Amba 4601 c4. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Amba 4601 c4.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Om nu det sitter evighetsskruv i rullen från C5 så har ju någon....trimmat!Då kanske man har satt dit lösa bakelitvikter till c bromsen...och dom trillar ur när man tar isär rullen om man inte är beredd. Kan vara läge att ta fram en ficklampa och krypa lite på golvet kanske

Kommentera

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
      Om nu det sitter evighetsskruv i rullen från C5 så har ju någon....trimmat!Då kanske man har satt dit lösa bakelitvikter till c bromsen...och dom trillar ur när man tar isär rullen om man inte är beredd. Kan vara läge att ta fram en ficklampa och krypa lite på golvet kanske
      Di ä j-ligt små...

Kommentera

Nah nåra såna har där nog faktiskt inte suttit i den, om nu inte något öppnat den utan att vi vetat...

Har polerat upp vissa glidytor nu... Så de känns som man måste ha några kastviktern nu i alla fall, annars blir de nog... Pinsamt.

Finns de en lättare spole till dessa småttingarna att köpa fortfarande? Hade av den igår och tyckte den vägde sjukt mycke för å vara så liten... 31g för att var exakt...
        Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Det skiljer bara c:a 2g mellan 4 och 5000 spolarna i orginal.Och det finns trimspolar att köpa.Avail 4550UC tex.8,3g mot 15g orginal.

Kommentera

Nya 4600-spolarna ska väl passa. De ska vara lättare, men jag vet inte hur mycket...
            Sen kan jag väl säga att rent fysikaliskt är 4600-rullar egentligen ingen succe... Ju smalare spole, ju mer bygger linan och ju större blir vridmomentet som vill forcera spolen även sedan den direkta kraftpåverkan upphört... Har läst någonstans att den optimala storleken med jämnstora gavlar är 6000. Så bered dig på en nervös rulle! Särskilt om du polerat...

Kommentera

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
              Det skiljer bara c:a 2g mellan 4 och 5000 spolarna i orginal.Och det finns trimspolar att köpa.Avail 4550UC tex.8,3g mot 15g orginal.
              Skall kollas! Tackar. finns väl en 4600 record också om jag inte minns fel? Den borde ju också ha lättare spole tycker man... den behöver ju inte vara fjäderlätt dvs, bara att en tegelsten känns onödigt.

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
              Nya 4600-spolarna ska väl passa. De ska vara lättare, men jag vet inte hur mycket...
              Sen kan jag väl säga att rent fysikaliskt är 4600-rullar egentligen ingen succe... Ju smalare spole, ju mer bygger linan och ju större blir vridmomentet som vill forcera spolen även sedan den direkta kraftpåverkan upphört... Har läst någonstans att den optimala storleken med jämnstora gavlar är 6000. Så bered dig på en nervös rulle! Särskilt om du polerat...
              Tack för infon, bra att veta! Lite mer utmaning gör mig inget, trots allt därför jag fiskar!
              Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Den gamla record spolen passar inte i en vanlig ultra cast. Och tyvärr så finns inte den nya recorden i 4000 storlek.
                Håller själv på att göra i ordning en 4600c5 mag.
                Kommer förmodligen ta den nya c4 spolen som sägs vara 25% lättare än den gamla.

Kommentera

Utgick från att vi snackade C4. Borde kanske har skrivit ny C4 4000-rullen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                    Utgick från att vi snackade C4. Borde kanske har skrivit ny C4 4000-rullen.
                    Har väl ingen betydelse om det är en c4. Så länge det är en ultracast passar spolarna i varandra. Men gamla recorden är inte det och den nya som nu har blivit en ultracast finns ju som sagt inte i 4000. Men nya c3 och c4 har samma spole bara olika färg.

Kommentera

Jag hade också läst det där om att de smala rullarna skulle vara nervösa och nästan felbyggda med sin smala spole och en linspridare som far omkring som en galning...Men eftersom man är som man är var jag ju tvungen att prova att göra iordning en,visserligen en rocketmodell.Och döm om min förvåning,i alla fall min rulle,blev jättebra!Faktiskt en favorit i arsenalen...Om man jämför med en 2500 så har du ju dessutom en kanonbroms,du behöver inte köpa en svindyr och bräcklig utväxling från japan och att min landade på vad en orörd 2500 kostar gör ju inte saken sämre:-P

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 804 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki