Vilken kastbroms??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken kastbroms???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
    På den tiden testade jag tre rullar mot varandra en från abu med extra grejer [gissa vilken], en daiwa och en shimano. Tanken var att fiska hasvöring med -30g beten och kunna kasta längre än 70m stabilt oavsett väderförhållandena och med ett spö under 10 fot. Idag tror jag att min 2014 CQ 201 skulle ta första platsen för icke DC-rullar, så bra är den. SVS-infinity eller "IVCB a la Shimano" är mkt bra genomtänkt bromssystem för fiskerullar och levererar stabilitet och långa kast, enligt min erfarenhet. Sök på google och du kommer att hitta mer info.

För att kasta stabilt 40-50m, behövs ingen avancerad utrusning, utan det då är det viktigare att satsa på bekvämlighet, men det har inte kastbromssystem att göra.

//T
    Precis Tony, det handlar om vad man gillar! Personligen ogillar jag magnetbromsar men gillar Centr.bromsar i olika skepnader, föredrar därför ABU & Shimano framför Daiwa. Av de rullar jag testat så kastar jag mycket sämre med magnet än centr. Se tror jag att vi ibland överskattar den "tekniska utvecklingen", det är inte mycket som är nytt utan snarare en utveckling av ngt som redan funnits (gäller ej DC). För att dra en parallell så lirar jag även tennis och inom den sporten (lixom andra) så dyker det upp nya racketar varje år med "fantastiska material och förmågor."..precis som inom vår kära fiskesport! Nu är en fiskerulle oerhört mer avancerat (på sätt och vis) än ett rack, ett rack kanske mer har likheter med ett spö. Men denna artikel är rätt kul ur om man vill fundera över teknikutvekling och gammalt jämfört med nytt! http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle12331716.ab Precis som du så är jag lite sugen på en Conquest 200 med SVS men jag tror inte att det är en revolution jämfört med en TE200 eller en 4500C =) Personligen så älskar jag fiskeprylar, särskilt rullar, tom samlar på dem, men i slutändan så ska man välja något som passar en, som känns skönt..typ som ett par skor. Där är vi helt överens Tony!

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
      Alltså i inlägg # 21 nämns dc broms men det skrevs även om magnet och centrifugalbroms. Jag bortser från ditt tidigare inlägg och fortsätter. I detta inlägg där du nu nämner 2014 QC 201 är det on topic, det tråden handlade om, eftersom den inte har just DC. Vad jag förstår har din nya guldrulle centrifugalbroms som liknar IVCB-IV som Abu använder. Så vad gör den bromsen som är positivt?
      Den största skillnaden är att SVS-I liknar DC systemet när det gäller att ta i ordentligt vid kast och inte få P.O. Något som jag har inte lyckas tidigare med varken c-broms eller Mag i olika utföranden. Vilken fiskrulle och kunskapen om hur man ställen in den rätt är bara början. Det finns många fler "parametrar" som spelar en betydande roll i det hela som vilket typ av spö man använder och även kasteknik spelar en större roll än man tro, men det vet du redan.

//T

Kommentera

Den största skillnaden är att SVS-I liknar DC systemet när det gäller att ta i ordentligt vid kast och inte få P.O. Något som jag har inte lyckas tidigare med varken c-broms eller Mag i olika utföranden. Vilken fiskrulle och kunskapen om hur man ställen in den rätt är bara början. Det finns många fler "parametrar" som spelar en betydande roll i det hela som vilket typ av spö man använder och även kasteknik spelar en större roll än man tro, men det vet du redan.

//T
        Mycket intressant info i inlägget, detta med att "ta i för kung och fosterland" och ändå få en stabil rulle. Om jag läser rätt är SVS-I samma bromsidé som IVCB-IV, vilket tyder på att det verkar vara en bra kastbroms eftersom den sitter på Abus och Shimanos dyrare rullar.

Kommentera

//T
          Mycket intressant info i inlägget, detta med att "ta i för kung och fosterland" och ändå få en stabil rulle. Om jag läser rätt är SVS-I samma bromsidé som IVCB-IV, vilket tyder på att det verkar vara en bra kastbroms eftersom den sitter på Abus och Shimanos dyrare rullar.

Kommentera

Hippo, det är så det är.

Observera att min fokus ligger i första hand på förbättringarna och hur vi, vanliga fiskare [jag], upplever dem i praktiken.

Det är skönt att uppleva att den gamla var bra, men den nya är faktiskt ännu bättre och då syftar jag på CQ i första hand. Racket-bluffen är lätt att genomskåda i vårt hobby. Jag har upplevt det några gånger, men "no more". Jag aktar mig från att köpa från dessa tillverkare, så fort att jag upptäcker att jag håller på att bli "lurad".

Upplevelsen är en ganska viktig punkt när man spenderar pengar på sitt hobby och för att kunna höja ribban krävs en viss teknikutveckling, så är det och jag upplever och har upplevt att vissa nya material för spön, linor och förbättringar på fiskerullar gör skillnad, kanske inte så stor, men tillräckligt för att jag ska kunna le oftare när jag utövar en av mina fav. fritidsintressen.

//T
            Senast ändrad av tonyex; 2014-12-14, 00:17.

Kommentera

Mycket intressant info i inlägget, detta med att "ta i för kung och fosterland" och ändå få en stabil rulle. Om jag läser rätt är SVS-I samma bromsidé som IVCB-IV, vilket tyder på att det verkar vara en bra
              kastbroms eftersom den sitter på Abus och Shimanos dyrare rullar.
              Samma sak skulle kan man kunna säga om Daiwas Mag 3D oxå.

SVS-I har en annan detalj som är mkt intressant. Designen bygger på att man kan justera bromsverkan med en ratt på utsidan och detta gör att man kan justera precis den bromskraften man vill ha [dvs att detta bromssystem har oändlig med inställningar] utan att behöva öppna gaveln . Jag ska inte posta videon där en kille kastar som en idiot med en SVS-I rulle och når 99 meter men ett ganska kort spö. Den video har ni sett tidigare, tror jag.

//T

Kommentera

Samma sak skulle kan man kunna säga om Daiwas Mag 3D oxå.

SVS-I har en annan detalj som är mkt intressant. Designen bygger på att man kan justera bromsverkan med en ratt på utsidan och detta gör att man kan justera precis den bromskraften man vill ha [dvs att detta bromssystem har oändlig med inställningar] utan att behöva öppna gaveln . Jag ska inte posta videon där en kille kastar som en idiot med en SVS-I rulle och når 99 meter men ett ganska kort spö. Den video har ni sett tidigare, tror jag.

//T
                Det är dock inget nytt, utan ett system som Ryobi tog fram för skitlänge sedan, som Shimano haft tidigare och likaså ABU sedan tidigt 2000-tal..typ. Sen får man anta att Shimanos nya presterar bättre än de gamla?! Personligen tycker jag att IVCB på Revo MGX fungerar mycket, mycket bättre än på gamla Mörrum IVCB. Förmodligen har det med spolens vikt att göra, för när en Availsple landade i en gammal IVCB blev den superb...

Kommentera

Det är klart att spolens vikt och design spelar en avgörande roll.

S3D spole ger en känsla att man kastar med en DC rulle [sorry harlequine] eller med en avail spole av den senaste generationen. Det är värt att nämnda att 2014 CQ 201 spole är hela 40 mm hög [diameter] dvs hela 3 mm högre än föregångare.
                  Det kan vara så att spolens nya design baserad på S3D standard och Shimanos nya tolkning av IVCB som gör den stora skillnaden tillsammans, alltså igen "Racket-bluff".

SVS-I bromsar spolen från en inre bromsbana istället för ett lite mer traditionellt bromssystem som använder den yttre bromsbana. Shimano har kommit fram till att det är lättare och mer effektivt att kontrollera spolen på det sättet. Se bilden nedan:
                  Click image for larger version

Name:	SVS-Id_zpsf527c025.jpg
Views:	1
Size:	20,4 KB
ID:	1776082

Bromsbanan ser ut så här:
                  Click image for larger version

Name:	image_zpse612bd7a.jpeg
Views:	1
Size:	57,4 KB
ID:	1776083

//T

PS: S3D är en så kallad vibrationsfri spole. Resultatet är att risk för backlash minimeras avsevärt och detta möjliggör stabilare och längre kast såklart [Texten kommer från Shimanos hemsida.]

Personligen kan jag berätta att har jag aldrig kastat en 13g wobbler länge och stabilare men en såpass stor rulle [storlek 200]. Det blev en del reklam och positivt feedback till en viss tillverkare något som jag verkligen vill undvika framöver.
                  Senast ändrad av tonyex; 2014-12-14, 21:33.

Kommentera

Men går det med allas erfarenhet att få till ett konsensus om i vilken situation en viss bromstyp kommer överträffa andra alternativ? Eller är det omöjligt eftersom spole, beten och spö är faktorer som kommer göra för stor skillnad på resultatet?. Borde gå att dra generella slutsatser tycker jag.

Kommentera

Men går det med allas erfarenhet att få till ett konsensus om i vilken situation en viss bromstyp kommer överträffa andra alternativ? Eller är det omöjligt eftersom spole, beten och spö är faktorer som kommer göra för stor skillnad på resultatet?. Borde gå att dra generella slutsatser tycker jag.
                      Jag har inget bra svar på din fråga men om du inte gjort det så kolla länken du fick av mig i inlägg 3.
                      Mycket att läsa men längst ner finns en sammanfattning....fast om man blir så mycket klokare vet jag inte :-)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 799 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki