brytee ihop behöver hjälp ang vilken rulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

brytee ihop behöver hjälp ang vilken rulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• brytee ihop behöver hjälp ang vilken rulle

Tja fiskesnack,

jag vill ha en abu garcia sorön stx, men jag vet inte om jag ska ha en i storlek 10 eller 20..10an blir ju begränsad till ett litet fiske område medans 20 ger lit mera möjlighter kring fiske och linor. men jag vet inte hur balansen blir och känslan i spöt lubbe själv rekommenderade orra s10,revo sx10 eller penn conflict 1000 så enbart små rullar istortsett medans många här på forumet säger 1000-2500. 20rullen kanske passar bättre till ett större urval spön med?

SÅ jag vet inte om det är jag som velar och är dum i huvudet eller om detta ska vara såhär svårt att välja, har hållt i båda tycker båda känns bra, jag vill ha 10an men något i mig säger att jag blir lika nöjd med 20. jag är för oerfaren för att märka någon skillnad, så vad säger ni?

Mvh Oskar
    Senast ändrad av O S K A R; 2014-11-17, 17:59.

Ta med dig spöt till en butik och testa, säg som det är, du vill veta hur det känns. Lär knappast vara några problem. Själv har jag en aernos 2500 på ett beastmaster 7' 7-21g, sitter som en smäck.

Kommentera

Abu's 20 storlek är optimalt enligt mig 10 blir lite fjuttigt, det är mer om man har små ul-spön tycker jag Polarn kör med en shimano aeornos 2500 på sitt D4 7' och jag tycker det känns rätt bra ballanserat.
      Instagram: Zenfisherman

Kommentera

Ursprungligen postat av Mabo Visa inlägg
        Ta med dig spöt till en butik och testa, säg som det är, du vill veta hur det känns. Lär knappast vara några problem. Själv har jag en aernos 2500 på ett beastmaster 7' 7-21g, sitter som en smäck.
        aa det är ju bästa, men spöt är hemma och rullen tänkte jag beställa på internet,känns dumt att gå in i en butik testa kombon sen gå hem och beställa istället för att handla där haha. aa för kommer ju bli jigghuvuden på 5-10 max 15g sen relax 2.5-3 tum ibland 4tum jiggar, kanske även crankbaits osv..så känns som att 20 rullen skulle passa bättre till mitt fiske.

båda funkar ju säkert lika bra,så kommer ju sällan kasta beten på under 8 gram, så därav 20 rullen, men jag har som sagt jävligt dålig koll :s

Mvh

Ursprungligen postat av Motorgoat Visa inlägg
        Abu's 20 storlek är optimalt enligt mig 10 blir lite fjuttigt, det är mer om man har små ul-spön tycker jag Polarn kör med en shimano aeornos 2500 på sitt D4 7' och jag tycker det känns rätt bra ballanserat.
        aa okej, som jag svarade personen här ovan så känns det som att en 20rulle skulle passa bättre till mitt fiske, samtidigt är det ju rätt skön känsla att kasta lite tyngre beten till små rullar, blir ju lite mindre trassel och skön känsla så. nu vet ju inte jag om man har ngn speciell betes vikt på en rulle eller hur mycket som skiljer på 10 eller 20 rullarna.. för som sagt kommer köra 95 relax jiggar 2.5-3tum med 5-10grams huvud, ibland kanske 15g huvud,4 tum jigg,lite crankbaits och ngn spinnare men blir mest jigg med modellen, 10an funkar säkert skit bra och jag vill ha den, men något säger mig att jag borde ta en 20:S

så jag sitter här och grubblar och bara svamlar utan att komma fram till något..jävligt irriterande haha eller så tänker jag ara för mycket och impuls handlar för lite..

Mvh

Kommentera

Jag tycker absolut du ska köpa en stl 20.
          Skulle du köpa en stl 10 så blir du begränsad till det mer eller mindre ultralätta fisket.
          En stl 20 blir betydligt mer mångsidig och den funkar utmärkt som bla jiggrulle.

Det du ska tänka på är att en STX är relativt tung för sin storlek så prova gärna någon annan rulle på spöt innan du bestämmer dig helt.
          Jag själv är väldigt förtjust i mina Penn Battle (typ samma som conflict) och jag tror deras stl 2000 är väldigt lik Abus stl 20.
          Stx känns iofs mer silkeslen i gången i jämförelse med Battle som är lite "råare". Gillar det dock skarpt då de känns riktigt stabila.
          (Gör iofs STX också)

Så googla lite på olika rullars vikt, det är ett väldigt lätt spö Draugen så satsa inte på en för tung rulle (dock större än stl10)

Mvh. HenkeW

Kommentera

aa så tänkte jag med att man får större möjligheter med en 20/2000 rulle plus att man kan flytta den mellan olika spön, kollade på olssonsfiske.se då står det att sorön stx väger 269 och penn battle 2000 väger 272. tack för ditt bra och seriösa svar, utan att gnälla på att min tråd ligger i fel forum

men okej annars får jag väl leta runt mera då, annars köpa en sorön 20 rulle och sätta på ett annat spö. något från savage gear,shimano eller abu. får fortsätta fråga runt och läsa..eller gå in i lokala butiken känna på titta osv även om det oftast är billigare på nätet. men ska gå in och prova med 20 på draugen d4 annars som sagt ta ett annat spö eller så blir det en annan rulle haha just nu vetefan hur det blir men jag vet att det kommer bli bra tillslut iaf

Mvh

Kommentera

Se där, jag hade för mig att Battle var lättare men minnet sviker en ibland

Missförstå mig rätt men STX är en skitbra rulle så hittar du den till bra pris så är det en grym rulle.

Bra att du påminde mig ang tråden och rätt forumdel
              Ska åtgärdas

Mvh. HenkeW

Kommentera

aa ibland kunde det tydligen svika för dig med, mitt gör också det ibland..aa är sugen på den så vill försöka få tag i en sån, men aa får kolla hur det känns på spöt annars sätta rullen på ett lite hårdare spö, sen sätta en annan 1000 på mitt draugen, för jag kommer fiska mycket och hålla på i flera år,låna ut till polare osv så det är liksom en investering även om jag hade lite bråttom kanske..

aa bra, jag försökte göra något åt det och radera denna tråd och göra en ny i rättforum hade 2 flikar uppe när jag skapade den,men jag gav upp haha så det är bara att du flyttar den dit den ska vara.

savage gear bushwhacker xlnt 7.6fot 3-18g kanske gör sig bättre med sorön stx 20?

Mvh

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                41 svar
                32 393 visningar
                18 gillar