Svårdaterad Amba 6000 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svårdaterad Amba 6000

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tack för alla bra tips! Börjar med att göra rent och smörja upp invändigt. Fullt av gammalt skitigt fett.... Ketchupmetoden verkar ju sedan vara riktigt vettig. Lätt att hålla kletet på märket känns det som.

Kommentera

Tänk bara på att använder du ketchup kan rullen lukta lite konstigt ett tag efter om du inte lyckas få bort allt...
      Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
        [ATTACH=CONFIG]75266[/ATTACH]

Hej! Har införskaffat en tidig Ambassadeur 6000 i åtminstone synbart mycket bra skick. Har ännu inte öppnat den, men räknar med att det krävs en hel del rengöring och uppsmörjning för att få den i lika bra skick inuti som utanpå.
        Den är alltså tidig, men tycks vara någon sorts övergångsform... Jag har nog med hjälp av Mookis utmärkta guide (som jag har på skrivbordet i datorn) lyckats ringa in ursprungsåret tämligen bra. Modellen kom 1955. Under slutet av -55 och början av -56 började man med serienummer i rullfoten. Min saknar sådant serienummer. Den är märkt ABU Ambassadeur, inte Rekord Ambassadeur, något som ändrades under -56 och -57. Den borde alltså vara en 56:a - eller?
        Rullen är som sagt riktigt fin exteriört, knappast något skrap på gavlarna, trots åldern. Däremot är Kunglig hovleverantörmärket tämligen missfärgat. Någon som har något tips?
        Gösta
        Hej Gösta;

Efter att ha fiskat med min allra första ABU Record Ambassadeur 5000 mod. SG med dubbelvev under fyra års tid var det dags att våren 1957 hos Fiskarnas Redskapshandel köpa min första lite större Ambassadeur 6000 med enkelvev. Ingen av dessa båda rullar har något tillverkningsnummer under rullfoten och därför kan jag inte verifiera tillverkningsåret för respektive multirulle...

Däremot vågar jag påstå att bättre och pålitligare multirullar att kasta med har jag inte hållit i min hand sedan 1950-talet...

Bídragande var texten i Napp & Nytt 1957: "En kunglig rulle. Vet Ni att Ambassadeuren gjort en enorm succé i USA där expertisen döpt den till rullvärldens Cadillac!"

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
        Old Firehand

Kommentera

Nu har den varit isär och jag har aldrig sett något skitigare inuti. Påminner mig om de gamla bilar jag skruvat med - luktar likadant av gamla oljor och fett. Lacknaftan som jag tvättat i var kolsvart...
          Körde "hängslen och svångrem och dubbla gummi"-principen och petade loss hovleverantörsmärket innan det fick ett par omgångar med ketchup. Blev så där lagom som jag önskat. Hade kanske kunnat bli ännu lite blankare med mera tålamod, men vad f-n en 55-åring har ju ett och annat grått hårstrå...
          Kunde inte låta bli att skicka ¨med en bild på den imponerande bromsstacken också...
          Och till den gamla eldhanden kan jag säga att den förmodligen bara kommer att pryda sin plats i skåpet. Har börjat se skönheten hos rullar med bromsratten på fel sida...För fiske fick jag en i princip oanvänd 6000 C från 1992 i julklapp av frugans måg...
          Skitfiske på er alla!
          Bifogade filer

Kommentera

Ketchup vet jag används flitigt av myntsamlare så det bör funka bra även på div rulldelar

Btw, du har en riktigt fin rulle Gösta !

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
              Ni är flera som varit inne i den här tråden och kollat, men ingen verkar ha kunnandet eller viljan att ha synpunkter på min datering. Mooki är min guru när det gäller Ambassadeurrullar. Men även han kan gå bet ibland...
              Dessbättre har han då vett att länka vidare till en sida med ännu mer fakta. Därför har jag spenderat lite tid på http://www.lurelore.com/freds/abu.html för att försöka komma vidare. Och nu kan jag konstatera att rullen inte är fullt så tidig som jag trott och hoppats... Faktum är att rullfotsnummer inte infördes förrän mitten av 1964 på 6000-rullarna. Men det finns en del andra kriterier som hjälper till med dateringen. Märkningen ändrades från Record Ambasssadeur till ABU Ambassadeur 1958, som också var enda året med den märkningen som spolkärnan var grå. Min rulle har svart kärna och kan således inte vara tidigare än 1959. Den har vit vevknopp och bollformad motvikt (1958-65), stjärnhjul utan kromad dammkåpa (-58-64), flata skruvar på icke vevsidan (-58-65) och oljehål i mekbromsratten (-58-61). Av detta har jag kunnat utläsa att rullen är tidigast från 1959 och senast från 1961.
              Öppnade den idag och fann att hovleverantörsmärket är fäst enbart med ett par utvikta "öron" på insidan av gaveln. Kanske kan jag hitta ett nytt, inte fult så skamfilat, så småningom...
              Men - och det är det viktiga - ska ni åldersbestämma en äldre Amba så använd er av BÅDE Mookis utmärkta guide, men när det gäller framför allt 6000-rullar så är den länkade sidan till mycket stor och detaljerad hjälp!
              För övrigt vill jag bara önska er alla en riktigt bra fortsättning på ett förhoppningsvis oöverträffat skitfiskeår!
              Gösta
              Har hittat farsans gamla Amba 6000 som ser på pricken ut som din
              inget rullfotsnummer, ingen klick, svart spolkärna, vit vevknopp och bollformad motvikt osv. Om minnet stämmer skall den vara inköpt 1960 för att fiska lax i norsk älv.

Har precis tagit isär rengjort och smort/oljat in/upp allt, men får inte slirbromsen att ta. Tror det saknas en fjäderbricka. Du har inte möjligtvis kommit över en sprängskiss som går att läsa? de jag hittar på nätet är av dålig kvalitet, har kikat på Mookis utmärkta [RULLMEK] Släktklenod, kunde man trott, men jag tror inte vi har riktigt samma brickor... Får slå en signal till Täby eller Lundgrens.

Kommer försöka fiska lite i sommar med denna rulle av nostalgiskäl

Må isen släppa snart!
              Skitfiske!

Kommentera

Tjaba!
                Har fått en skiss från Svängsta. Inte den bästa, men om du skickar ett Pm med mejladressen så kan jag skicka över den till dig.
                Skifiske!

Gösta

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                231 svar
                32 010 visningar
                0 gillar