändrad av Mr. Amba; 2018-01-29, 17:41.

    Kommentera


    • #82
      Ursprungligen postat av Mr. Amba Visa inlägg
      Hej, första inlägget här.

      Det där med att kasta plastklippset håller jag inte med om. Då kommer gaveln att agera bussning åt en roterande axel vilket redan nämnts. Inte bra i längden.

      Jag brukar ta lite scotchs brite och gnugga lite på axeln under lagren så de "biter fast" . För det är meningen att de ska aggera kullager inte glidlager i kastets början.

      Sen kan man fundera på varför axel och spole inte kommer i ett fast centrerat läge redan från fabrik.
      Hur förklarar du då varför ABU själva har uteslutit plastklipset i Rekordserien?
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

      Kommentera


      • #83
        Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
        Hur förklarar du då varför ABU själva har uteslutit plastklipset i Rekordserien?
        Record-serien är en speciel konstruktion, där spolen har möjlighet at rotore på "dess egna" lager i spolen PLUS lagren i båda gavlar. Jag antar, at konstruktörerne vill minske risken för att lagrerna "kanar" på axlen och därför har givet rullen en "flytande" axel. (Eller kanske bara en möjlighed för att öka antallet av kullager i försäljningsannonsen) En bricka kommer att vara i kontakt med vevsidans kullager och därigenom förhindra en fri rotation.

        En låsbricka är för övrigt inte strikt oundviklig i ruller som sakner justeringsskruv på icke-vevsidan, eftersom där inte finns möjlighet at fel-justere axlen för långt bort från vevsidan. Jag låter dock bli mina lås-brickor i mina C3 modeller. Det er en extra möjlighed för at diagnostisera fel-funktioner. Och de förhindrar att axlen tappas.

        Mvh jr
        Senast ändrad av Ridders; 2018-01-31, 16:54.

        Kommentera


        • #84
          Haha. Vilka i-landsproblem vi har. Förmodligen har abus konstruktörer tänkt ut något genialiskt med denna lilla plastbricka. Kan bara konstatera att jag har noll problem med vare sig slitage på ok eller drev eller feljusterad spole i de rullar där brickan gått sönder för sjuttioelfte gången och numera lever sina liv utan. Ingen som helst skillnad i kastegenskaper heller. Dock saknar jag den när jag behöver öppna rullen. Men det är inte ofta det krävs länge. Se flesta rullarna är injusterade sedan länge
          "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

          Kommentera


          • #85
            Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
            Haha. Vilka i-landsproblem vi har. Förmodligen har abus konstruktörer tänkt ut något genialiskt med denna lilla plastbricka. Kan bara konstatera att jag har noll problem med vare sig slitage på ok eller drev eller feljusterad spole i de rullar där brickan gått sönder för sjuttioelfte gången och numera lever sina liv utan. Ingen som helst skillnad i kastegenskaper heller. Dock saknar jag den när jag behöver öppna rullen. Men det är inte ofta det krävs länge. Se flesta rullarna är injusterade sedan länge
            Det är glädjande, att du "har noll problem med vare sig slitage på ok eller drev " - ännu inte åtminstone. Enligt ABUs serviceavdeling är det ett vanligt fel. Självklart blir det mycket hårklyveri (förlåt för det), om man går "in depth" för att få en förståelse af de mer subtile sammenhang i teknikken, och jag är övertygad, att man kan fiska lika nöjd och lycklig utan att förstå dessa sammanhang.

            Skitt fiske &

            mvh jr
            Senast ändrad av Ridders; 2018-02-01, 15:54.

            Kommentera


            • #86
              Haha. Jag är nog mer tekniskt bevandrad än vad du tror. Spelar egentligen ingen roll i sammanhanget. I mitt fall så tröttnade jag på ett idiotiskt materialval i plastflärpen och kastade bort den när den för sjuttioelfte gången gick sönder. Skulle oket bli slitet med tiden så är det rätt billigt att byta ut. Och trots mycket hårt fiske så under flera år så visar inga av mina rullar något som helst slitage på vare sig ok, pinjong eller något annat. Inget missljud heller så jag fortsätter utan plastflärp tills dess att Abu byter material.

              Vilket tydligen precis har hänt. Var förbi Sportfiskeboden idag och de bekräftade både att abu bytt material OCH att de "bruka rekommendera att köra utan plastbrickan eftersom det fungerar lika bra utan. Minus då att axeln inte sitter fast.

              Bara för att jag nu blivit riktigt nyfiken så ska jag ta och öppna en rulle med kritiska ögon för att se vad brickan egentligen fyller för funktion......
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

              Kommentera


              • #87
                Nu så. det är riktigt kul att sätta sig in i ett ämne. En teknisk djupdykning med diverse verktyg såsom bla skjutmått. Intressant men även oväntad blev min slutsats.

                Jag har grottat ner mig i detalj i tre rullar. Två är sk Rocket men den ena, 5600 Rocket, är en amerikansk modell som har en rundad gavel och EN justerratt för centrering av spolen innanför veven. Den motsvarar en vanlig C3 i Sverige. Den andra är en CS 6500 Pro rocket med två justerrattar för centrering av spolen. Den tredje är en 5600 Rekord av senaste modell.

                Slutsatsen då: Jo brickan har ingen som helst funktion för att på något sätt begränsa pinjongens rörelse i sidled. Brickan kan säkert minska risken för att spolaxeln ska rotera men vid inga av mina experiment har det det skett när brickan saknats. Och beroende på hur man väljer att vända på brickan så kan i vissa fall kastlängderna påverkas. I övrigt finns brickan enbart för att inte axeln ska falla ur när man skruvar bort vevgaveln. Dessutom har jag tagit för givet att när man belastar dreven så borde pinjongen pressas mot axeln med en friktion som följd som gör att på tex Rekord så borde det gå lättare att veva in tunga beten då även axeln snurrar med pinjongen.. Alltså att Rekordens kullagerlagrade spolaxel borde rotera när man vevar men så är inte fallet. Spännande!

                Med ratten för centrering av spolen på plats, även bara pågängad en liten bit så att spolen kan röra sig ordentligt i sidled så är "klumpen" på spolaxeln fri från att bottna i pinjongen. Mao är det inte klumpen på axeln som begränsar pinjongens rörelse i sidled på axeln. Det är oket och bromsbrickan i vissa fall som är de delar i rullen som begränsar pinjongens rörelse. Skruvar man åt ratten så att spolen blir centrerad men inte bromsar spolen, dvs det går att flytta spolen pyttelite i sidled så är avståndet mellan klumpen och pinjongens botten ett par mm. Som vid vanligt fiske alltså. Gör man som ABU påstår att man ska göra enligt manualen, dvs dra åt centreringsskruven för att anpassa efter betesvikten så är avståndet ännu större. Så enligt min slutsats har Sportfiskeboden rätt och ABU fel när det gäller en rundgavlad rulle och brickans funktion.

                På en riktig Rocket då. Samma sak faktiskt. Det som börjar låta illa vid en våldsamt feljusterad spole är faktiskt spolen som tar i något och inte pinjongen som låter illa mot huvuddrevet genom att den flyttas längs med spolaxeln. Om man vevar på en lös gavel utan axel som är bortmonterad från chassit så kan det låta illa. Det beror INTE på att pinjongen har rört sig för mycket in eller ut från gaveln utan att axeln saknas och pinjongen sitter snett mot huvuddrevet. Med brickan på plats så att axeln sitter kvar så låter det som vanligt. Axeln styr pinjongen rätt mot huvuddrevet. Men det går faktiskt att justera spolen så att pinjongen låter illa på en Raket men då endast mot vevgaveln och så mycket krävs att linuppläggningen blir väldigt skev. Knappast något man gör vid fiske

                Kastavståndet då? Om man vänder brickan "fel" så kommer spolaxeln via klumpen på axeln att pressa hela spolen och axel bort från vevgaveln genom den fjädring som är inbyggd i brickan. Och därmed pressa pluppen, dvs plastdrevet som är monterad på spolen mot axelns lagersäte i gaveln med friktion som följd. Blir samma effekt som att dra åt centreringsskruven lite.

                Vänder man brickan enligt ABUs instruktioner och använder centreringsratten som spolbroms så blir det samma sak. "Pluppen" bromsar genom att friktion uppstår mot lagersätet i icke vevgavel.

                Om man istället vänder brickan enligt ABUs instruktioner OCH justerar centreringsratten så att spolen har ett litet glapp i sidled så drar samma fjäder i plastbrickan axeln mot vevgaveln och mindre friktion uppstår mellan "pluppen" och lagersätet i den rundade gaveln. Här finns faktiskt lite att hämta i minskad friktion genom fila upp hålet i pluppen lite. I original sitter den rätt tight mot spolaxeln. Pluppen snurrar som bekant med spolen medan axeln står still. Borra eller fila upp hålet någon tiondels mm så minskar friktionen avsevärt. Många bäckar små.

                Effekten blir faktiskt densamma på en riktig Rocket. Skillnaden är att "pluppen" inte skapar friktion mot gavelns lilla lagersäte utan mot en bronsbussning som sitter i ratten på icke vevgavel. På en Rekord så upphäver kullagret i den runda gaveln möjligheterna till friktion. Med åtdragen centreringsratt så snurrar pluppen mot den inre delen av kullagret utan friktion och då tvingas även axeln att snurra med. Hepp, Rekordens alla lager fyller en funktion! Med centreringsratten lite lös som tillåter att spolen rör sig i sidled så fungerar en Rekord precis som en C3.

                Axeln stod still på samtliga rullar vid både kast och invevning med eller utan bricka när centreringsratten var åtdragen så att spolen kunde röra sig lite i sidled. Vid åtdragen centreringsratt för broms så rörde sig inte axeln heller på de bägge Raketerna. Däremot snurrade den på Rekorden. Förmodligen för att pluppen skapade friktion mot den inre lagerbanan på kullagret i den runda gaveln och därmed tvingade med sig axeln

                Så här i efterhand är det rätt logiskt att klumpen på spolaxeln inte bottnar i pinjongen. Om så hade varit fallet hade det ju knappast gått att justera spolen till att ha en liten frigång i sidled när växeln är ilagd. Dvs när rullen inte är frikopplad. Då hade ju pinjongen pressat klumpen på axeln mot den runda gaveln och på så sätt pressat spole och "plupp" mot lagersätet utan att ett glapp kunnat uppstå.

                Observera att jag inte på något sätt påstår att detta är dagens sanning. Bara att det är resultatet jag fann när jag gjorde en ordentlig analys av tre av mina egna rullar

                Ju mer jag grottar ner mig i dessa rullar, desto mer inser jag hur genialiskt de är konstruerade. En i grunden väldigt enkel konstruktion som förfinats genom åren till fulländning men grunden lades för en massa år sedan och står sig än
                Senast ändrad av Mankan G; 2018-02-04, 10:46.
                "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                Kommentera


                • #88
                  En uppdatering av mitt långa inlägg ovan:

                  I just de tre rullarna jag gick igenom visade spolaxeln inga tendenser till att snurra med spolen. Vare sig vid kast eller invevning. Recorden med åtdragen centreringsratt undantagen. UT har genomlyst detta ämne ordentligt i flera tidigare trådar. Jag har dock hittat spår av en snurrande axel på några av mina begagnade rullar som jag köpt på eBay. Någon enstaka rulle har haft slitage på den kopparbricka som sitter i centreringsratten och som pressar mot axeln. Det har i samtliga fall rört sig om rullar där det tidigare underhållet kan diskuteras. På samtliga nya rullar och på samtliga rullar där spollagren är i gott skick så finns det inte ett spår av slitage på dessa brickor. Tittade på de 10-talet rullar jag använder frekvent. Resten ligger på vinden i vinterförvaring och jag var för lat och frusen för att gå upp dit :-)
                  Senast ändrad av Mankan G; 2018-02-04, 10:48.
                  "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                  Kommentera


                  • #89
                    Mankan G.

                    Respekt! I sanning ett imponerande och kompetent djupdyk i teknikken. Nu har också jag förstått hur Recordén fungerar och fått en djupare insikt i denna model – tack för det.

                    Tilbaka till de ”vanliga” Ambisser: Jag har också tagit fram min gamla skjutmått och granskat 2 ruller, en 4500 CS och en 5500 CS Mag-Elite, båda med dubbelt justerratt.

                    Jag har mätt avstånden från ”klumpen” på spolen och piniongen på både ruller till 0,5 mm med korrekt monterat låsbricka (basen mot vevhuset). Dvs. att pinionen maximalt kann flyttas 0,5 mm i riktning mot icke-vevsidan. Möjligt kan pinionkuggan ”äta” 0,5 mm av oket, men så heller inte mer!

                    Om man nu justerer spolen f. ex 0,3 mm glapp asymmetriskt mot icke-vevsidan OCH tar bort plastbrickan?? Tyngdlagen er demokratisk, gäller för alla, också spolaxler, och om man lutar rullen en bit mot icke-vevsidan vid indspinning, kann hela axlen + piniong flytta sig själva en avstånd motsvarande spolens förskjutning. Därigenom kann pinionkuggen komma i närkontakt med oket. Enligt Murphys 1. lag (Vad kan gå fel, kommer att gå fel) kommer kuggen att äta oket.

                    Genom 30 års bruk av multiruller har jag bare raset 1 bricka pga. et försök med bronsbussningar, som fastnade i axlen (en 5500c3). F.ø. menar jag , att man inte behöver nån bricka i ruller utan justerskruv i icke-vevsidan, den kann dock vara fördelaktig att ha (förhindrar, att axlen tappas).

                    Mvh jr

                    Skal kanske lägga till, at avståndet från kopplingsbrickan i spolen till piniongen är 0,6 mm med frikopplad spole. Därför opstår oljuden, som Anders/Gäddfiske har beskriiven (se link nedan) inte före kuggen har taget bort 0,6001 mm av oket.

                    http://gäddfiske.se/blog/index.php/2014/04/15/rullmek/
                    Senast ändrad av Ridders; 2018-02-04, 22:10.

                    Kommentera


                    • #90
                      Mycket intressant och djupdykande tråd, ett imponerande arbete du gjort Mankan G!

                      By the way,
                      I helgen så passade jag på att göra ordentlig service på de två av mina ambassadeurer som jag använder flitigast.
                      Dem används för havsöringsfiske i älv, ena rullen med spinnflugefiske och andra med skeddrag.

                      Båda rullarna hade aldrig öppnats/servats innan, och på bägge var axelhållarbrickan skrot!
                      På den ena var den i typ tre delar som rasade ur när jag lättade på koppen och på den andra var tänderna som ska gripa om axeln trasiga.
                      Det som förvånade mig var att Rullarna har fungerat klanderfritt, dem kastar lätt 100m med ”rätt” skeddrag/sänke.

                      Jag känner nog att jag vill inte köra utan brickorna så blir till att beställa hem ett gäng nu då de verkar kunna gå åt.


                      Rullarna är 6500 CS ProRocket & den andra 6500 CS ProRocket GUNNAR.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 252 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 189 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 676 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 262 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X