Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Backspärrens funktion?
Collapse
X
-
Mina Shimano Curado 201E7 även Curado 301E och Curado 51" har "samma" typ av backspärr alltså dubbla, ett IAR lager och en hake !
-
Det sitter då en liknande lösning i en del Shimano rullar i alla fall.Ursprungligen postat av outkaszt Visa inläggDet var en intressant artikel! Använder andra märken, Shimano, Penn osv samma konstruktion för backspärren?
Jag har då i alla fall fått uppfattningen att IAR lager är lite känsliga och det inte är jätteovanligt att de börjar glida bakåt, speciellt om man fiskar när det är riktigt kallt. Och det är ganska enkelt och billigt att lägga till en extra backspärr.
Lämna en kommentar:
-
Ärligt talat har jag inte en aning. Vet inte vad det är du pratar om... Multirullar kommer från Svängsta (kom igen Tonyex nu sticker jag ut hakan igen, utan att egentligen veta...Ursprungligen postat av outkaszt Visa inläggDet var en intressant artikel! Använder andra märken, Shimano, Penn osv samma konstruktion för backspärren?
Lämna en kommentar:
-
-
Det var en intressant artikel! Använder andra märken, Shimano, Penn osv samma konstruktion för backspärren?Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägghttp://www.sensibus.se/10967/OT%20Rulldoktor
På den här sidan kan du läsa lite teorier om eventuell fördel med dubbel backspärr.
Men passa dig, det finns en hel del oemotståndligt rullgodis på sidan också...
Edit: Läs "Kritik om Dual stopper"
Lämna en kommentar:
-
På den här sidan kan du läsa lite teorier om eventuell fördel med dubbel backspärr.
Men passa dig, det finns en hel del oemotståndligt rullgodis på sidan också...
Edit: Läs "Kritik om Dual stopper"Senast ändrad av Gösta; 2014-12-12, 19:02.
Lämna en kommentar:
-
Jahapp, kanske inte var så dum som jag trodde då.. Dubbelupphängd lät fränt, tror dock jag nöjer mig med enkel för nu. Har aldrig lyckats pajja ett IAR på mina 4 rullar. Är det vanligt förekommande att dem ger upp?Ursprungligen postat av wiloboken Visa inläggDu har helt rätt Patrik. Backspärrshaken fanns innan iar och nu har det blivit en säkerhet om iar lagren rasar. Jag har även monterat en dubbelupphängd på min 5500cs då den är borrad i vevgaveln. Den nyper då veven går bakåt och låser i kuggarna.
/Ingemar
En annan fråga, så slipper jag starta en ny tråd. Har satt dit keramlager från UT och även gett dem 1-2 droppar gulolja men när jag har spolen komplett och låter den snurra runt spolaxeln som är mellan mina fingrar så ger ena lagret (närmast c-bromsen) ifrån sig ett visslande/rasslande ljud. Lagrena är som sagt nya och oanvända så blev lite orolig att ett kanske är defekt :/
Lämna en kommentar:
-
Du har helt rätt Patrik. Backspärrshaken fanns innan iar och nu har det blivit en säkerhet om iar lagren rasar. Jag har även monterat en dubbelupphängd på min 5500cs då den är borrad i vevgaveln. Den nyper då veven går bakåt och låser i kuggarna.
/Ingemar
Lämna en kommentar:
-
Backspärrens funktion?
Monterade dit en extra backhake på min raket och monterade ihop allt, men jag lät vevgaveln ligga löst 2-3 mm för att se om haken fungerar. Till min förvåning så fungerar den inte alls mot om man råkar veva åt fel håll, vet inte om detta ska vara en av dess funktioner men om den ska fungera på så sätt så måste IAR lagret ge vika först.
Någon får gärna förklara mer utförligt hur denna fungerar
Taggar: Ingen
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
|
231 svar