[Tips/Hjälp] Renovera en Ambassadeur. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

[Tips/Hjälp] Renovera en Ambassadeur.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• [Tips/Hjälp] Renovera en Ambassadeur.

Ramlade över en Ambassadeur idag som jag är sugen på att renovera/trimma för att använda till Havsöring. Rullen har svarta gavlar och är i 5000 storlek. Rullfotsnummer är av vad jag kan utläsa 801100, så jag antar den är från 1980? Det står även "High Speed" på vänstra gaveln och den har utgående knarr. Ni kunniga på forumet, finns det några delar att trimma en sådan här rulle med? Tänker då främst på spole och lager samt IAR, men även andra detaljer är av intresse för att få en så bra rulle som möjligt för optimala kastlängder med beten runt 20g. Tacksam för alla svar. //Jimmy
    Jag älskar att syssla med struntsaker,
    påbörja hundratals projekt och aldrig avsluta ett enda,
    komma och gå precis som jag vill, ändra mig när som helst...
    och bara följa ögonblickets ingivelse.

Några bilder.

Senast ändrad av J.Ekstrand; 2014-12-30, 18:54.

Kommentera

Hej Jimmy! Vevsidan är för grund för iar. Hur ser den ut i spolen? Sitter lagren i gavlarna? Du kan ju byta mellandrev och linspridare. Öppna och kolla spolen. Mer kan jag inte säga utan att sett insidan. /Ingemar

Kommentera

Den där rullen är ju grym! Gillar verkligen hur den är sliten och att den är svart. Tänk en sliten, aningen rostig hotrod med nybyggd motor. Hade jag varit du hade jag renoverat rullens inre, dvs nya slitage delar, upphottad broms, keramiska lager och ev en lättare spole. På med en svart aluspridare på den också!

Vi vill se bilder på innandömet!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av wiloboken Visa inlägg
          Hej Jimmy! Vevsidan är för grund för iar. Hur ser den ut i spolen? Sitter lagren i gavlarna? Du kan ju byta mellandrev och linspridare. Öppna och kolla spolen. Mer kan jag inte säga utan att sett insidan. /Ingemar
          Ja lagren sitter i gavlarna, se bilderna. Spolaxlen får jag inte ut från vevgavlen nu när jag plockar isär rullen, lagret ser ut att ha rostat. Är det något ytterligare som behövs lossas innan man får bort spolaxlen eller är det bara rosten som gör att det kärvar?

Kommentera

Ursprungligen postat av outkaszt Visa inlägg
            Den där rullen är ju grym! Gillar verkligen hur den är sliten och att den är svart. Tänk en sliten, aningen rostig hotrod med nybyggd motor. Hade jag varit du hade jag renoverat rullens inre, dvs nya slitage delar, upphottad broms, keramiska lager och ev en lättare spole. På med en svart aluspridare på den också!

Vi vill se bilder på innandömet!!!
            Precis min tanke med rullen. Ni som kan detta och vet vilka delar som passar får gärna tipsa om var jag hittar dom. Fler bilder kommer så fort jag fått bort spolaxlen.

Kommentera

Ursprungligen postat av JimmyEkstrand Visa inlägg
              Ja lagren sitter i gavlarna, se bilderna. Spolaxlen får jag inte ut från vevgavlen nu när jag plockar isär rullen, lagret ser ut att ha rostat. Är det något ytterligare som behövs lossas innan man får bort spolaxlen eller är det bara rosten som gör att det kärvar?

https://www.dropbox.com/s/5kynn11yve...04007.jpg?dl=0
              Rost kan ställa till det ganska mycket. Du får nog byta spolaxel också i samband med lagren.

Kommentera

plocka isär hela rullen i molekyler och rengör alla delarna, har du rost i lager är det bara att köpa nya kostar inte värst mycket. Spolaxeln kan du nog rengöra med lite citronsyra (kan använda medlet som används till att rengöra kaffekokare, brukar vara citronsyra) så funkar det om det är rost på den.

Sprängskisser på rullen hittar du på ABU:s sida om jag inte minns helt fel, samt att reservdelar kan du beställa från ABU, beställde själv delar till en amb. från 60 talet
                FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                231 svar
                31 895 visningar
                0 gillar